آخرین هدیه: عطر ۱۲ میلیون تومان

نویسنده
نازنین کامدار

» در شرایطی که خانواده ها با ماهی ۶۷۰ هزارتومان زندگی می کنند

به موازات افزایش صفرها در مقابل اعداد پرونده های فساد مالی، که به تازگی از یک نمونه ۹۴ هزار میلیاردی آن رونمایی شد، رسانه‌ها از اشباع بازار‌ها و پاساژهای شمال شهر تهران از کالاهای مصرفی خاص و استقبال گسترده از آن‌ها توسط “بچه پولدار‌ها” خبر می‌دهند.به گزارش این رسانه ها اکنون دیگر داشتن خودروها و خانه های میلیاردی ، «مارک» اصلی “بچه پولدار‌ها”ی ایرانی نیست؛ آخرین شاخص شیشه‌های عطر ۱۲ میلیون تومانی، اصلاح سر ۴۰۰ هزار تومانی، ماهی آکواریم ۴ میلیون تومانی و رفتن به قلیان کش خانه‌های ۲۰۰ هزار تومانی است.

روز گذشته و در پی انتشار مرتب اخبار مربوط به سبک زندگی تازه به دوران رسیده ها در ایران، ایسکا نیوز از “استقبال شدید از عطرهای ۲. ۵ میلیون تومانی در پاساژهای شمال شهر تهران” و عطرهای ۱۲ میلیونی “خاص پسندان” خبر داده و نوشته است: “بازار عطر و ادوکلن و قیمت‌های نجومی در سطح متوسط روبه بالای این بازار به بیش از ۲ میلیون تومان هم می‌رسد. در این بازار اگر خاص‌ترین را خواسته باشید باید نزدیک به ۱۲ میلیون تومان پرداخت کنید. بله ۱۲ میلیون برای «ویکتور‌اند رولف» ۱۰۰ میلی. البته از این برند‌ها و محصولات خاص در بازار کم نیست و برای خرید آن‌ها باید راهی فروشگاه‌های خاص شوید. از بازار بالای ۱۰ میلیون که خارج شویم این روز‌ها ۷۷۷ جای خود را در بازار باز کرده است و علیرغم قیمت بالای دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی از فروش خوبی در فروشگاههای شمال شهر برخوردار است. عطر بازهای حرفه‌ای ۷۷۷ را نشان دهنده معنویت، حمایت و حفاظت میدانند چراکه این عدد شخصی و شانس «استفان هامر لوکاس» است. این عدد در قلب درب این شیشه که به شکل لانه ی زنبور است حکاکی شده است”.

در همین حال، سایت فرارو نیز از تفریح جدید این افراد یعنی “آکواریوم” خبر داده و قیمت ماهی های تزئینی در بازار تهران را ۴ میلیون تومان اعلام کرده است.

آنطور که فرارو گزارش داده، “آکواریوم ثروتمندان” متشکل از کوسه ماهی‌های ۳ میلیون تومانی و یک نوع ماهی گوشت خوار ۴ میلیون تومانی است که به نوشته این سایت فروش خوبی هم دارد!

فرارو در این گزارش‌ آورده: “زیاد شدن تعداد مغازه‌های آکواریوم‌فروشی در سطح شهر تهران و شعبه‌های مختلف و شلوغ بودن این مغازه‌ها می‌تواند این ادعا را ثابت کند که مردم به این کالای لوکس و زینتی بیشتر از قبل علاقه‌مند شده‌اند؛ چرا که در ۳-۴ سال پیش با قیمت‌های بسیار پایین‌تر مشتریانی به این اندازه برای آکواریوم وجود نداشت”.

فرارو افزوده: “در گروه ماهی‌های گوشتخوار انواع سیچلاید‌ها، سفره ماهی‌ها، فلاور‌ها و آروانا‌ها قرار دارند که گونه‌های خاص آن‌ها تا ۵ میلیون تومان هم قیمت‌گذاری و فروخته می‌شوند. برای نمونه یک «آروانای کوتوله رد تو » با سایز بزرگ در یکی از مغازه‌های زیر پل مرتضوی نواب ۴ میلیون تومان قیمت دارد. اگر تصمیم دارید آکواریوم آب شور در خانه‌تان داشته باشید، باید سر کیسه‌تان را شل کنید؛ چرا که یک آکواریوم متوسط یک متری با تجهیزات و ماهی و ریف و صخره برای‌تان بیشتر از ۵ میلیون تومان آب می‌خورد و این یعنی باید وضع‌تان خیلی خوب باشد که بخواهید برای یک کالای لوکس در شرایط کنونی اینقدر هزینه کنید”.

