نگرانی از وضعیت بازداشت شدگان ۱۳ آبان

نویسنده
نازنین کامدار

» آیا کهریزک ۲ وجود دارد؟

پس از خشونت بی سابقه نیروهای انتظامی و لباس شخصی وابسته به دولت کودتا، هم اکنون نامشخص بودن وضعیت بازداشت شدگان و انتشار اخباری مبنی بر انتقال برخی از آنان به بازداشتگاهی موسوم به “خورین” در حوالی ورامین، نگرانی های گسترده ای را در میان مجموعه فعالان حقوق بشر و خانواده بازداشت شدگان به وجود آورده است.

این نگرانی ها به حدی بود که سه مقام رسمی از نیروی انتظامی و قوه قضائیه را روز شنبه به جمع خبرنگاران کشاند تا درباره محل نگهداری و تعداد بازداشت شدگان گزارش دهند. این در حالی بود که دو تن از این مقامات “اطلاع دقیقی” از تعداد بازداشت شدگان و محل نگهداری آنها  نداشتند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران مقام قضایی ای بود که از تعداد دستگیرشدگان حوادث پس از سیزده آبان ابراز بی اطلاعی کرد و تنها گفت که “می داند” برخی از تجمع کنندگان در روز 13 آبان بازداشت شده اند.

او همچنین از آزادی  تعداد نامشخصی از بازداشت شدگان در جمعه شب که نیمی از آنها زنان بودند خبر داده است.

پس از دادستان تهران که از تعداد دقیق بازداشت شدگان روز 13 آبان ابراز بی اطلاعی کرده بود، رییس‌پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ نیز در این باره اعلام کرد که “هنوز آمار دقیقی از تعداد دستگیرشدگان ندارم، اما تعدادی در خیابان های تهران دستگیر شده اند.”

علیپور در عین حالی که مدعی شد”هنوز از وضعیت و تعداد بازداشت شدگان خبر ندارد”،  از بازداشت “چند نفر” که به گفته او “اقدام به تخریب اموال عمومی کرده بودند” سخن گفت.

سرانجام و با تشدید نگرانی ها از وضعیت و تعداد بازداشت شدگان روز۱۳ آبان، سردار رجب زاده فرمانده نیروی انتظامی تهران در گفت و گو با خبرگزاری فارس،  نزدیک به سپاه پاسداران، “تعداد دقیق” بازداشت شدگان ۱۳ آبان را ۱۰۹ نفر اعلام کرد.

او گفت که “از میان دستگیر شدگان 47 نفر با قرار کفالت آزاد شده اند و 62 نفر از متهمان پس از تشکیل پرونده به مقامات قضایی تحویل و روانه زندان شده اند.”

رجب زاده، علیپور و جعفری دولت آبادی، هیچ یک در سخنان خود به اخبار مربوط به انتقال زندانیان به بازداشتگاهی موسوم به “خورین” در حوالی ورامین اشاره نکرده اند. همزمان، چند تن از اعضای خانواده های بازداشت شدگانی که روزهای جمعه و شنبه در برابر دادگاه انقلاب تهران و بازداشتگاه موقت “وزرا”تجمع کرده بودند به خبرنگار “روز” گفتند که فکر می کنند برخی از بازداشت شدگان به زندان اوین و تعداد محدودی از آنها به “بازداشتگاه خورین” ورامین منتقل شده باشند.

در همین حال، وبسایت “هرانا” وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در گزارشی که شامگاه گذشته منتشر کرد از انتقال ۹۵ تن از بازداشت شدگان حوادث ۱۳ آبان به قرنطینه ۷ زندان اوین اشاره کرده است. این وبسایت نام شماری از بازداشت شدگان را نیز در گزارش خود قید کرده است.

در همین ارتباط، یک منبع مطلع درباره اطلاعات متناقض از تعداد و محل انتقال بازداشت شدگان به خبرنگار “روز”  گفت: “برآورد شاهدان عینی و فعالان حقوق بشر که با خانواده بازداشت شدگان در برابر دادگاه انقلاب و بازداشتگاه وزرا گفت و گو کرده اند، بسیار بیشتر از عددی است که فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرده”.

خبرگزاری ها و محافل مستقل حقوق بشری تعداد بازداشت شدگان در تهران را بیش از ۴۰۰ تن اعلام کرده اند.

