درگیری شدید میان سپاه و پژاک؛ ۱۱ کشته و زخمی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مرز رازی در شهرستان خوی

سرانجام پس از چند روز که خبر از جنگ در نوار مرزی ایران و ترکیه می رسید، مقامات دولتی ایران پذیرفتند که در جریان درگیری‌های میان سپاه پاسداران و پژاک، حزب حیات آزاد کردستان در نوار مرزی دست کم ۱۱ نفر کشته و زخمی شده‌اند.

حسین سیوانی، فرماندار خوی در آذربایجان غربی روز سه‌شنبه، ۱۷ شهریور ماه، به خبرگزاری دولت گفته است که در جریان درگیری دوشنبه شب در منطقه مرزی رازی ۲ عضو پژاک و ۲ عضو سپاه کشته و پنج نفر دیگر از هر دو طرف زخمی شده‌اند.

آذربایجان غربی ۹۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق دارد.

مرز رازی در شهرستان خوی که مقابل مرز کاپی کوی ترکیه قرار گرفته ، از ۱۰ روز پیش تا کنون به علت ناامنی‌های شرق ترکیه و از طرف کشور مقابل تعطیل شده است. ایرنا عامل نا آرامی در مرزهای ترکیه را پ‌ک‌ک، حزب کارگران کردستان معرفی کرده است.

در پی شکستن آتش‌بس میان پ‌ک‌ک و ارتش ترکیه مرزهای این کشور دست‌خوش درگیری‌های نظامی و نا آرامی‌های گسترده‌ای شده است. در هفته‌های گذشته بر اثر این درگیری‌ها رفت و آمدهای زمینی ترکیه با برخی کشورهای همسایه مانند ایران مختل شده است.

در داخل ایران نیز درگیری‌های نیروهای نظامی سپاه پاسدارن و پژاک در ماه‌های اخیر شدت گرفته است. سپاه و پژاک در پی یک درگیری سه ماهه در شهریور ماه سال ۹۰ اعلام آتشبس کرده بودند اما از حدود یک سال پیش و به ویژه در ماه‌های گذشته هر دو طرف از وقوع درگیری‌های نظامی با یکدیگر خبر داده اند.

در اردیبهشت ماه امسال فرماندهی مرزبانی استان کردستان خبر داد که یک درجه‌دار نیروی انتظامی در درگیری با “عناصر مسلح غیرقانونی ضدانقلاب” در نقطه صفر مرزی شهرستان مریوان کشته شده است.

 هشتم مردادماه نیروهای سپاه پاسداران با نیروهای پژاک در نزدیکی روستای “چم زرشک” از روستاهای “ثلاث و باباجانی” در استان کرمانشاه درگیر شدند و در نتیجه آن تعدادی از اعضای نظامی دو طرف کشته شدند.

در ۲۰ مرداد ماه سپاه بیت‌المقدس استان کردستان از کشته شدن پنج عضو بسیج در منطقه شاهو کامیاران در درگیری با نیروهای پژاک خبر داد.

در شهریور ماه امسال نیز منطقه ماکو در مرز ایرن و ترکیه شاهد درگیری‌هایی نظامی بین سپاه پاسدارن و حزب حیات آزاد کردستان بود که تلفات جانی به دنبال نداشت.

در ماه‌های گذشته چندین زندانی سیاسی در ایرن به جرم عضویت در پژاک اعدام شده‌اند. آخرین مورد روز ۴ شهریورماه حکم اعدام بهروز آلخانی به همین اتهام اجرا شد.

یکی از بندهای آتش‌بس شهریور سال ۹۰ به روایت رسانه‌های کردستان عراق توقف اعدام زندانیان وابسته به حزب حیات آزاد کردستان در مقابل عقب‌نشینی پژاک از مناطقی در نزدیکی سردشت بود.

پژاک یا حزب حیات آزاد کردستان، یک حزب مسلح مخالف جمهوری اسلامی است که به پ‌ک‌ک، حزب کارگران کردستان و از مخالفان اصلی دولت ترکیه نزدیک است.