هفته نامه آهنگ جوانی هم از بهای ۴۰۰ هزار تومانی اصلاح سر ثروتمندان در تهران خبر داده و به نقل از یکی از مشتریانی که هر هفته به آرایشگاه‌های اینچنینی می‌رود، نوشته است: “من برای پوست و مو‌هایم ارزش قائلم. به نظرم زیبایی یک مرد به زیبایی مو‌ها و پوستش است، برای همین هر دوهفته یک بار آرایشگاه می‌روم و مو‌هایم را کراتینه می‌کنم که هزینه‌اش در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می شود. کراتینه برای تقویت مو اهمیت دارد، مخصوصاً من که موهایم را رنگ کرده ام! هزینه اش زیاد است اما جیب بابا برای همین مواقع است!”

دو هفته قبل نیز سایت های خبری از بهای سنگین قلیان کشی “بچه پولدارها” در تهران خبر داده بودند.

سایت خبرآنلاین در اینباره نوشته بود: “در چند نقطه شهر تهران از جمله منطقه فرشته (بالاتر از پارک وی)، اقدسیه و زعفرانیه مراکزی هستند که قلیان را با قیمت‌های ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان و حتی ۲۰۰ هزار تومان در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. مشتریان هم تا ۴۰ دقیقه فرصت دارند که از این قلیان‌ها استفاده کنند اما گاه مشتریانی هستند که خیلی کمتر از این میزان قلیان می‌کشند که البته این موضوع تفاوتی در هزینه آن ندارد. نرخ‌های این‌چنینی قلیان‌کشی در برخی نقاط تهران، در حالی است که سفره‌خانه‌های تهران اتحادیه‌هایی دارند و در برخی از سفره‌خانه‌ها نرخ‌های اتحادیه قابل مشاهده است”.

در کنار قلیان ۲۰۰ هزار تومانی و عطر ۱۲ میلیونی و اصلاح سر ۴۰۰ هزار تومانی، گوشی‌های موبایل گرانبها نیز یکی دیگر از کالاهایی ست که بین نوکیسه‌های ایرانی برای چشم و همچشمی به کار گرفته می‌شود؛ سلاحی که به نوشته سایت‌ها، برخی از مدل‌های آن تا ۶۵۰ میلیون تومان نیز معامله می شود.

در گزارشی که به تازگی سایت “خوزنیوز” از بازار میلیونی گوشی های لوکس تهران منتشر کرده، آمده است: “به دلیل نوسانات مکرر ارز در کشور فروش گوشی‌های لوکس در بازار تلفن همراه تهران بر اساس دلار روز صورت می‌گیرد. هم اکنون قیمت مدل‌های مختلف ورتو که به عنوان برند لوکس در بازار به شمار می‌آیند از ۱۵ هزاردلار شروع می‌شود و به ۱۶۰ هزار دلار نیز می‌رسد. و یک فروشنده به ما می گوید که ماهانه حدود دو دستگاه از این برند لوکس مورد خرید مشتریان قرار می‌گیرد”.

این سایت، به نقل از یک فروشنده گوشی های لوکس در بازار موبایل تهران هم نوشته است: “این گوشی‌ها را پولدارهای تهرانی می خرند.کاهش قدرت خرید مردم و همچنین نوسانات چشمگیر ارز تاثیر چندانی بر میزان تقاضای مشتریان این گوشی‌ها در کشور ندارد. گوشی‌ های لوکس گران قیمت معمولا در ویترین هر فروشگاهی دیده نمی‌شوند چرا که این گوشی‌ها که به صورت محدود تولید می شوند، توسط سفارش گیرندگان خاصی وارد کشور می شوند. برخی از مدل‌های گوشی‌های لوکس که توسط کمپانی‌های بزرگ طراحی می‌شوند به صورت خیلی محدود و در برخی از موارد نهایتا ۱۰ مدل تولید و روانه بازارهای جهانی تلفن همراه می‌شوند. ورود این نوع کالاهای لوکس معمولا به صورت سفارشی، از طریق هوایی و مسافری به کشور صورت می‌گیرد. این گوشی‌ها که شامل امکانات خاص سخت افزاری و نرم افزاری نظیر دوربین عکاسی و فیلمبرداری، حافظه بالا، سیستم عامل و غیره نیستند تنها به دلیل امتیازاتی همچون دست ساز بودن، داشتن برند معروف، برخورداری از بدنه طلا و تیتانیوم، پوشش الماسی و از همه مهتر تک بودن آن ها طرفداران خاصی را در سراسر جهان و همچنین ایران پیدا کرده‌اند”.

جراحی زیبایی حیوانات خانگی، نگهداری تمساح و سوسمار به عنوان همدم، انداختن یک دست لاستیک ۳۸ میلیون تومانی در زیر چرخ‌های خودرو و… از دیگر سرگرمی‌ها و برنامه‌های روزانه ثروتمندانی ست که در کشوری زندگی می‌کنند که کارگران آن کل ماه را تنها با ۶۷۰ هزار تومان به سر می رسانند.

اختلاف طبقاتی در ایران طی سال های اخیر به شکل فزاینده ای افزایش یافته و حالا رفته رفته موارد مصرف منابع عمومی که از طریق اختلاس و کلاهبرداری در اختیار عده ای خاص قرار گرفته، مشخص می شود.