۱۲ کتاب پرفروش؛ خیال، واقعیت و کمی خنده

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین/ نوروز ۹۳

و کوهستان به طنین آمد: از روستایی در افغانستان…

خالد حسینی / نسترن ظهیری / نشر ققنوس / ۲۷۰۰۰ تومان

این کتاب داستان یک خانواده است؛ به ویژه دوقلوهایی به نام عبدالله و پری که در کودکی از هم جدا شده اند. در ابتدای کتاب، عبدالله جوان می اندیشد که بهتر است پری را فراموش کند تا اینکه خودش را با خاطرات او ناراحت کند. عبدالله خودش را در جاهایی می یابد که پری حداقل برای یک بار ایستاده بود. نبود پری مانند بویی است که از زیرزمین پاهای عبدالله را به دنبال خود می کشد و پاهایش بسته می شود و قلبش فرو می ریزد. پری به هر جایی که عبدالله می رود جلوی چشم های او سرگردان و مردد است. او مانند گر دوغباری است که بر پیراهن عبدالله نشسته است. ماجرا در روستایی در افغانستان آغاز می شود و پا می گیرد، زمان را درمی نوردد، جهان را، تا اروپا و امریکا و در این میان نویسنده از تجربه های سفرش به افغانستان در سال های اخیر نیز می گوید.

 

مردی که شبیه شعر خود نیست؛ با شاعر و درباره شاعر

ناصر صفاریان/نشر ثالث/ ۸۵۰۰ تومان

مردی که شبیه شعر خود نیست مجموعه‌ای از گفت‌و‌گوها با احمدرضا احمدی و گفت‌وگو با دیگران درباره‌ی اوست که هر کدام بخشی از شخصیت او را پوشش می‌دهد. نویسنده این کتاب، پیش تر نیز دو مستند وقت خوب مصائب و بانو مرا دریاب را درباره زندگی احمدرضا احمدی ساخته است.

فهرست مطالب این کتاب : پیش از شروع؛ اشتباه بازیگری؛ عشق پانزده سالگی؛ منطق و احساس؛ دختر نه، مادر احمدرضا؛ احمد همیشه رفیق؛ پوسته‌ای شیرین، گرداگرد حزنی عمیق؛ فقط با یک نگاه؛ نفس‌کشیدن با کلمه‌ها؛ دو روی یک سکه؛ طنز غیر عمد!؛ همسایۀ یک گلدان شمعدانی؛ شعرهای الهام‌بخش؛…. به اضافۀ کمی نمک؛ شاعرانه در خیال؛ قلبی مثل کریستال؛ مردی با کودک درون؛ برای آن هشت‌ماه زندگی؛ آوازهای فردا؛ باورِ همیشه باور؛ شعر در همسایگی؛ تابستان آن سال؛ بی‌شباهت: احمدرضا و فروغ؛ سال‌شمار احمدرضا احمدی.

کتاب از دوران کودکی احمدرضا احمدی و زندگی‌نامه‌ی او آغاز می‌شود؛ ولی وارد مقوله‌ی ساختارشناسی در حوزه‌ی ادبی و شعری او نمی‌شود؛ بلکه بیش‌تر به روحیات و زندگی احمدی می‌پردازد و به طور کلی می‌توان گفت با کتابی روبه‌رو هستم که مخاطب آن، مخاطب عام و روشنفکر است؛ نه دانشجوی ادبیات که می‌خواهد جزییاتی را درباره‌ی شعر او بداند.

 

 مادربزرگت رو از اینجا ببر!؛ داستان‌های طنز

دیوید سداریس/ پیمان خاکسار/نشر زاوش/۷۵۰۰ تومان

کتاب دربرگیرنده‌ ۱۱ داستان طنز است که بر اساس زندگی و تجربه‌ های شخصی‌ دیوید سداریس نوشته شده است. این کتاب در میان آثار سداریس از فروش فوق ‌العاده ‌ای در امریکا برخوردار بوده است، همچنین یکی از بهترین هدیه ‌های کریسمس پیشنهادی روزنامه‌ لس‌آنجلس تایمز هم بوده است.