رقم بی سابقه بازداشت شدگان در تجمع روز سیزده آبان که در نوع خود یکی از خشونت بار ترین برخوردهای نیروهای وابسته به دولت کودتا با شهروندان بود، حاصل اولین مواجهه این نیروها با هواداران جنبش سبز، پس از قرار گرفتن محمد رضا نقدی به سمت فرمانده بسیج مستضعفین بوده است.

بنا به گفته شاهدان عینی، وی در روز ۱۳ آبان خود در میدان هفت تیر برای دقایقی حاضر شده و به نظارت بر سرکوب معترضان پرداخته است.

خشونت بی سابقه عوامل میدانی وابسته به دولت کودتا و  فرماندهی میدانی محمد رضا نقدی در حالی صورت گرفته است که بنا بر برخی شنیده ها، از او به دلیل آنچه “مدیریت موفق فتنه ۱۳ آبان “خوانده شده، تقدیر شده است.

برخی ناظران نقدی را طراح جدید سرکوب پس از فشارهای وارده به احمد رضا رادان به دلیل افشای نقش اش در تجاوزها در بازداشتگاه کهریزک می دانند. تجاوزهایی که شامگاه گذشته، سازمان دیده بان حقوق بشر از جزئیات “سه مورد قطعی” آنها پرده برداشت و وبسایت این سازمان گزارش خود را در کنار عکسی از احمد رضا رادان منتشر کرد. در اطلاعیه این سازمان آمده است: “دیده بان حقوق بشر سه مورد تجاوزجنسی در زندان های ایران درباره کسانی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۲ ژوئن دستگیر شده بودند را مستند کرده است”.

این گزارش به نقل از سارا لی ویتسون مدیربخش خاورمیانه وشمال آفریقای دیده بان حقوق بشر اسناد تجاوز به ابراهیم مهتری، ابراهیم شریفی و مریم صبری، سه نفری هستند که در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران مورد تجاوز قرار گرفته اند را منتشر کرده است.

همزمانی انتشار این گزارش با انتشار شایعاتی در مورد انتقال بازداشت شدگان روز ۱۳ آبان به بازداشتگاهی به نام “خورین” در ورامین، موجبات نگرانی شدید محافل حقوق بشری و خانواده بازداشت شدگان را از احتمال تکرار فجایع کهریزک در خورین فراهم کرده است.

تمام اینها در شرایطی است که به نوشته خبرگزاری ایرنا، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح آقای جزایری همزمان با حضور معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات در راهپیمایی روز 13 آبان از اعتراضات پس از انتخابات با عنوان “فتنه” و” کودتای آمریکایی-انگلیسی”یاد کرد و گفت: “تاکنون طیف قابل ملاحظه ای از پیاده نظام جریان فتنه شناسایی و به موقع با آنها برخورد خواهد شد.“وی در عین حال فعالان جنبش سبز در خارج از ایران را به “برخورد” تهدید کرد و هشدار داد: “جمهوری اسلامی ایران در عین سعه صدر، نمی‌تواند به عناصر برانداز و دنباله‌های کودتای نرم اجازه فتنه گری بدهد و چنانچه ناچار شود حتی خواهد توانست عقبه‌های برون مرزی کودتا را با چالش جدی مواجه سازد”.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: “ نحوه رفتار بخش‌های مربوطه نظام در جریان کودتای آمریکایی - انگلیسی اخیر که توسط مزدوران آنها در ایران به اجرا گذاشته شد، به گونه‌ای بوده است که تاکنون طیف قابل ملاحظه ای از پیاده نظام جریان فتنه شناسایی و به موقع به آنها برخورد خواهد شد”.

کارشناسان سیاسی معتقدند،افزایش حجم خشونت ها از سوی عوامل سرکوب که نشانه های آنرا در شلیک مستقیم گاز اشک آور به مهدی کروبی، بازداشت و ضرب و جرح گسترده شهروندان در ۱۳ آبان و تهدید فعالان جنبش سبز در خارج از کشور (که یادآور ترور های “برون مرزی” دهه های 60 و 70 است)، از سردرگمی روزافزون کودتاگران در مواجهه با مقاومت مسالمت آمیز مردم حکایت دارند.