11 سال زندان، تبعید و اخراج

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نتیجه نگاه «عاطفی» به دانشجویان

در حالی که روند آزادی بازداشت شدگان روز عاشورا ادامه دارد، اوضاع دانشجویان متفاوت است. وزیر علوم که اعلام کرده بود برخورد با دانشجوان معترض «عادی» است، و درصد دانشجوان بازداشتی در روز عاشورا را بین 5 تا ده درصد دانسته بود، در سخنانی خواستار نگاه «عاطفی» مسوولان کمیته های انضباطی به دانشجویان شده است؛نگاهی که حداقل اخبار دیروز،نشانی از آن نداشت.

نگرانی از وضعیت مهدی عربشاهی

در حالی که حدود یک ماه از بازداشت مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت می گذرد، مراجعات و پیگیری های خانواده وی برای اطلاع از وضعیت فرزندشان، تاکنون نتیجه ای نداشته است.  مهدی عرشاهی از زمان بازداشت تاکنون تنها یک بار، حدود دو هفته پیش با منزل تماس تلفنی بسیار کوتاهی داشته است و پس از آن هیچ خبری از او نیست.

 خانواده عربشاهی اعلام کرده اند:“متاسفانه هنوز برای ما مشخص نشده است که اتهام مهدی ما چیست؟ و از آن بدتر آنکه چرا اجازه تماس یا ملاقات با فرزندمان را به ما نمی دهند؟ چرا ما را از حق دیدن فرزندمان محروم می کنند. ندادن اجازه ملاقات و تماس نگرفتن مهدی و پاسخگو نبودن مسوولین، نگرانی ما را دو چندان و خواب را بر ما آشفته و حرام کرده است.”

گفتنی است اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که فشارهای بسیاری بر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وارد می شود تا اعلام کنند دفتر تحکیم غیرقانونی است.

همچنین روز گذشته، علی وفقی، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم در دادگاه حضور پیدا کرد که بنا به گزارش ها، کیفرخواست بسیار سنگینی برای وی تنظیم شده است. هنوز اما از جزییات اتهامات وارده به وفقی خبری در دست نیست.

11 سال زندان برای مجید دری

مجید دری فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل دانشجویی از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به 11 سال حبس تعزیری محکوم شد.  دری که دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی است، پیش از این به 6 ماه محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.

 مجید دری اکنون به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی به تحمل یکسال حبس تعزیری و همچنین به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق، به ده سال زندان محکوم شده است که از این ده سال، باید پنج سال انرا در زندان شهر ایذه بگذراند.  مجید دری روز هجدهم تیرماه سال جاری بازداشت شده است.

گفتنی است پیش از آن برای ضیا نبوی، دیگر عضو این کمیته نیز به اتهامات مشابهی، حکم 15 سال زندان و 74 ضربه شلاق صادر شده بود.

در حال حاضر  مهدیه گلرو، شیوا نظرآهاری، سعید جلالی‌فر، پیمان عارف، مجید دری و ضیاءالدین نبوی از اعضای  شورای دفاع از حق تحصیل در زندان به سر می‌برند.

دانشگاه قزوین:اخراج یک دانشجو

کمیته انضباطی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین با صدور حکمی فرشید آذرنیوش دانشجوی این دانشگاه را اخراج کرد.فرشید آذرنیوش که در سال تحصیلی 86 با حکم غیابی به یک ترم محرومیت از تحصیل روبرو شده بود،در پی ناآرامیهای این دانشگاه و به دنبال احضارهای متعدد به ستاد پیگیری وزارت اطلاعات و مراجع انضباطی به صورت غیابی با حکم اخراج روبرو شد.

اتحادیه دانشجویان اروپا: ایران را تحریم کنید

اتحادیه دانشجویان دانشگاه های اروپا با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن بازداشت بیش از ۸۰ دانشجو در روز عاشورا، خواستار واکنش تمامی دولت های اروپایی، شوراهای محلی، سازمان های غیردولتی، گروه های حقوق بشری، موسسات آموزشی و سازمان های دانشجویی نسبت به وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران شد. این اتحادیه دانشجویی در بیانیه خود خطاب به جامعه دانشگاهی جهانی اعلام کرده است که اعتراض آنان می تواند نقش بسیار مهم و اثرگذاری را داشته باشد.

 این اتحادیه دانشجویی همچنین از دولت های کشورهای اروپایی خواسته است در اعتراض به نقض حقوق بشر، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با حکومت ایران را قطع کنند.

آن گونه که خبرنامه امیرکبیر گزارش داده، در این بیانیه آمده است:” در ۷ ماه گذشته جهان شاهد بی عدالتی آشکاری بوده است که از طرف حکومت ایران بر معترضان صلح طلب روا داشته شده است. ما، اتحادیه دانشجویان اروپا، در زمینه آگاه سازی جهانیان در مورد سرکوب آزادی های ایرانیان فعال بوده ایم و جزو سازمان های فعال در سراسر اروپا که همبستگی خود را با جنبش دموکراسی خواهانه مردم ایران ابراز کرده اند. هرچند سرکوب های بی رحمانه علیه معترضین صلح طلب، برخورد های زننده و خشن با زندانیان سیاسی (از جمله تجاوز و شکنجه) و اخیرا بازداشت بیش از ۸۰ دانشجو می تواند حاکی از افزایش خشونت باشد. آنچه در طول دو هفته ی اخیر رخ داده است جان تعداد بیشتری از انسان های بی گناه را به مخاطره انداخته است و از همین رو شرایط عکس العمل سریع را می طلبد و توجه ویژه ای را می طلبد.”

 این بیانیه، با اشاره به اهمیت تلاش ایرانیان برای رسیدن به آزادی، چنین ادامه می دهد:“گزارشات حکومتی حاکی از آن است که در طی تظاهرات نوزدهم دسامبر (مصادف با درگذشت روحانی ارشد مخالف آیت الله منتظری) حداقل ۸ نفر کشته شده اند و قریب به ۱۳۰۰ نفر از تظاهرات کنندگان بازداشت شده اند. در روز مقدس و محترم عاشورا (مصادف با ۲۶ دسامبر) نیز بسیاری کشته و بازداشت شده اند. دستگیری مخالفان سیاسی در تهران و سایر شهرها ادامه دارد. فعالین دانشجویی، زنان، جوانان، کارگران، مادران، فعالین حقوق کودک و نیز زندانیان سیاسی سابق در میان بازداشت شدگان هستند.زندانیان پیش از این تجاوز وحشیانه و استفاده مکرر از شکنجه بر علیه خود را تجربه کرده اند. این شرایط توصیف شده در هفته های اخیر افزایش چشمگیری داشته است که می تواند دلیلی بر سقوط وضعیت حقوق بشر به اسفبارترین نقطه خود تا کنون باشد.  بیش از ۸۰ نفر از دانشجویان دانشگاه های مختلف در سرتاسر ایران در روز بسیت و هفتم دسامبر بازداشت شده اند. در میان آنان می توان به فعال برجسته دانشجویی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت،  بهاره هدایت، اشاره کرد.”