مادربزرگت رو از این‌جا ببر، شامل داستان های زیر است: طاعون تیک، گوشت کنسروی، مادربزرگت رو از این‌جا ببر!، غول یک‌ چشم، چیک کارآگاه واقعی، دیکس هیل، حشره‌ درام، دینا، سیاره‌ میمون ‌ها، چهارضلعی ناقص و شب مردگان زنده.

این مترجم پیش‌تر کتاب بالاخره یه‌ روزی قشنگ حرف می‌زنم را از این نویسنده برای اولین‌بار به فارسی ترجمه کرده بود.

سداریس عمده‌ی شهرتش را مدیون داستان‌های کوتاه از زندگی شخصی خودش است که ماهیتی فکاهی و طعنه‌آمیز دارند و نویسنده در آن‌ها به تفسیر مسائل اجتماعی می‌پردازد. او در آثارش به مسائلی همچون زندگی خانوادگی، پیشینه و فرهنگ یونانی، مشاغل مختلف، تحصیل و… می‌پردازد و از تجربه‌ی زندگی در فرانسه و انگلستان می‌نویسد.

 

اسماعیل؛ داستان تکامل بشر

دانیل کوئین / امید شمس / نشر قطره / ۱۱۰۰۰ تومان

اسماعیل، نام شامپانزه/ سایه ای است که در وجود راوی داستان مستحیل می شود. او داستان تکامل بشر را به زیباترین و جذاب ترین شکل ممکن از کالبد راوی روایت می کند و خواننده را به درکی متفاوت از جهان هستی هدایت می کند.

دانیل کوئین نویسنده این رمان یکی از چهره های برجسته جنبش حمایت از محیط زیست و آنارکو-پریمیتیویسم است. او برای این اثر در سال ۱۹۹۱ جایزه ترنر توامرو فلوشیپ را دریافت کرده است؛ این جایزه به آثاری تعلق می گیرد که راه حلی خلاقانه و مثبت برای مشکلات جهانی ارائه کنند. منتقدان این رمان را از تاثیرگذارترین آثار داستانی در زمینه محیط زیست گرایی و آنارشیسم دانسته اند.

 

وزیری امیرحسنک؛ ادای دین به بیهقی

محمود دولت آبادی / نشر فیروزی / ۲۹۰۰۰ تومانوزیری امیر حسنک با وجود این که تنها از طریق سایت عرضه شده و هنوز به طور رسمی رونمایی نشده است، فروش بی سابقه ای داشته و تمام نسخه های چاپ اول به فروش رفته است.

محمود دولت‌آبادی انجام این کار را ادای دین به ابوالفضل بیهقی می‌داند. با فرض دشوارخوان بودن بیهقی، به نظر می ‌رسد دولت‌آبادی می‌خواهد با این کار شگرد خواندن بیهقی را به کسانی که خواندن این کتاب به نظرشان دشوار می‌آید، و جوانان معرفی کند تا به این ترتیب نشان داده شود که بیهقی زیاد هم دشوار نیست. ‏

این اثر شامل بخش هایی مثل مقدمه، وزیری امیر حسنک و ذکر بر دار کردن حسنک وزیر و لوح فشرده آن نیز شامل بخش های وزیری امیر حسنک، گفتار سالار حاجب علی قریب درباره‌ آن‌چه‌ با آمدن مسعود به عنوان زمینه‌ی وقایع پیش رو رخ خواهد داد، داستان حسنک، ذکر بر دار کردن و پایان داستان بر دار کردن جعفر برمکی است.

