افزایش ۱۲ درصدی نقدینگی

نویسنده
نازنین کامدار

» دلار در کانال ۳۶۰۰ تومان

با وجود ارائه بسته خروج از رکود از سوی دولت، شاخص های بازارپول در ایران حکایت از افزایش قیمت ارز و نقدینگی دارد به طوری که قیمت دلار در هفته گذشته قیمت ۳۵۶۵ تومان را تجربه کرد تا بر حجم نگرانی های شهروندان در خصوص افزایش آن تا سقف ۴ هزارتومان بیافزاید.

سایت تخصصی قیمت ارز و طلا درباره دور جدید افزایش قیمت دلار نوشت: “روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۳۵۶۵ تومان آغاز کرد که افزایشی ۱۰ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. این شروع افزایشی، برخی معامله‌گران را به ادامه روند رو به رشد دلار امیدوار کرد. دلار روزهای یکشنبه و دوشنبه به ترتیب ۱۵ و ۳۰ تومان رشد را تجربه کرده و به قیمت ۳۵۵۵ تومان رسیده بود. این دو افزایش موجب شده بودند که شاخص بازار ارز به بالاترین قیمت خود از ۹ دی سال ۹۳ برسد، اما شروع افزایشی سه‌شنبه برخلاف انتظار برخی از معامله‌گران به ادامه رشد این ارز منجر نشد و دلار جهت خود را تغییر داد. سه‌شنبه تا ساعت ۳ بعدازظهر، قیمت نه تنها از سقف روزانه ابتدای صبح عقبگرد کرد، بلکه نهایتا با 5 تومان کاهش به قیمت ۳۵۵۰ تومان رسید. به گفته فعالان، در ساعات انتهایی روز دوشنبه، معامله‌گران ارزی با بالا بردن خریدهای آتی پشت خطی و برخی معاملات هماهنگ صوری قیمت را تا ۳۵۶۵ تومان بالا بردند، اما به دلیل نبود حمایت بنیادی در روز سه‌شنبه، این روند تغییر کرد تا شاخص بازار ارز از سقف قیمتی ابتدای صبح خود بازگردد”.

در همین حال بنا به نوشته سایت فرارو، قیمت دلار در پایان معاملات روز گذشته به ۳۵۴۰ تومان رسید؛ رقمی که اگر چه افت ۲۵ تومانی از ابتدای هفته را نشان می دهد اما کمکی به رفع نگرانی از بابت رشد مجدد قیمت نمی کند.

سایت فرارو نوشت: “صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را برای فروش ۳۵۴۰ تومان، هر یورو را ۳۸۴۰ تومان، هر پوند را ۵۳۷۵ تومان، لیر ترکیه ۱۲۳۵ تومان و درهم امارات را ۹۷۰ تومان اعلام کردند”.

قیمت ارز «آزاد» در حالی در بالای کانال ۳۵۰۰ تومان نوسان دارد که قیمت ارز دولتی در یک ماه گذشته بالای ۳۰۰۰ تومان بوده و دولت هنوز موفق به نزدیک کردن این دو نرخ نشده است.

در همین حال حجم پول در بازار نیز کماکان رو به افزایش است و مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی از افزایش نقدینگی به ۸۷۲ هزار میلیارد تومان تا پایان شهریور ماه امسال خبر داده است.

به نوشته خبرگزاری های داخلی،ابوالفضل اکرمی در اینباره گفته است: “نقدینگی با رشد ۱۱.۵ درصدی در شهریور ماه نسبت به اسفند سال گذشته به ۸۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. میزان نقدینگی شهریور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳.۵ درصد تغییر دارد. پایه پولی در شهریور ماه با رشد ۴.۸ درصدی در مقایسه با اسفند به ۱۳۷.۵ هزار میلیارد تومان رسیده است”.

آن طور که اکرمی عنوان کرده میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز در پایان شهریور  به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی همچنین به رشد بدهی دولت به بانک مرکزی اشاره کرده و افزوده: “بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان شهریور ماه رشد ۵.۶ درصدی داشته و به ۷۳.۹ هزار میلیارد ریال رسیده است که این افزایش به دلیل تن خواهی است که بانک مرکزی براساس قانون بودجه در اختیار دولت قرار می‌دهد که تا پایان سال نیز تسویه خواهد شد”.

شاخص های رو به رشد قیمت ارز و نقدینگی فرصت را در اختیار منتقدان دولت قرار داده تا به بسته جدید دولت بتازند.

در همین راستا، خبرگزاری فارس در گزارشی نوشته است: “در خوش بینانه ترین حالت این سیاست ها موجب افزایش ۲۰۶ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در کشور خواهد شد و همه اقتصاددانان به خوبی می دانند افزایش این حجم از نقدینگی می تواند اثرات تورمی شدیدی را در پی داشته باشد. این در حالی است که تمامی تدابیر دولت تنها برای هدایت ۱۶هزار میلیارد تومان از این مبلغ به بخش های تولیدی در قالب وام های کم بهره خلاصه شده است. اما مابقی این وجوه که مبلغ ۱۹۰هزار میلیارد تومان می باشد در اختیار سیستم بانکی قرار می گیرد. البته باید توجه داشت همین بخش محدود از نقدینگی هم برخلاف انتظار مسئولان تنها در بخش تولید به گردش در نخواهد آمد. نیاز است تیم اقتصادی دولت به جای ارائه بسته های سیاستی تک بعدی که تنها به تحریک تقاضا و افزایش نقدینگی معطوف است، به سیاست گذاری جامع در بخش های مختلف اقتصادی بپردازد و با اخذ سیاست های متنوع تشویقی، تنبیهی و کنترلی جذابیت بخش های غیر مولد و مضر را کاهش داده و زمینه جاری شدن طبیعی جریان نقدینگی به بخش های تولیدی و رونق در بازار را فراهم کند”.