در سال 1385 اتفاق افتاد( قسمت دهم)

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

می خواستم این مرور را در ده قسمت تمام کنم، اما حجم حوادث چنان زیاد بود که نشد. به همین دلیل این نوشته تا دو روز دیگر ادامه دارد. در نوشته امروز چنین می خوانید: صدور قطعنامه 1737 شورای امنیت برای تحریم ایران. کرکری های پس از انتخابات ادامه دارد. درگیری میان دانشجویان ستاره دا که از سوی وزیر علوم به بی ناموسی متهم شدند. دولت در سراشیبی سقوط اقتصادی، پولها تمام شد و شکاف دولت و مجلس به جرخوردن رسید. اعدام صدام منطقه را به هم ریخت، دنیای عرب در التهاب، شدت یافتن جنگ شیعه و سنی و پیدایش جنگ فارس و عرب. پخش فیلم رقص در ترکیه با حضور رحیم مشائی مجلس و دولت را درگیر کرد. چرا فرمانده سپاه گفت: ایران بزودی به ابرقدرت منطقه تبدیل می شود، دلیلش چی بود؟ سفر استانی احمدی نژاد به خوزستان. وزیر دادگستری در تصادف رانندگی کشته شد. حسنی سخن گفت: اگر دریاچه ارومیه کلا خشک شود مگر چه اتفاقی می افتد؟ گرانی سروصدای باهنر را هم درآورد. وزیر آموزش و پرورش به مجلس احضار شد، گاف پشت گاف. صدای طبل جنگ از خلیج فارس می آمد، نیروهای آمریکا به خلیج فارس آمدند. کوفی عنان رفت و بان کی مون به جای او دبیرکل سازمان ملل شد، اوه اوه اوه! وقتی بودجه سه روزه آماده می شود. سفر احمدی نژاد به آمریکای لاتین به مدت یک هفته به انضمام هزاران عکس در کنار دهها رهبر در جهان. پنج مقام نظامی امنیتی و دیپلماتیک و غیره ایرانی در اربیل دستگیر شدند. گاز در 11 استان کشور الکی الکی قطع شد. طرح ساعت بانکها سوژه لج و لج بازی یک سال مدام. آمریکا گفت: ایران تهدیدی برای صلح جهانی است…

شورای امنیت محکوم کرد

شب دوم دی ماه رسیده بود که تیتر روزنامه کیهان آماده شد. با تیتر درشت نوشتند: « طرح تصویب نشد و تصویب آن به زمانی مبهم و نامعلوم موکول شد.» اما یک ساعت بعد، در نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل متحد طرح گسترده تحریم ایران را باتفاق آرا تصویب کرد. سخنگوی امور خارجه مطابق معمول همان جمله تکراری را گفت: « اقدام شورای امنیت فراقانونی، خارج از چارچوب و برخلاف مقررات صریح منشور ملل متحد است.» به نظر می رسید آمریکا و اروپا یک هجوم همه جانبه را تدارک دیده است. از یک سو خسته کردن دولت احمدی نژاد و از نفس انداختن نیروی مسلمانان تندرو و منزوی کردن ایران شیعه، از جانب دیگر به هم زدن رابطه ایران با متحدان مالی چینی و روسی که در رای گیری علیه ایران رای داده بودند و در سوی سوم مثلث از بین بردن هژمونی انقلابی ایران در دنیای اسلام و دنیای عرب و درگیر کردن ایران با مسلمانان و اعراب. تونی بلر سریعا به متحد کردن اعراب علیه ایران مشغول شد. وزیر دفاع جدید آمریکا گفت: « با تمام قدرت در عراق و خلیج فارس می مانیم.» در داخل ایران، دولت سعی داشت موج بی کفایتی خود را در عرصه سیاست خارجی با هجوم تبلیغات دولتی بپوشاند. الهام دو روز پس از صدور قطعنامه گفت: « اعضای شورای امنیت از صدور قطعنامه علیه ایران پشیمان هستند.» احمدی نژاد گفت: « شما آبرویی برای سازمان ملل نگذاشته اید…. این چه شورایی است که دربست نوکر اسرائیل، انگلیس و آمریکاست؟» محمد سعیدی، معاون بین الملل انرژی اتمی گفت: « قطعنامه 1737 شورای امنیت براساس تصمیم چند کشور خاص اتخاذ شده که مبنای حقوقی ندارد و نمی توانند مفاد آن را به اجرا بگذارند.» شیرزاد تنها سیاستمدار متخصص انرژی اتمی کشور گفت : « در مساله انرژِی هسته ای به مرحله خطیر رسیده ایم.» حداد عادل اعلام کرد: « ما نمی دانیم در برابر وضع موجود بخندیم یا گریه کنیم.» خطر جنگ و تحریم احساس می شد، پورمحمدی که سالها خطرات امنیتی را چشیده بود، گفت: « بایستی سازمان مدیریت بحران در کشور تشکیل شود.» اگرچه در داخل دولت تلاش می کرد بی کفایتی خود را در تشدید دشمن ستیزی بپوشاند، اما نمایندگان مجلس دولت را مورد سووال قرار می دادند. روز پنجم دی ماه هادی حق شناس، نماینده مجلس گفت: « اعتماد بی جا به روس ها و چینی ها کرده ایم، 1.5 میلیارد دلار برای نیروگاه اتمی بوشهر به روس ها داده ایم و برخلاف تصور ما در قطعنامه یک نفر هم رای مخالف نداد، در سال پیش آمریکا دشمن ما بود، اما اکنون اروپا، آسیا و حتی روسیه به ضرر ما رای می دهند، آنها با هم اجماع کرده اند.» پیش بینی های بی حساب و کتاب سرداران غلط از آب درآمده بود. پس از قطعنامه قیمت نفت به دوبرابر شد و نه حتی یک دلار، فقط پنجاه سنت، اضافه شد. منوچهر متکی برای هزارمین بار تهدید کرد: « سه هزار سانتریفیوژ بزودی آماده بهره برداری می شود.» در روز هشتم دی ماه علی لاریجانی فعال تر از دیگران وارد صحنه شد و گفت: « ما دنبال رفتار رادیکال نیستیم، اما اگر آنها شروع به چنین رفتاری کنند خودشان باید پاسخگو باشند.»