 

ملکان عذاب؛ تداوم آیین خانقاه

ابوتراب خسروی / نشر ثالث / ۱۵۰۰۰ تومان

ملکان عذاب، روایت زندگی پدر و پسری است که در دو دوره‌ زمانی مختلف دور از هم زندگی کرده اند. ذکریا، ژاندارمی که در جریان یک اتفاق دست از ظلم و ستم به مردم می کشد و به خانقاه تجندیه می رود و پیر و مراد خانقاه می شود و شمس پسر او که از وجود پدر بی خبر است، در زندگی اشرافی خود درگیر عشق نافرجام دخترکی است. ذکریا، شمس را می یابد و چون در اندیشه تداوم آیین خانقاه است، او را به عنوان جانشین خود بر می گزیند…

ابوتراب خسروی از شاگردان موفق کارگاه داستان‌نویسی هوشنگ گلشیری، نخستین مجموعه داستان‌اش با عنوان هاویه را با همکاری نشر مرکز، در ۱۳۷۰ منتشر کرد. آثار بعدی او؛ مجموعه داستان دیوان سومنات، رمان اسفار کاتبان، رمان رود راوی و مجموعه داستان کتاب ویران، او را به عنوان نویسنده ای توانا با ذهنی خیال‌پرداز و خلاق در ادبیات داستانی معاصر تثبیت کرد. خسروی به خصوص در رمان‌هایش، همچنان که رویه گلشیری بود، دل بسته زبان و فرم است. زبان در آثار او خود به تنهایی کاراکتری ویژه است و تاکید او به نثری فاخر و زبان محور به آثارش جنبه ای آرکائیک داده است.

 

اتحادیه ابلهان؛ دن کیشوت ادبیات معاصر

جان کندی تول / پیمان خاکسار / نشر به نگار / ۲۲۰۰۰ تومان

اتحادیه‌ی ابلهان را می‌توان دن‌کیشوت ادبیات معاصر دانست. ایگنیشس، قهرمان اصلی کتاب، پسربچه‌ای سی و چندساله، مالیخولیایی و متوهم است که فوق لیسانس فلسفه‌ی قرون وسطی دارد و با مادرش در خانه‌ای به شدت نقلی و قدیمی در پایین شهر زندگی می‌کند. دریچه‌ای دارد که خدا نکند بسته شود و خدا آن روز را نیاورد که چیزی یا کسی ایگنیشس را ناراحت کند. این دن‌کیشوت صد و چندکیلویی عظیم و پهناور، با فلسفه‌ی خارق‌العاده و جنون‌آمیزش، خواستار بازگشت اخلاق و منش قرون وسطایی به جامعه‌ی امریکاست. او مشتی آبدار است به زندگی امریکایی، تلویزیون، بوروکراسی و نظام سرمایه‌داری. ایگنیشس با شمشیر چوبی‌اش، با کلاه مسخره‌اش، در حالی که چرخ‌دستی هات‌داگ فروشی را هل می‌دهد و هات‌داگ‌های نفروخته را گاز می‌زند، می‌تواند دن‌کیشوتی دیگر باشد که در عصر پهلوانان ماقبل منطق زندگی می‌کند و سر جنگ با آسیاب‌های بادی و هیولاهای ساختگی دارد و هرچه داستان جلو می‌رود، موریانه‌ی این سوال هم بیش‌تر کارش را می‌کند؛ او دیوانه است یا جهان؟

 

تنهایی پرهیاهو؛ تک‌گویی‌های یک کارگر

بهومیل هرابال / احسان لامع / نشر بوتیمار / ۵۵۰۰ تومان

تنهایی پرهیاهو اثری حیرت انگیز و جهانی از بهومیل هرابال است و به بیشتر زبان های زنده جهان ترجمه شده است. این کتاب سال ها قبل با ترجمه ی پرویز دوائی روانه بازار کتاب شد، اما در کوتاه زمانی غیر مجاز اعلام و مجوز انتشار آن باطل شد و پس از ان نسخه‌های افست و الکترونیکی کتاب به صورت غیر رسمی منتشر شد. به تازگی احسان لامع این کتاب را از زبان انگلیسی به زبان فارسی برگردانده است.

