۱۳ اعدام تائید شده بعد از اعدام ملاسلطانی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» زندانی سیاسی کرد به دار آویخته شد؟

خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی در داخل به دنبال اعدام علیرضا ملاسلطانی نوجوان ۱۷ ساله که با اعتراض‌های گسترده بین امللی روبرو شد، ۱۳ مورد اعدام دیگر را در شهرهای شیراز، اردبیل، ساری، زابل و قم تائید کرده‌اند.

محمود امیری مقدم، رئیس خانه حقوق بشر ایران هفته گذشته در مصاحبه با روز بالا‌ترین آمار اعدام‌ها از سوی جمهوری اسلامی را در ماه سپتامبر میلادی پیش بینی کرده بود.

همزمان برخی منابع خبر از اعدام یک زندانی سیاسی کُرد به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروه معاند نظام داده‌اند؛ خبری که تاکنون واکنش رسانه‌ها، مقامات دستگاه قضایی و خانواده را به دنبال نداشته است.

 

سکته قبل از اعدام

خبرگزاری فارس، وابسته به نیروهای امنیتی نظامی که معمولا گوی سبقت را در مورد پوشش اخبار اعدام از سایر رسانه‌ها برده، در تازه‌ترین مورد اجرای احکام اعدام هفت نفر در شیراز که از آن‌ها به عنوان “قاچاقچیان موادمخدر” یاد شده را گزارش کرده است.

در خبری مشابه روز سه شنبه، ۱۲ مهرماه، روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان اردبیل از اعدام یک نفر به اتهام “خرید و حمل مواد مخدر” خبر داده است.

روزنامه دولتی جام جم نیز در خبری دیگر به نقل از دادستان عمومی و انقلاب ساری از اعدام فردی در روز دوشنبه ۱۱ مهر به اتهام “تجاوز به عنف” در زندان مرکزی ساری خبر داد.

قبل از آن نیز صدا و سیمای دولتی روز پنج شنبه، ۷ مهرماه، اجرای حکم دو متهم دیگر مرتبط با مواد مخدر را در زندان زابل در سیستان و بلوچستان گزارش کرده است؛ واحد مرکزی خبر اعلام کرده یکی از آن‌ها شب قبل از اعدام دچار سکته قلبی شده و به بیمارستان منتقل شده، ولی مشخص نکرده است که با این وجود متهم چگونه به دار آویخته شده است.

یک روز قبل از این تاریخ نیز خبرگزاری مهر اعلام کرد یک زندانی دیگر به اتهامات مرتبط با مواد مخدر در زندان مرکزی قم به دار آویخته شد.

پیش از آن نیز خبرگزاری فارس در ۳۰ شهریور ماه، به نقل از دادستان عمومی و انقلاب میناب از به دار آویخته شدن یک متهم به قاچاق مواد مخدر در این شهرستان خبر داد.

در بیشتر این گزارش‌ها گذشته از عدم اشاره به اسامی افراد، هیچ توضیحی هم در خصوص روند قضایی پرونده آن‌ها و همچنین حضور یا عدم حضور وکلا و خانواده‌ها ارائه نشده است.

اعلام رسمی اعدام این ۱۳ نفر تنها ده روز بعد از اجرای غیر قانونی حکم اعدام نوجوان ۱۷ ساله به اتهام قتل روح الله داداشی که رسانه‌های ایران از وی به عنوان “قوی‌ترین مرد ایران” یاد کرده‌اند، صورت گرفت. اعدام علیرضا ملاسلطانی با اعتراض برخی از نهادهای مدافع حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین املل روبرو شد.

اجرای حکم این نوجوان ۱۷ ساله، در روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه، در شرایطی صورت گرفت که در فاصله زمانی ۳ روز قبل از آن، بر اساس گزارش‌های رسانه‌های دولتی و حقوق بشری، بیش از ۳۰ مورد احکام اعدام در زندان‌های مختلف کشور از جمله زندان اوین، رجایی شهر، ارومیه، قزوین و وکیل آباد مشهد به اجرا در آمده بود.

افزایش آمارهای رسمی اجرای احکام در ایران طی یک سال گذشته باعث نگرانی بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر شده است.

به غیر از سازمان عفو بین الملل، وزارت امور خارجه کشورهای بریتانیا و آمریکا در گزارش‌های سالانه خود با اعلام آمارهای مختلف در مورد رشد فزاینده آمار اعدام در ایران هشدار داده‌اند.

شماری از فعالان حقوق بشر ایرانی از جمله شیرین عبادی هم سال گذشته نسبت به افزایش آمار اعدام مته‌مان مرتبط با جرایم مواد مخدر ابراز نگرانی کرده و گفته بود که امکان دارد افرادی با اتهمات سیاسی و عقیدتی نیز در بین اعدام شدگان وجود داشته باشد.

محمود امیری مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران، همزمان با اعدام علیرضا ملا سلطانی با توجه به بالا رفتن آمار اعدام‌ها در طول یک ماه گذشته به روز گفته بود پیش بینی می‌شود ایران در ماه سپتامبر میلادی یکی از بالا‌ترین آمارهای ماهانه اعدام را به خود اختصاص دهد.

متوسط اعدام در ایران در سال ۲۰۱۱ تا کنون، دو نفر در روز بوده که جمهوری اسلامی را در مقام دومین اعدام کننده در جهان، پس از چین، قرار می‌دهد.

 

ابهام در اعدام فعال کرد

همزمان با آغاز دور جدید اجرای احکام اعدام جرایم کیفری، برخی از منابع از اعدام یک زندانی سیاسی کرد در زندان مرکزی کرمان خبر د اده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها عزیز خاک زاد ۲۹ساله، اهل سلماس در سال ۱۳۸۶ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب خوی به اتهام محاربه و همکاری با گروه‌های معاند نظام به اعدام محکوم شده است.

روز برای کسب اطلاع بیشتر با روزنامه نگارن کرد در کردستان تماس گرفت، اما آن‌ها از تائید یا تکذیب این خبر خودداری کرده و هر گونه اظهار نظری در این خصوص را موکول به روزهای آینده کردند.

با این حال هنوز رسانه‌های رسمی هم اعدام این زندانی سیاسی کرد را اعلام نکرده‌اند؛ هر چند پیش‌تر نیز در مقامات قضایی و خبرگزاری‌ها از انتشار خبر اعدام حسین خضری، فعال سیاسی کرد که در دی ماه سال ۱۳۸۹ خودداری کرده بودند.

در سه سال گذشه دست کم ۷ زندانی سیاسی کرد از جمله، احسان فتاحیان، فصیح یاسمنی، فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی و حسین خضری به دارآویخته شدند.

در حال حاضر نیز دست کم ۲۰ زندانی عقدتی سیاسی کرد از جمله زینب جللیان، حبیب الله لطیفی، زانیار مرادی، لقمان مرادی و چند زندانی متهم به عضویت در گروه “سلفی‌های کرد” در خطر اعدام قرار دارند.