مرگ ۱۱ زندانی؛ شورش یا آتش سوزی؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آتش سوزی زندان شهر کرد "عمدی" بود

ساعاتی پس از تائید مرگ ۱۱ زندانی بر اثر آتش سوزی در زندان شهر کرد، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، با صدور حکمی از رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواست در مورد این حادثه “تحقیق فوری” شود. همزمان رئیس سازمان زندان‌ها دلیل حادثه زندان شهر کرد را عمدی اعلام کرده و گفته مساله شورش زندانیان در دست بررسی است.

روز سه شنبه، ۱۴ مرداد، مقامات استان چهارمحال و بختیاری تایید کردند که براثر خفگی با گاز مونوکسید کربن ناشی از آتش‌سوزی بعد از ظهر دوشنبه در زندان شهر کرد یازده زندانی جان خود را از دست داده اند.

 زندان شهر کرد در هفت کیلومتری این شهر در جاده اصلی به سمت اصفهان واقع شده است.

هنوز علت وقوع آتش‌سوزی این زندان مشخص نیست اما علی‌اصغر جهانگیر، دیروز به خبرگزاری ایسنا گفت: “دوربین‌ها لحظه وقوع آتش‌سوزی در زندان شهر کرد را ثبت کرده‌اند که بر اساس آن یک نفر به طور عمدی اقدام به ایجاد آتش در زندان کرده است.”

رییس سازمان زندان‌ها در پاسخ به این سووال که آیا زندانیان زندان شهرکرد شورش کرده‌اند هم گفته است: “این امر در دست بررسی است”.

احتمالا اشاره علی اصغر جهانگیر به گزارش سایت سحام نیوز، متعلق به حزب اعتماد ملی است که نوشته است زندانیان زندان شهر کرد طی روزهای گذشته در اعتراض به شرایط زندان دست به اعتصاب زدند و رئیس زندان تعدادی از اعتصاب کنندگان را تنبیه کرد. این اقدام به واکنش زندانیان دیگر منجر شد که به نشانه اعتراض، تشک و لباس‌های زندان را جمع آوری کردند و آتش زدند که ظاهرا به گسترش حریق و تلفات ناشی از آن منجر شد.

سحام نیوز تعداد قربانیان این حادثه را ۱۲ نفر اعلام کرده بود.

خبرگزاری ایسنا به نقل از مدیرکل پزشکی قانونی استان گزارش کرده که اجساد قربانیان این آتش‌سوزی برای تعیین هویت و صدور جواز دفن به پزشکی قانونی ارجاع شده است و خانواده‌های آنان می‌توانند برای دریافت اجساد مراجعه کنند.

در همین حال رئیس قوه قضاییه با صدور حکمی ناصر سراج را مامور تحقیق و بررسی و رسیدگی به حادثه آتش سوزی زندان شهر کرد کرده است.

این اولین بار نیست که در زندان‌های ایران، آتش سوزی منجر به مرگ زندانیان می‌شود.

در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ تعدادی از زندانیان محکوم به اعدام زندان قزلحصار که گفته شد “قصد فرار داشتند” به دنبال یک آتش‌سوزی در زندان قزل الحصار و در نتیجه درگیری با نیروهای حفاظت زندان کشته شدند.

آنزمان عیسی فرهادی، استاندار البرز با تائید آتش‌سوزی و مرگ زندانیان، وقوع درگیری در زندان قزلحصار را تکذیب کرد.

آمار رسمی و دقیق تعداد کشته شدگان حادثه اسفند ماه ۸۹ در زندان قزلحصار منتشر نشد اما برخی سازمان‌های مدافع حقوق بشر آنزمان تعداد کشته‌های این حادثه را ۳۴ نفر اعلام کردند.