۱۱ نفر در ۴ روز به دار آویخته شدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» دادگستری اردبیل: بی‌امان به اعدام‌ها ادامه می‌دهیم

یک روز پس از آنکه دادستان عمومی و انقلاب قزوین از اعدام سه قاچاقچی مواد مخدر به همراه دو قاتل در سحرگاه یکشنبه، ۱۶ تیرماه خبر داد، رئیس کل داگستری اردبیل با اعلام خبر اعدام سه قاچاچی دیگر مواد مخدر در سحرگاه همان روز هشدار داد که “مبارزه بی امان با سوداگران مرگ ادامه دارد.”

یک روز قبل از این تاریخ، دادگستری اردبیل اعدام ۳ مجرم دیگر مرتبط با جرایم مواد مخدر را گزارش کرده بود. بدین ترتیب شمار اعدام شدگان به جرایم کیفری در کشور بر اساس آمارهای رسمی و اعلام شده طی چهار روز گذشته به ۱۱ نفر رسید؛ هر چند گزارش‌های تائید نشده دیگری هم در همین دوره زمانی، از اعدام چند نفر دیگر در نقاط مختلف کشور حکایت دارد.

اعدام‌ها که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا متوقف شده بود، پس از انتخابات از سر گرفته شد. از ۲۴ خرداد، روز برگزاری انتخابات تا دوم تیرماه، دست کم پنج مجرم در شهر کرد با اتهامات مختلف به دار‌ آویخته شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا و واحد مرکزی خبر، ۴ نفر دیگر در بامداد یکشنبه، ۹ تیرماه در شهرهای کرج و خرم آباد اعدام شدند. خبرگزاری فارس نیز در ۱۳ تیرماه، از به دارآویخته شدن ۶ زندانی در شهر بم، استان کرمان به جرایم مربوط با حمل مواد مخدر خبر داد.

بر اساس قوانین مجازات اسلامی، حمل بیش از ۳۰ گرم ماده مخدر از نوع هروئین، شیشه و کراک مجازات اعدام دارد.

غلامعلی رضایی، رئیس دادگستری اردبیل که روز دوشنبه، ۱۷ تیرماه از سه مورد اعدام در روز یکشنبه خبر داده، جرم اعدام شدگان را حمل مقادیری مواد مخدر از نوع شیشه اعلام کرده است.

او با اعلام اینکه ازدو سال پیش تاکنون تعداد ۱۵نفردرخصوص مواد مخدردراستان اردبیل اعدام شده اند، گفته: “چندین مورد اعدام دیگر، در روزهای آتی انجام خواهد گرفت و دستگاه قضایی استان همچنان که بارها اعلام شده، به مبارزه بی‌امان با سوداگران مرگ ادامه خواهد داد و استان را برای قاچاقچیان و سوداگران مرگ ناامن‌تر خواهد نمود.”

بیشتر اعدام ها در ایران در ارتباط با جرایم مواد مخدر صورت می گیرد.

دستگاه قضایی در دو هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا هیچ موردی از اجرای مجازات مرگ برای زندانیان مختلف را به صورت رسمی اعلام نکرده بود.کمتر از ۱۰ روز مانده به این انتخابات، سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای خواهان توقف اجرای قانون مجازات اسلامی در ایران شده بود.

ایران بعد از چین بزرگترین اعدام کننده در دنیاست. تداوم و اجرای مجازات اعدام در کشور همواره با واکنش گسترده نهادها و مدافعان حقوق بشر روبرو بوده است.