مجلس طرح دو فوریتی را تصویب کرد و پشیمان شد

شمشیر کهنه وقتی از غلاف بیرون کشیده شد، فقط صدای ریختن زنگ هایش گوشخراش بود. بلافاصله روز چهارم دی، بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت، مجلس شورای اسلامی که در طول سال قبل بارها طرح یک فوریت و دو فوریت الزام دولت به خروج از ان پی تی را تصویب کرده بود، یک بار دیگر این طرح را تصویب کرد. رئیس جمهور مجلس را ملزم کرد که مجلس دولت را ملزم کند که دولت مصوبه الزام مجلس برای الزام دولت به خروج از ان پی تی را تهیه کند، همه می دانستند این بلوف هرگز اجرا نمی شود. ایران پس از شش ماه که هر روز اعلام می کرد سه هزار سانتریفیوژ مشغول کار است، تهدید کرد که سه هزار سانتریفیوژ را فعال می کند. ژاپن از تحریم ایران شدیدا استقبال کرد. فرانسه گفت: « سرکشی به انزوای کامل ایران می انجامد.» یک روزنامه روس نوشت: « تحریم های محدود تهران نتیجه توافق مسکو و واشنگتن است.» آمریکایی ها توپ را وسط زمین دولت و مجلس ایران پرت کردند، جایی که دعوای تازه ای در حال آغاز بود.

کرکری خواندن های پس از انتخابات

دوم دی ماه، حتی خود بادامچیان هم می دانست که شمارش آرا ایراد داشته است، اما همه پذیرفتند که بازی را ادامه دهند. یک هفته پس از اعلام نتایج هر گروهی تلاش کرد به جامعه اثبات کند که اکثریت در اختیار اوست. بادامچیان گفت: « مسجد جامعی که گروه خونی اش به اصلاح طلبان نمی خورد، نجفی هم کارگزارانی است.» حجت الاسلام قوامی هم دست بالا را گرفت و گفت: « اگر اصلاح طلبان رد صلاحیت نشوند، مجلس هشتم را در اختیار خواهند گرفت.» در این میان شکست خورده اصلی به کرمانشاه رفته بود تا با دیدن انبوه جمعیت روستاها و شهرهای کوچک تصاویر تلویزیونی را در اختیار داشته باشد. احمدی نژاد در کرمانشاه اعلام کرد که گروههای زیادی خواستند از«عکس ما» برای انتخابات استفاده کنند و با استفاده از نام ما در انتخابات پیروز شوند، ولی ما اجازه ندادیم. پدر داماد احمدی نژاد، که تصادفا دبیر کل جمعیت آبادگران بود، گفت: « همان خدایی که دولت را سرکار آورد بنا به عللی توی گوشش زد…. میلیاردها پول در اختیارتان بود، چکار کردید؟…. به خدا اگر کار ویژه بچه های ما نبود امکان نداشت همان دو نفر هم رای بیاورند. این شکست خدایی بود.» اما دکتر رامین اعلام کرد: « پیروزی ائتلاف اصولگرایان به منزله پیروزی ما نیز تلقی می شود.» احمدی نژاد بازی دن کیشوتی اش را با آسیاهای بادی بوش ادامه داد و در جریان سفر کرمانشاه به جرج بوش گفت: « از کاخ شیشه ای بیرون بیایید و نفرت ملت ها را ببینید…» اما رمضانزاده، سخنگوی دولت خاتمی توضیح داد وقتی خاتمی برای بازدید به جایی می رفت، مردم از او استقبال فراوانی می کردند، بدون اینکه جایی تعطیل بشود، در حالی که در جریان سفر احمدی نژاد به کرمانشاه حتی مدارس ابتدایی هم تعطیل بود. سخنگوی دولت سابق گفت: « مردمی بودن در انتخابات مشخص می شود نه در میتینگ های مقامات.» اما توپ سخنگوی دولت موجود پرتر از این حرف ها بود. الهام گفت: « عده ای که از مردم شکست خورده اند، سعی می کنند برای دولت مشکلاتی ایجاد کنند. این عده به دنبال ناکارآمد کردن دولت هستند.» یکی از خبرنگاران از الهام که در مصاحبه مطبوعاتی چهارم دی شرکت کرده بود، پرسید: « تا آنجا که ما می دانیم کسی در بم زندگی نمی کند. » الهام گفت: « اگر کسی در بم زندگی نمی کند، پس چطور این همه مردم رای دادند؟» اگرها و اماها شکفتند و شکوفا شدند، امیر محبیان گفت: « اگر اصولگرایان یک لیست داشتند، حتی یک نفر هم از اصلاح طلبان رای نمی آوردند.» اما اسدالله بادامچیان که سنش سی سالی بیشتر از محبیان بود، واقعگراتر از او گفت: « ائتلاف رایحه برآورد غلطی از رای مردم داشت.» پروین احمدی نژاد هم به دفاع از برادرش گفت: « مگر لیست رایحه را دولت تنظیم کرده که اگر رای نیاورد، به معنی شکست دولت باشد؟»

