سالِ انتخابات ۱۲۷ درصدی

محمد جواد اکبرین
محمد جواد اکبرین

وقتی، هم انتخابات دوم خرداد 86 “حماسه” باشد هم انتخابات مخدوش سال 88 با آنهمه پرسش سرکوب شده و هم انتخابات 127 درصدی 12 اسفند که ارواح هم به جای تحریمی ها رأی دادند و همه معادلات ریاضی را به هم زدند، دیگر چه فرقی می کند انتخابات 64 درصدی اعلام شود یا 34 درصدی و یا ۱۲۷ درصدی؟

 این خبرها و کامنت ها را مرور کنید:

1- پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور خبر داد که مصطفی محمد نجار وزیر کشور در جمع خبرنگاران میزان مشارکت مردم در نهمین دوره انتخابات مجلس را ‌‌۲۶ میلیون و ‌‌۴۷۲ هزار و ‌‌۷۶۰ نفر اعلام کرده و گفته است که میزان مشارکت در این انتخابات حدود ‌‌۲ /‌‌۶۴ درصد بوده است. همین منبع خبری دو هفته ی پیش یعنی ۳۰ بهمن ماه در پایان جلسه هیات دولت تعداد افراد واجد شرایط برای رای دادن در این انتخابات را ۴۸ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۷۹۹ نفر اعلام کرده بود.

2- “با استفاده از ماشین حساب و یک عملیات ضرب و تقسیم به سادگی مشخص می شود که شرکت کردن حدود ۲۶ میلیون نفر از ۴۸ میلیون نفر یعنی مشارکتی حدود ۵۴ درصد، و این یعنی با نادیده گرفتن آمارسازی ها و تخلفات ارسالی در این چند روز، حتی اگر امار های رسمی وزارت کشور را بپذیریم، باز هم مشارکت ساختگی ۶۴ درصد، بدون هماهنگی و تنظیم کردن عددها از قبل بوده است”.

3- «حتی اگر تمام ادعاهای اپوزیسیون را یکسره بی اساس بدانیم، طبق آمار رسمی دولت، در آن میزان مشارکت در ۱۲۶ حوزه از ۳۶۸ حوزه انتخابی کشور بین ۹۵ تا ۱۲۷ درصد بوده که پذیرش آن به لحاظ منطق ریاضی آسان نیست».

4-آمار تعداد شرکت کنندگان از پایگاه وزارت کشور حذف شد. حذف این آمار پس از مشخص شدن تناقضات فاحش در آمار ارائه شده صورت گرفته است.

5- شیوه اعلام آمار مشارکت توسط سید صولت مرتضوی، رئیس ستاد انتخابات کشور در برنامه زنده شبکه ۲ توجه ناظران را برانگیخت. وی گفت: “آمار رسمی مان همان ۳۴ و چند دهم درصد است که وزیر محترم کشور اعلام کردند” اما لحظاتی بعد ضمن عذرخواهی از بینندگان، آمار را ۶۴ و ۴ دهم درصد اعلام کرد. وی ادعا کرد که “با درایت ناظران و مجریان انتخابات هیچگونه گزارش تخلفی تا به این لحظه به ستاد انتخابات ارائه نشده است” اما خواهر محمود احمدی نژاد (نامزد حوزه انتخابیه گرمسار) نسبت به “تخلفاتی که توسط بسیاری از مردم گرمسار رویت شده” اعتراض کرد.

6- استانداری تهران آمار واجدین شرایط در انتخابات مجلس نهم را حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کمتر از واجدین شرایط در انتخابات آخرین دوره ریاست جمهوری اعلام کرده است. آنها می گویند وزارت کشور تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات مجلس نهم در استان‌های تهران و البرز را شش میلیون و ۳۴۵ هزار نفر اعلام کرده در حالی که این آمار در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در حدود هشت میلیون و ۸۰۰ نفر هزار نفر اعلام شده بود.

و سرانجامِ اینهمه محاسبات غلط ریاضی این بود که غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی و پدر عروس آیت الله خامنه ای، نفر اول و علیرضا مرندی، پزشک مخصوص رهبر جمهوری اسلامی نفر دوم فهرست تهران شود و فهرستی هم که علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل آیت الله خامنه ای، آن را چیده بود، فهرست پیروز انتخابات باشد و فهرستی هم که مصباح یزدی آن را چیده بود سهمی از قدرت بیابد.

اگر واقعا چنین انتخاباتی برای جمهوری اسلامی جای شادی و افتخار دارد ما هم بخیل نباشیم و انتخابات ۱۲۷ درصدی را به حماسه سازانی که املا و انشای شان هم فقط اندکی بهتر از ریاضی شان است شادباش بگوییم.