شناسایی 12 میلیون گرسنه در کشور

نویسنده
فیروزه متین

» افزایش تعداد افراد نیازمند به دریافت بسته "امنیت غذایی"

همزمان با انتشار گزارش بانک مرکزی درباره افزایش قیمت مواد غذایی در ایران، معاون رفاه اجتماعی وزیر کار نیز از افزایش 2 میلیون نفری جمعیت گرسنگان در ایران خبر داد و گفت که 12 میلیون نفر که به «بسته امنیت غذایی» محتاج هستند، شناسایی شده اند.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی دیروز در گزارشی، به بررسی افزایش قیمت مواد غذایی پرداخت و اعلام کرد که میوه در یکسال گذشته 85 درصد تورم را تجربه کرده است.

در گزارش این بانک آمده است: “قیمت لبنیات در هفته مورد بررسی نسبت به هفته مشابه سال قبل 14 ممیز 1 ، تخم مرغ 22 ، برنج 8 ممیز 5 ، حبوب 9 ممیز 2 ، میوه های تازه 85 ممیز 9 ، سبزی های تازه 16 ممیز 9 ، گوشت قرمز 7 ممیز 3 ، گوشت مرغ 3 ، قند و شکر 4 ممیز5 و چای نیز 8 ممیز 2 درصد افزایش یافته است”.(لینک)

این افزایش قیمت در حالی رخ داده که همین بانک در گزارش هفته گذشته  از ثابت ماندن آن  رقم 15 درصد تورم خبرداده بود.

سید ابوالحسن فیروزآبادی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفته است: “با توجه به فرآیند هدفمندی یارانه ها مردم جامعه با مشکالت عدیدهای دست و پنجه نرم میکنند و عدم تعادل در ظاهر و باطن جامعه وجود دارد که این شرایط مسئولیت ها را مضاعف کرده است. اکنون به دنبال خیر جمعی هستیم”.

او می افزاید: ”تاکنون مدل اقتصادی در سازمان بهزیستی کشور مشاهده نشده است.در نظام بهزیستی باید مدل اقتصادی خودکفا طراحی شود تا ثروت عظیم راکد به جامعه بازگردد و گامی به سوی بهزیستی اجتماعمحوربرداریم. باید در خصوص فقر، تعریف فقر و شناسایی سبک زندگی آحاد جامعه تفکر کرد، چرا که اکنون هیچ نقشه ای از فقر در کشور وجود ندارد. البته برای ارائه بسته امنیت غذایی ۱۲ میلیون نفر شناسایی شدند”.(لینک)

رقم 12 میلیون گرسنه محتاج بسته امنیت غذای در حالی اعلام می شود که سال گذشته، علی ربیعی تعداد آنها را 10 میلیون نفر اعلام کرده بود و توزیع این سبد نیز تا کنون در بین همین تعداد صورت گرفته است.

علی ربیعی گفته بود: “هرم توزیع درآمدی کشور ما نشان می‌دهد که هفت میلیون نفر در شرایط فقر شدید هستند و همچنین امنیت غذایی آنها در مخاطره است. 5 تا 6 میلیون فرد پردرآمد داریم که میزان ثروت آنها با میزان ثروت پولداران یا ثروتمندان در کشورهایی مثل آمریکا چندان تفاوتی ندارد. ما در اجرای برنامه یارانه هفت میلیون نفر را شناسایی کرده‌ایم. دولت یازدهم در تامین امنیت غذایی تا حدی موفق بوده، ضمن اینکه در آینده‌ای نزدیک میزان این هفت میلیون نفر به 10 میلیون نفر افزایش خواهد یافت”.(لینک)

علی ربیعی، دیروز نیز درباره سبد امنیت غذایی حرف زد و از توزیع آن عده ای بیشتر ا قبل از آغاز ماه رمضان خبرداد.

او گفت: “برنامه‌های دولت در حوزه رفاه، ادامه طرح‌ها و برنامه‌های سال گذشته است. سال گذشته توزیع بسته‌های امنیت غذایی برای خانواده‌های تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی(بهزیستی و امداد) و همچنین خانواده‌های نیازمند در دستور کار وزارت رفاه قرار گرفت. توزیع بسته‌های امنیت غذایی امسال نیز ادامه خواهد داشت به نحوی که این طرح در چند نوبت و در فصول مختلف انجام می‌شود. در آخرین مرحله از طرح توزیع بسته‌های امنیت غذایی سال گذشته حدود ۱۰ میلیون نفر از این طرح بهره‌مند شدند که امسال تعداد گیرندگان بسته‌های غذایی افزایش می‌یابد”.

او افزود: “در صدد هستیم تا با تأمین اعتبارات لازم، قبل از ماه رمضان مرحله اول را اجرا کنیم. امسال نیز همانند سال گذشته بسته‌های امنیت غذایی در چند مرحله توزیع خواهد شد که در هر مرحله و با توجه به شناسایی افراد نیازمند تعداد گیرندگان افزایش می‌یابد”.(لینک)

چندی پیش، سایت اقتصاد نیوز به نقل از سازمان خواربار و کشاورزی ایران گزارش داد که ایران از نظر امنیت غذایی در جهان در میان 125 کشور در جایگاه 82 قرار گرفته است.

در این گزارش آمده بود: “شاخص امنیت غذایی در ایران برابر با 28 است در حالی که دربدترین حالت این شاخص به عدد 50 می رسد. براساس این گزارش بدترین کشورهای دنیا از نظر امنیت غذایی اتیوپی، آنگولاوچاد و بهترین کشورها هلند، فرانسه و سوئیس هستند. در این رده بندی آمریکا با شاخص 13 در جایگاه 21 و کانادا با شاخص 15 در جایگاه 25 قرار دارد. در تهیه این شاخص امنیت غذایی چهار فاکتور در نظر گرفته شده است؛ وجود منابع غذایی کافی برای مصرف در خانوارها، داشتن درآمد کافی برای خرید مواد غذایی، کیفیت غذا و در نهایت سهم افرادی که غذای ناسالم می خورند”.(لینک)