مادر علی شریعتی: دوسال حکم در زمان احمدی نژاد، ۱۳ سال دوره روحانی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز

از فعالان ستاد حسن روحانی است و در عین حال اولین زندانی سیاسی پس از روی کار آمدن دولت روحانی که توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. علی شریعتی متهم به توهین به روحانی هم شده و یک سال و نیم از حکم سنگینی که توسط قاضی صلواتی برای او صادر شده، بابت همین اتهام است. مادرش در مصاحبه با روز می گوید که برای این زندانی سیاسی پرونده سازی کرده اند و هیچ یک از اتهاماتی که به او زدند واقعیت ندارد.

علی شریعتی فعال مدنی است که از ۲۹ بهمن ۹۳ در زندان به سر می برد، به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده؛ حکمی که هرچند هنوز در دادگاه تجدیدنظر قطعی نشده اما او به اتفاق مجید آذرپی، دیگر زندانی سیاسی که عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و حسن روحانی و عضو حزب اعتماد ملی تهران است از هفته گذشته در اعتراض به این حکم،در اعتصاب غذا به سر می برند.

شایسته سادات شهیدی، مادر علی شریعتی در مصاحبه با روز می گوید که فرزندش ۸ روز است که در اعتراض به پرونده سازی ها دست به اعتصاب غذا زده: “علی حامی دولت و طرفدار آقای دکتر روحانی است و خیلی در این دو سال برای ایشان فعالیت داشت، عضو ستاد انتخاباتی آقای روحانی بود و خیلی برای اینکه او رای بیاورد فعالیت و تلاش کرد، حالا هم خواسته اش از آقای روحانی این است که کارش را پی گیری کند و پرونده اش بازخوانی شود. خواسته اش این است که کارشناسان قبلی نباشند و کارشناسان جدید پرونده را بازخوانی کنند. می خواهد تا اعلام حکم دادگاه تجدیدنظر با وثیقه ازاد شود”.

او درباره اتهاماتی که به فرزندش منتسب کرده اند توضیح می دهد: “زمانی که ماموران ریختند خانه، وقتی پرسیدم برای چی ریخته اید خانه؟ گفتند پسرت معتاد است و ما داریم دنبال مواد مخدر می گردیم. گفتم اگر خلاف حرف تان ثابت شود من شکایت می کنم بعد موقعی که علی را می بردند گفتند ما این حرف را زدیم شما ناراحت نشوید. او را بردند و اتهامات اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری و توهین به رئیس جمهور به او زدند؛ همین چیزهایی که به بقیه بچه ها هم زده اند”.

مادر علی شریعتی می افزاید: “۱۲ سال و ۹ ماه حکم داده اند و علی خیلی ناراحت است می گوید من این همه برای دکتر روحانی فعالیت کردم و حالا چرا باید یک سال و نیم توهین به رئیس جمهور داشته باشم؟ همین است که پرونده سازی کرده اند، علی اصلا چنین چیزی ندارد حتی توهین به رهبری هم ندارد، علی در چارچوب قانون فعالیت می کرد. حتی وکیل اش هم تعجب کرده از این مساله، هیچ یک ازاتهامات را هم قبول نکرده ولی پرونده سازی کردند”.

علی شریعتی پس ازانتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸ هم بازداشت و به ۲ سال حبس محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به یک سال کاهش یافته بود. مادرش می گوید: “به آقای صلواتی هم گفتم بچه من زمان آقای احمدی نژاد ۲ سال حکم گرفت اما زمان آقای روحانی باید ۱۳ سال بگیرد؟ کسی که این همه برای آقای روحانی تلاش کرد شد اولین زندانی سیاسی وزارت اطلاعات دولت آقای روحانی و چنین حکم سنگینی به او دادند. من طوری شوکه شده بودم از این قضیه که تا سه روز نمی توانستم حتی گریه کنم. واقعا نمی دانم چه بگویم. دلم می سوخت چون همیشه می گفتم آقای دکتر روحانی آمده من به عنوان مادر دغدغه ندارم که علی می رود بیرون یکباره او را می گیرند و.. ولی متاسفانه گرفتند. خود علی هم بااینکه روحیه اش در زندان خیلی خوب است اما ناراحت است به خاطر اینکه خیلی در حق او اجحاف کرده اند. ما هم که دسترسی نداریم به آقای روحانی ولی از طریق کسانی که ارتباط دارند نامه داده ایم و امیدواریم او این مساله را پی گیری کند”.

