زنان؛ همچنان پشت درهای بسته استادیوم ۱۲ هزارنفری

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» ممنوعیت فروش بلیت در دو مسابقه والیبال ایران با آمریکا

با وجود دو پیروزی درخشان تیم ملی والیبال ایران و در حالیکه این تیم در انتظار دو مسابقه حساس با آمریکا در تهران است، ممنوعیت ورود زنان به استادیوم می رود تا آن طور که رئیس فدراسیون بین المللی والیبال گفته ایران از بازی های خانگی محروم شود. از سوی دیگراگر این ممنوعیت شکسته شود، خطر “واکنش خونین” حزب الله ـ آن طور که در بیانیه شان آمده ـ در پیش است؛آن هم در شرایطی که حوزه علمیه قم بیانیه تندی داده و سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی هم اعلام کرده از ورود بانوان به ورزشگاهها جلوگیری خواهد شد.

ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، دیروز اعلام به نقل ازسایت فدراسیون والیبال گزارش داد که تا اطلاع ثانوی فروش بلیت “آنلاین” به خانم ها ممنوع است. همچنین وزیر کشور اعلام کرده که ممنوعیت ورود زنان به استادیوم والیبال همچنان برقرارست.

در بیانیه فدراسیون والیبال آمده است: “به دلیل محدود بودن بخش‌های مربوط به خانم‌ها، تا اطلاع ثانوی، خرید بلیت خانم‌ها به دلیل تکمیل ظرفیت، انجام نخواهد شد… و در صورت خرید بلیت، حتما در روز مسابقه با در دست داشتن کارت عضویت سامانه و یا اصل کارت ملی حداقل دو ساعت قبل از شروع مسابقه در ورزشگاه حضور داشته باشید”.

این در حالی ست که روز سه شنبه خبرگزاری فارس به نقل از رضا حسنی خو، مدیرکل حراست وزارت ورزش اعلام کرد: “حضور خانواده‌ها و بانوان در ورزشگاه‌ها در سطوح مدیریتی و کارشناسی در حال بررسی است و تاکنون هیچ تصمیم قطعی اتخاذ نشده است”.

مدیر کل حراست وزارت ورزش در سایت این وزارت خانه اعلام کرد: “در مورد حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. این موضوع با حضور موفق تیم ملّی والیبال کشورمان در میادین بین‌المللی و الزام فدراسیون جهانی والیبال با حضور بانوان در سالن مسابقات برای اعطای میزبانی، ابعاد دیگری یافت، که توجه به آن را اجتناب ناپذیر کرد. از این روی وزارت ورزش و جوانان با مشارکت سایر نهادهای ذی‌ربط بر خود لازم دیدند تا با رعایت موازین شرعی برای پاسخ‌گویی به این موضوع، وارد عمل شوند؛ به نحوی که شرایطی فراهم شود تا موجب رفع دغدغه‌های آحاد متدین کشور و علمای عظیم‌الشأن شود”.

او با اشاره به طرحی که “رعایت حدود الهی و شرع؛ عدم اختلاط زنان و مردان، نظارت بر پوشش بانوان، طبقه‌بندی مسابقات ورزشی با توجه به تفکیک رشته‌های ورزشی و معیارهایی چون پوشش ورزشکاران، روح حاکم بر رشته ورزشی، رده سنی، رویداد ورزشی و… ” در آن در نظر گرفته شده تاکید کرد که رشته‌هایی مثل شنا، مشتزنی، کشتی، وزنه برداری و فوتبال شامل این طرح نیستند.

حسنی خو درباره “مخالفت ها و تحریکات برخی جریان‌ها در مورد تجمع و مخالفت با حضور زنان در ورزشگاهها، به وی‍ژه در جریان مسابقات لیگ جهانی والیبال” به میزبانی ایران گفت: “در مورد حضور بانوان و خانواده‌ها در خلال برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال در تهران طبق تصمیمات اتخاذ شده توسط دستگاه‌های اجرایی کشور، به فدراسیون والیبال مجوز داده شد تا با اولویت عوامل اجرایی، خانواده والیبال و تعدادی از هواداران تیم میهمان با صدور کارت مخصوص شرایط حضور بانوان در سالن برگزاری مسابقات را فراهم کند. “

او افزوده: “این اطمینان را همه دوستان و عاشقان انقلاب اسلامی و امام راحل سلام الله علیه و متشرعان کشور داشته باشند که فرزندان آنها در وزارت ورزش و جوانان، نیروی انتظامی، دستگاه‌های نظارتی و امنیتی کشور هوشیارانه دقت خواهند کرد تا از اصول اخلاقی، شرعی‌ و قانونی در این مورد خاص کوتاهی نشود”.

پیش از این در برخی سایت های خبری نامه ای از سوی “طلاب” به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی انتشار یافت که حاکی از مخالفت و واکنش “خونین” به حضور بانوان در ورزشگاهها بود.

در بخشی از این نامه سرگشاده آمده بود: “ما جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه، حسب الامر مولایمان حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء مبنی بر رجوع به شما بزرگواران در فتن آخر الزمان، از محضر آن عزیزان و علمای والامقام، درخواست داریم به هر صورت که صلاح می‌دانید جلوی سیل بنیان کن تهاجم فرهنگی را سد نموده و با تدبیر و دستورات لازمه، همانند گذشته، مدافع شریعت ناب محمدی صلی‌الله علیه و آله باشید”.

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی هم در خبرگزاری فارس عنوان کرده: “ممانعت از حضور زنان در کنسرت‌ها و ورزشگاه‌ها وظیفه ذاتی و شرعی ماست”.

آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت الله ناصر مکارم شیرازی هم به عنوان مراجع حکومتی جمهوری اسلامی، خواستار ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها شده اند.

حال باید دید در روزهای پیش رو ماجرای ورود بانوان به استادیوم ۱۲ هزارنفری والیبال حل خواهد شد و آیا این گونه لغو ممنوعیت مورد پذیرش فدراسیون بین المللی والیبال قرار خواهد گرفت یا خیر.