مرا از رتبه ۱۳ به ۲۵ رساندند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تاکید نایب‌رییس مجلس بر تقلب در انتخابات:

چند ماه پس از برگزاری انتخابات مجلس نهم٬ محمدرضا باهنر٬ نایب رییس مجلس از تقلب در انتخابات مجلس نهم خبر داد تا آنجا که وی از رتبه سیزدهم به رتبه ۲۵ سقوط کرده است.

سخنان باهنر درباره تخلف در انتخابات در حالی بیان می‌شود که در ماه‌های گذشته چندین تن از اصول‌گرایان نسبت به دخالت سپاه پاسداران در انتخابات هشدار داده بودند.

باهنر در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد٬ با اشاره به انتخابات مجلس نهم٬ گفته است که “در همین انتخابات مجلس اخیر تا روز انتخابات به من گفتند تو نفر پنجم هستی. رای‌گیری شد من بیست و پنجم شدم. همین اینجا می‌گویم یک مقداری از آرای من دیده نشد، البته موثر در نتیجه نبود… من احتمالا می‌خواستم سیزدهم شوم، آنها هل دادند بیست و پنجم شدم”.

نایب رییس مجلس اشاره‌ای به عواملی که باعث “هل دادن” وی شده‌اند نکرده است٬ اما پیش از این برخی از اصول‌گرایان گفته بودند که سپاه پاسداران در انتخابات مجلس نهم دخالت کرده است. اسدالله بادامچیان٬ عضو حزب موتلفه و نمایندده مجلس هشتم٬ در گفت‌وگویی با روزنامه شرق گفته بود که بخشی از سپاه در انتخابات از جبهه پایداری حمایت کرده و به این ترتیب مانع ورود وی به مجلس نهم شده‌است. سخنان بادامچیان گرچه با واکنش تند اصول‌گرایان مواجه شد٬ اما روابط عمومی حزب موتلفه با صدور اطلاعیه‌ای٬ از سخنان وی حمایت کرد.

بادامچیان در آن مصاحبه گفته بود: “در انتخابات مجلس نهم یک بخشی از سپاه آمدند به طرف جبهه پایداری؛ طبیعی است ۳۰ هزار رای من در تهران کم می شود… یک بخشی از سپاه رفت طرف جبهه پایداری و آنان را تایید کرد. این موجب شد تعداد رای این طرف کم شود”.

این سخنان بادامچیان٬ البته تازگی نداشت. پس از برگزاری انتخابات مجلس نهم٬ علی مطهری٬ در نطقی اعلام کرد که سپاه پاسداران در انتخابات مجلس دخالت گسترده داشته؛ مطهری در این‌باره گفته بود: “سپاه در انتخابات مجلس از برخی از کاندیدای مورد نظر خود حمایت کرد و تمام قد وارد شد. بسیاری از فرماندهان سپاه نیز حرف من را قبول دارند برخی از افراد در سپاه هستند که این کار را کردند”. وی همچنین اضافه کرده بود که منظور وی از دخالت در انتخابات “همه فرماندهان سپاه نبود؛ تنها برخی از آنها که اگر اصرار کنند و به این روششان ادامه دهند اسم آنها را خواهم آورد”.

هم‌زمان با مطهری٬ مصطفی کواکبیان نیز با تائید اظهارات مطهری گفته بود اسنادی از دخالت سپاه در حوزه انتخابیه خود دارد که در صورت لزوم ارائه خواهد کرد.

برخی از حامیان محمود احمدی‌نژاد نیز در بحبوحه انتخابات چنین مسایلی را تایید کردند. محمدحسن روزی‌طلب همان زمان با انتشار یادداشتی نوشته بود که “نیروهایی که نباید در سیاست دخالت کنند٬ با استفاده از بیت‌المال در شب آخر تبلیغات انتخاباتی٬ فهرست جعلی «اصولگرایان اصلح» را در تیراژهای میلیونی” منتشر کردند. وی سپاه پاسداران به “کثیف کاری در انتخابات” متهم کرده بود.

احمد سعیدی٬ دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز نیز در وبلاگ خود به صراحت از “دخالت غیرقانونی سپاه در انتخابات” اخیر مجلس خبر داده و نوشته بود که این نیرو “عملکردی خلاف شرع و قانون” داشته است.

این البته نخستین بار نیست که سپاه پاسداران به دخالت در انتخابات متهم می‌شود. اصلاح‌طلبان از سال ۸۴ معتقد به دخالت این نهاد در انتخابات هستند. حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز معتقدند که این نهاد نظامی٬ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ دخالت گسترده‌ای در انتخابات داشته و اقدام به رای‌سازی کرده است.

گرچه مقامات سپاه تاکنون بارها این اتهامات را رد کرده‌اند٬ اما چندی پیش محمدرضا یزدی، معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران خبر از آن داده بود که برخی از اعضای سپاه به دلیل تخلف از این نیرو اخراج شده‌اند: “در انتخابات ریاست‎ جمهوری دوره قبل افرادی بودند که با آن‌ها برخورد کردیم و آن‌ها را از سپاه اخراج کردیم”. وی البته توضیحی درباره پست‌های این افراد و تخلفات رخ داده٬ نکرده بود.