این زندانی سیاسی اما وضعیت جسمی مساعدی هم ندارد: “قبل از اینکه حالش خیلی بد شود می رود بهداری و می گوید که حالش خوب نیست اما می گویند چون اعتصاب غذا کرده ما قبول نمی کنیم. حتی حاضر نمی شوند فشارش را هم بگیرند. بعد که حالش بد می شود بچه ها می برند و این بار فشارش را می گیرند و سرم وصل می کنند که علی سرم را از دستش بیرون می آورد و اجازه نمی دهد سرم بزنند”.

پیشتر برخی رسانه ها از ضرب و شتم علی شریعتی در بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده بودند. مادرش می گوید: “علی را ۲۹ بهمن ۹۳ گرفتند بردند ۲۰۹ که یک هفته انفرادی بود و بعد بردند یک سوئیت دو نفره، ما ۱۵ روز یکبار میرفتیم ملاقات. یکبار که برده بودند موهایش را بتراشند مخالفت کرده بود ولی تراشیده بودند به هرحال. بار دوم هم که برده بودند بتراشند علی مخالفت کرده بود و اجازه نداده بود درگیر شده بودند و البته ضرب و شتم به آن صورت که نوشته اند نبود اما خب درگیر شده بودند”.

وب سایت کلمه نوشته است که علی شریعتی برای توهین به حسن روحانی به استناد انتشار کاریکاتوری در یک گروه مجازی توسط شخصی دیگر، به ۹ ماه حبس و برای توهین به رهبری بدون هیچ مصداق و مدرک نیز ۳ سال دیگر حکم گرفته است. او همچنین برای شرکت در تجمع محکومیت اسید پاشی در مقابل مجلس، متهم به اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور شده و به ۷ و نیم سال زندان محکوم شده. حضور در منزل مولوی موسی زاده، نماینده مولوی عبدالحمید. روحانی اهل تسنن در تهران، و قدردانی از علمای اهل تسنن برای وساطت در جریان آزادی مرزبانان کشور در سیستان و بلوچستان هم برای او اتهام تبلیغ علیه نظام و ۱۷ ماه زندان به دنبال داشته است.

علی شریعتی به اتفاق مجید آذرپی در نامه ای به حسن روحانی از او خواسته اند در برابر پرونده سازی ها به انفعال خود پایان دهند. این ۲ زندانی سیاسی که از فعالان ستاد انتخاباتی حسن روحانی بوده اند خطاب به او نوشته اند: “متأسفانه اقدامات حمایتی ما از دولت تدبیر و امید به مذاق پرونده سازان امنیتی خوش نیامد و صرفاً برای برخورد و مأیوس نمودن یاران جوانتان، ما را دستگیر و پس از بازداشت در بندهای امنیتی ۲۰۹ و ۲ الف، با فهرست بلند بالایی از اتهامات امنیتی و سیاسی باور نکردنی و کذب و ساختن کوه از کاه، راهی دادگاه انقلاب کردند. حدیث مظلومیت جوانان این سرزمین در دادگاه های غیرعلنی انقلاب و احکام ناعادلانه مفصل است. با این حال انفعال برخی اعضای دولت حضرتعالی بخصوص در حوزه دادگستری و اطلاعات بیش از هر چیزی مایه تکدر خاطر است”.

این دو زندانی سیاسی در ادامه توضیح داده اند: “با الهام از آموزه های دینی، ملی و مذهبی و برای رهایی خود و خانواده هایمان از رنج تحمیلی دستگاه های اطلاعاتی و قضایی و به تأسی از سیدالشهدا به وظیفه شرعی خود در مقابل این ظلم و ناعدالتی آشکار سکوت خود را با اعتصاب غذای نامحدود تا برآورده شدن خواسته های قانونی و مشخص خود که همانا اجرای عادلانه قانون در قبال پرونده خودمان است، می شکنیم. از شما به عنوان مجری قانون اساسی درخواست داریم که در برابر این پرونده سازیهابه انفعال خود پایان داده و اجازه ندهید که جریانات تندرو با این احکام ناعدلانه، آب به آسیاب دشمنان این مرز و بوم بریزند”.

در پایان نامه هم آمده: “تدبیر جز این است که امید سوزی در بین فعالان دلسوز، صادق و قانونگرا، تداوم بخشیده شود”.