مسمومیت شیمیایی ۱۰۹ مدرسه زاهدان را تعطیل کرد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعزام تیم کارشناسی به سیستان و بلوچستان

مسمومیت ناشی از تنفس گاز سمی، بیش از ۱۰۰۰ شهروند از جمله ۱۳۰ دانش‌آموز حاشیه شهر زاهدان را روانه بیمارستان کرد؛ بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رسمی ۱۰۹ مدرسه این شهر تعطیل شده و معاون وزیر بهداشت هم یک تیم کارشناسی برای بررسی هوای آلوده زاهدان به این شهر اعزام کرده است. وزیر بهداشت نیز آلودگی هوا در زاهدان را “موضوع پیچیده ای” توصیف کرده و خواهان اقدام عملی سازمان محیط زیست برای رفع آن شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز دوشنبه، ۴ آبان ماه عباسعلی ارجمندی، فرماندار زاهدان، با اعلام خبر انتشار گاز شیمیایی در این شهر گفت: “یکی از شرکت‌های خصوصی بدون توجه به اثرات زیست محیطی مخرب مقادیر زیادی مواد شیمیایی و سموم گیاهی را در حاشیه شهر زاهدان در میدان رسالت رها سازی کرد که این موضوع موجب مسمومیت بسیاری از شهروندان شد.”

این مقام دولتی در زاهدان گفته است به دلیل این بی توجهی و با توجه به جریان آب و اختلاط با این مواد شیمیایی، گاز مشمئز کننده‌ای در حاشیه شهر زاهدان متصاعد شد که بر اثر وزش باد مناطق زیادی از شهر را فرا گرفت و موجب اعتراض بسیاری از شهروندان شد.

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارش خود پیرامون این موضوع نوشته است که مسمومیت روز یکشبنه به دلیل انتشار نوعی گاز حاصل از موادشیمیایی رخ داده و منجر به ایجاد مشکلات تنفسی و گوارشی تعدادی از مردم شده است.

بر اساس این گزارش گاز مسموم در پی استفاده از مواد شیمیایی تاریخ مصرف گذشته توسط یک واحد خصوصی در سطح شهر پخش شده است.

ایسنا در گزارشی دیگر که در ساعات میانی روز گذشته بنا بر اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان اعلام کرد که با تلاش کارشناسان مرکز بهداشت زاهدان و با اطلاعاتی که از اهالی محل به دست آمد، منبع اولیه آلودگی و تخلیه ماده سمی در منطقه حاشیه‌ای شهر زاهدان شناسایی و اقدامات لازم درباره برخورد با آلودگی آغاز شد.

ساعاتی پس از انتشار خبر پخش گازهای سمی در زاهدان مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان از تعطیلی مدارس شمال شهر زاهدان به دلیل آلودگی هوای منطقه براثر موادشیمیایی خبر داد.

خبرگزاری ایرنا، در واپسین ساعات روز گذشته از تعطیلی ۱۰۹ مدرسه ابتدایی و متوسطه اول و دوم نواحی یک و دو واقع در شمال شهر زاهدان به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به دانش آموزان بر اثر نشر گاز مسموم گیاهی خبر داد.

مسئولان بخش فوریت‌های پزشکی بخش اورژانس بیمارستان علی ابن ابی طالب زاهدان در ساعات آغازین صبح دوشنبه اعلام کرده بودند که تعداد ۵۵ نفر دانش آموز پایه ابتدایی و متوسطه برای درمان به این بخش مراجعه کرده و تعدادی از این دانش آموزان پس از درمان مرخص شده اند.

خبرگزاری مهر اما با ذکر آمار دیگری خبر داده که بر اثر انتشار این گاز ۱۳۰ نفر از دانش آموزان، معلمان و شهروندان روانه بیمارستان شده‌اند.

 علی اکبر سیاری، معاون وزارت بهداشت هم بدون تفکیک آسیب دیدگان، در خصوص تعداد شهروندان مسموم شده، به آمار تازه تری اشاره کرده و گفته است: “حدود ۲۳۵ نفر تا بامداد امروز در اثر مسمومیت و به علت تظاهرات گوارشی و تنفسی بستری شده‌اند.”

او توضیح داده که تا به حال موردی از فوت در اثر این مسمومیت گزارش نشده و اقدامات بهداشتی درمانی از طرف دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و وزارت بهداشت انجام شده است.

این مقام ارشد وزارت بهداشت همچنین با اشاره به تشکیل دو جلسه در این خصوص در وزارت بهداشت با جضور معاونان بهداشت و درمان و مسئولان مربوطه، خاطرنشان کرده: “اقدامات لازم برای بررسی علت این مسمومیت در دست انجام است.”

این همه درحالیست که سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده که “یک‌هزار نفر به دلیل این آلودگی راهی بیمارستان شده‌اند، بنابراین برای حل این معضل باید محیط زیست وارد عمل شود.”

عکس‌هایی از دانش‌آموزان بستری‌شده را در این لینک ببنید.

برخی از خبرگزاری‌ها و مقامات رسمی از برطرف شدن خطر انتشار این گاز خبر داده بودند در حالیکه خبرگزاری مهر در ساعات میانی روز نوشت با وجود اینکه اربابی مدیر ستاد بحران استانداری شب گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر از پاکسازی منطقه آلوده خبر داد اما بوی نامطبوع و تند گازهای شیمیایی در شب گذشته و امروز همچنان در بسیاری از مناطق شهری شمال استان ادامه داشته و موجب نارضایتی بسیاری از مردم شده است.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداتشی درمانی زاهدان اما در واپسین ساعات روز دوشنبه در اطلاعیه شماره ۲ ستاد مدیریت بحران خود اعلام کرد که با اقدام‌های انجام شده محدوده پراکندگی ماده آلوده‌کننده در زاهدان کاهش یافته است.

تاکنون مشخصات فرد یا افراد مسئول در این حادثه معرفی نشده اما حسین رحیمی، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان بدون توضحایت بیشتر گفته فرد خاطی ماجرای انتشار گاز سمی در زاهدان دستگیر شده است.