بهومیل هرابال، کتاب تنهایی پرهیاهو را در فاصله سال ‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ نوشت و از آن جا که در کشورش ممنوع القلم بود، اثر در سال ۱۹۷۶ به صورت مخفیانه منتشر شد. اولین انتشار کتاب تنهایی پرهیاهو در کشور چک به سال ۱۹۸۹ بر می ‌گردد. داستان این کتاب روایت تک‌ گویی درونگرایانه یک کارگر دستگاه پرس به نام آقای هانتا است. او در زیرزمینی مرطوب که انبار کاغذ باطله است روزگار می‌گذراند و کتاب ‌هایی را که از سوی اداره سانسور به آن جا می ‌آورند، خمیر می ‌کند. آقای هانتا با خواندن این کتاب‌ ها، دنیا را به گونه ‌ای دیگر می ‌بیند و ادامه ماجرا…

 

رستم در مرداب خوان دوم؛ در اجتماع ماهی‌گیران

حسن اصغری / نشر روزگار / ۸۰۰۰ تومان

از معدود کتاب های نشر روزگار که واقعا به چاپ های بعدی رسیده است، می توان به رمان حسن اصغری به نام رستم در مرداب خوان دوم اشاره کرد که در سال ۹۲ به چاپ سوم رسید. ماجرای این کتاب، در اجتماع ماهیگیران و مردم پیشه ور طبقه فرودست می گذرد. در بخشی از متن کتاب می خوانیم:

“نگاه آرش روی چین و شکن مو ج‌ها لرزید و در سینه‌ی یک تپه موج غرنده تاب خورد و به ماسه‌زار ساحل افتاد. با پس‌نشینی لغزان تیغه‌های آب، آه کشید و فکر کرد، کاش پارویی به پهنای یک دشت در دست داشت و با آن بر سر موج‌ها می‌کوبید و تپه‌های آب را می‌شکست و صاف می‌کرد. بعد قایق‌اش را روی آب صافی می‌لغزاند و تا میانه‌ی عمیق آب پیش می‌رفت…

دادفر دست به کلت کمر ایستاده بود و هراسیده به خش‌خش باد در نیزار گوش می‌داد و به صحنه‌ی خوان دوم نگاه می‌کرد. صحنه انگار بر امواج لغزان علفزار پیش روش نقش بسته بود و مرد لنگان توش می‌دوید و از یک پاش خون می‌چکید. افق صحنه در چشمه‌ی سراب‌گونه شناور بود و میشی جلوش بود و پوزه بر آب می‌زد… “

دختر نفرین شده؛ خنده از لب‌هایت پر بکشد

فریبا کلهر / نشر آموت / ۷۰۰۰ تومان

چاپ اول جدیدترین رمان فریبا کلهر با عنوان دختر نفرین شده ۱۰ روزه تمام شد تا رکورد تازه​ای برای این نویسنده و انتشارات آموت ثبت کند. دختر نفرین شده، چهارمین جلد از مجموعه برای همه کلهر است که مخاطبانش از نوجوانان و جوانان شروع و تا بزرگسالان را شامل می‌شود. از این نویسنده پیش تر قصه‌های یک‌دقیقه‌ای، سی‌سا سیاوش و پسران گل منتشر و به چاپ دوم رسیده است.

همچنین سایر کتاب های فریبا کلهر در نشر آموت شوهر عزیز من و عاشقانه است که اولی به چاپ ششم و دومی نیز به چاپ سوم رسیده است. به گزارش خبرنگار ما، از این نویسنده به زودی شهر یخ‌های خیلی یخ و جزیره افسونگران منتشر خواهد شد.

میانماه دختر روستایی، به گلبانو زن زائو دروغی می‌گوید. گلبانو، او را نفرین می‌کند. میانماه دچار افسردگی می‌شود. پدرش او را به کوهستان می‌فرستد تا نزد عمویش زندگی کند. سیل، روستا را می‌برد. میانماه و عمویش برمی‌گردند تا…رمان دختر نفرین‌شده با خلق داستانی پرکشش، خواننده را با خود همراه می‌کند تا وارد زندگی مردم و باورهای آن‌ها شود.

