ماده 115 قانون اساسی را تغییر دهید

نویسنده
سارا مقدم

» اعتراض به رد صلاحیت کاندیداهای زن:

گروه “همگرایی زنان” و  ”جمیله کدیور” در بیانیه های جداگانه ای، ضمن اعتراض به رد صلاحیت زنان کاندیدای نهمین دوره ریاست جمهوری، خواستار واکنش در این مورد شدند. گروه همگرایی زنان خواستار تغییر ماده 115 قانون اساسی و کدیور خواستار  تفسیر شفاف آن شده است.  

گروه “همگرایی زنان”، با تاکید دوباره بر خواست زنان در تغییر ماده 115 قانون اساسی، تفسیر واژه رجل از این ماده را علت اصلی رد صلاحیت زنان دانسته و خواستار تغییر آن شده است. همچنین جمیله کدیور نیز با امضای “معاونت بانوان ستاد مهدی کروبی” روز گذشته با انتشار بیانیه ای دراین باره گفته است :  آیا رد صلاحیت زنان به اعتبار جنسیت آنان بوده است و یا این که صلاحیت زنان کاندیدا از حیث توانایی و تدبیر برای اداره کشور احراز نشده است.  به نظر می‌رسد وقت آن است که شورای نگهبان تقسیر خود را از اصل 115 و واژه رجل سیاسی مذهبی قانون اساسی شفاف و سریع بیان کند.

گروه همگرایی زنان که برای طرح مطالبات زنان در فرصت انتخاباتی شکل گرفته و فعالانی از گروه ها و طیفهای مختلف فکری و سیاسی را در بر می گیرد، در بیانیه یادشده که از سوی کمیته تبلیغ و ترویج این ائتلاف منتشر شده بود گفت : از میان 471  نفر کاندیدای ریاست جمهوری تنها 4 نفر صلاحیت شان تایید شده است و از میان 42 زن داوطلب ریاست جمهوری از جمله خانم ها ژیلا موحد شریعت پناه و رفعت بیات، هیچ یک مورد تایید قرار نگرفتند.

این بیانیه با “مردانه ” خواندن عرصه انتخابات، حضور همگرایی زنان را تحمیل خواسته های زنان به این فضا خوانده و نوشته است :  برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری، با بیانیه ها و اظهارنظرهای خود، کم و بیش مطالبات زنان را در برنامه های انتخاباتی خود قرار داده اند. چنین اقدامی از سوی این کاندیداها بی شک مورد استقبال زنان قرار دارد، اما مهم است که ما زنان به عینه مشاهده کنیم چگونه و با چه روشی این کاندیداها می خواهند خواسته ها و مطالبات زنان هموطن شان را پس از رسیدن به ریاست جمهوری برآورده سازند.

و در مورد اقدام به حذف زنان از عرصه رقابتی می گوید: اقدام شورای نگهبان در رد صلاحیت تمامی زنان داوطلب ریاست جمهوری، بی شک تداوم روندی است که همواره “حذف زنان” از مشارکت در اداره جامعه را پیگیری کرده است. شورای نگهبان تاکنون نشان داده است که با مشارکت و حضور زنان در جامعه و عدالت و برابری جنسیتی زنان و مردان مخالف است. چنانکه همین شورای نگهبان بود که نه تنها لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان را پس از تصویب مجلس ششم رد کرد، بلکه آن بخش از قوانینی که به نفع زنان در دوران های مختلف مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار می گرفت، مغایر با شرع یا قانون اساسی تشخیص می داد.

چگونگی دفاع از خواسته های زنان در برابر نهادهای مختلفی همچون شورای نگهبان، صراحت لهجه این بیانیه در برابر ادعای برابری خواهی کاندیداهای ریاست جمهوری است. و می نویسد : با توجه به رد صلاحیت همه زنان کاندیدای ریاست جمهوری، وقت آن است که کاندیداهای تایید شده که وعده هایی درباره رعایت حقوق زنان داده اند، نشان بدهند که آیا حاضرند به خاطر تحقق حقوق زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور خواهان بازنگری در ماده 115 قانون اساسی شوند؟

بیانیه کمیته ترویج و تبلیغ همگرایی زنان با طرح پرسشی، کاندیداهای ریاست جمهوری را به چالش می طلبد :  آیا حاضرید به خاطر رد صلاحیت زنان داوطلب ریاست جمهوری، کارزاری گسترده را همین امروز و از تریبون های کنونی خود علیه این اقدام شورای نگهبان آغاز کنید و به طور علنی و در رسانه ها این اقدام شورای نگهبان را مورد اعتراض قرار بدهید و از شورای نگهبان بخواهید که صلاحیت کاندیداهای زن را مورد بازنگری جدی قرار دهد؟

زنان نویسنده این بیانیه در پایان بیانیه خود خطاب به نامزدها گفته اند : اگر امروز نخواهید در برابر اولین سدی که در برابر حضور و مشارکت زنان و حقوق برابر آنان ایجاد شده اقدامی کنید، بی شک فردا نیز که به کرسی ریاست جمهوری برسید، در برابر وعده های خود در مورد مطالبات زنان با چنین سدهایی به کرات مواجه خواهید شد و بدون تردید امکان تحقق خواسته های زنان هموطن تان، وجود نخواهد داشت.

به این ترتیب بیانیه معونت بانوان ستاد مهدی کروبی را باید نخستین واکنش به چنین درخواستی دانست. زیرا حتا اگر این بیانیه پاسخی به همگرایی زنان نباشد، اما در فضایی که چنین پرسش هایی وجود دارد، منتشر شده است. جمیله کدیور در این بیانیه نوشته است : در این دوره نیز همچون چند دوره گذشته خانم‌هایی به عنوان کاندیدا وارد صحنه انتخابات شدند. گرچه با توجه به سابقه دوره‌های پیشین انتخابات وعملکرد سنتی شورای نگهبان انتظار می‌رفت که صلاحیت نامزدهای زن تایید نشود و بحث “رجل سیاسی” همچنان تفسیرناشده و دوپهلو باقی بماند؛ لیکن در این دوره سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه‌ای سخن از امکان مشارکت و کاندیداتوری زنان در انتخابات به میان آورد و گامی به پیش نهاد و نور امیدی در دل زنان پدید آورد.  تایید صلاحیت  نامزدهای زن که در میان آنان افرادی بودند که با داشتن سابقه نمایندگی مجلس و نیز بهره‌مند بودن از سابقه مدیریتی ممتازبودند، می توانست برای همیشه بحث مستمر رجل سیاسی و حصر آن برای مردان را پایان دهد.

جمیله کدیور در پایان بیانیه اش خواستار توضیح شورای نگهبان در این باره شده است.