در بخشی از این رمان می خوانیم:

گلبانو با خشمی وصف‌ناپذیر میانماه را نفرین می‌کرد. او زنبق را محکم در بغل گرفته بود و لحظه‌ای از نفرین کردن دست برنمی‌داشت. میانماه ساکت و سربه‌زیر جلوی خانه گلبانو ایستاده بود. آمده بود تا گلبانو او را ببخشد. چقدر زود برای عذرخواهی آمده بود!‌ هنوز یک نیم‌روز از اتفاقی که افتاده و دروغی که گفته بود، نگذشته بود. چگونه میانماه توانست آن دروغ را بگوید. در حالی که از قبل هیچ تصمیمی نگرفته بود. هیچ وقت هم دروغ به آن بزرگی نگفته بود. میانماه خودش هم از دروغی که گفته بود، تعجب کرده بود.

گلبانو در خانه را محکم به روی میانماه بست. میانماه از نفرین‌های گلبانو می‌لرزید و پاهایش انگار که در زمین فرو رفته باشند توان جنبیدن نداشتند. میانماه دلش می‌خواست…

 

دختر بویراحمدی؛ عشق عشایری

حسن کریم پور / نشر آموت / ۱۴۰۰۰ تومان

تازه ترین اثر داستانی نویسنده رمان قدیمی باغ مارشال، داستان رابطه عاشقانه میان دختر خان و پسر مباشر خان در جامعه ای عشایر را توصیف می کند که به دلیل فاصله طبقاتی جاری در ایل، جرات ابراز آن وجود ندارد اما آن ها سعی دارند تا در میان دشمنی های طایفه هایشان و در جامعه ای سنتی زندگی مشترک شان را شکل دهند.

پسر مباشر برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به فرانسه می رود. او ازدواج می کند و تقریبا داستان عاشقانه اش با دختر خان را از یاد می برد اما با ورود نامه ای به داستان، حوادثی تاثیرگذار شکل می گیرد.

نویسنده در این رمان سعی کرده با استفاده از دیالوگ های محلی و تشریح رسوم، عادات، رفتارها و فضاهای زندگی عشایر، تصویر باورپذیر و تاثیرگذاری از فضاهای بومی ارایه دهد.

 

فوتبال و سینما؛ تقدیم به مسی و آنجلوپلوس

حمید موذنی / نشر قطره / ۱۰۰۰۰ تومان

فوتبال و سینما به لیونل مسی شاعر فوتبال، و تئو آنجلو پلوس شاعر سینما تقدیم شده است.

این کتاب از منظر مطالعات فرهنگی به دو پدیده فوتبال و سینما می پردازد. فوتبال و سینما به مثابه دو عنصر معناساز در جهان معاصر، هرکدام اسطوره های خود را به همراهی و همزیستی با سوژه انسانی فراخوانده اند؛ گویا که اسفندیار چشمان خود را و آشیل پاشنه های خویش را با یکدیگر معاوضه کرده اند. با این تعویض، اسطوره های سنتی شرق و غرب، از نقاط ضعف و محدودیت های خویش رها شده اند و رویین تنی خود را به کمال رسانده اند، سپس آن را در اختیار انسان مدرنی گذاشته اند تا با پیوند بین این دو عنصر معناساز، جهان خویش را تعریف و تفسیر کنند و نقصان، فقدان و ناکارامدی جهان سنت را، در جهان مدرن به تکامل برسانند. این کتاب درعین حال که به صورت بندی گفتمانی این دو فضای معناساز در مدرنیته پرداخته است همچنین به مطالعات فرهنگی در باب بافتار فرهنگی ایران مدرن نیز می پردازد و نگاه خیره خود را به سوی نقصان معنا در جهان ایرانی نیز معطوف می دارد تا چشم اسفندیار (گریز از آزادی) و پاشنه آشیل (تجددهراسی) مدرنیته را در فرهنگ ایرانی جست و جو کند.