نگذاریم جوانان آلوده شوند

حتی تا دی ماه سال 85 هم مسوولان کشور ایران فکر می کردند که جوانان کشورهای دیگر جهان قرار است جوانان وطن ما را آلوده کنند. آمارهای سال 85 تکان دهنده بود؛ ایران در میان 146 کشور جهان، به لحاظ وضع محیط زیست در رتبه 132 قرار گرفت. به لحاظ فساد دولتی در رتبه 103 قرار داشت، از نظر مصرف مواد مخدر در رتبه اول قرار داشت و از نظر میزان تصادفات در رتبه اول یا دوم جهان بود. روز دوم دی اعلام شد که تهران همچنان در شرایط وارونگی هوا و در مه و دود خواهد بود. در هفته اول دی ماه روزانه 20 تا 25 نفر به دلیل آلودگی هوا در تهران مردند. روز هشتم دی ماه براساس اعلام نیروی انتظامی 90 هزار سی دی غیراخلاقی در تهران کشف شد. پلیس اعلام کرد یک پسر 16 ساله که سالها با عموی 23 ساله اش رقابت عشقی داشت، وی را به قتل رساند. روز چهارم دی یک مقام نیروهای انتظامی اعلام کرد که میزان زنان خیابانی دستگیر شده در پنج ماهه اول سال 85 نسبت به سال 84، به میزان 18 درصد افزایش داشته است. آیت الله مصباح یزدی گفت: « ما باید جوانان را از آلودگی هایی که در جهان ایجاد شده، مصون نگه داریم..»

ماموران ایرانی دستگیر شدند

اولین بار خبر در روز چهارم دی، چنین اعلام شد. نیروهای آمریکایی چهار کارشناس نظامی ایرانی را که به دعوت طالبانی رئیس جمهور عراق، برای بهبود شرایط امنیتی به این کشور رفته بودند، دستگیر کردند. خبر هشدار دهنده بود، کسی هشدار را جدی نگرفت.

وحشت از انتخابات

نتیجه انتخابات آذر، مجلس را به وحشت انداخت، آنها اول شرایط انتخاب شوندگان را تغییر دادند و بعد بحث بر سر همزمانی انتخابات راه افتاد. روز چهارم دی ماه و در پی تصویب یک مصوبه مجلس مبنی بر افزایش سطح تحصیلات انتخاب شوندگان مجلس از فوق دیپلم به فوق لیسانس، مجلس یک مصوبه دیگر را تصویب کرد که« انتخاب شوندگان باید « پنج سال سابقه اجرایی، علمی، آموزشی یا مدیریتی در بخش های دولتی، نظامی انتظامی، عمومی یا خصوصی با تائید هیات های اجرایی و نظارتی استان ذیربط داشته باشند.» یک روز بعد عبدالفتاح سلطانی، حقوقدانی که بسادگی متهم به جاسوسی و به دشواری آزاد شده بود، گفت: « مصوبه مجلس تجاوز به حقوق ملت است.» طرح همزمانی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نیز مطرح بود. جلالی، نماینده مجلس اعلام کرد که چون با طرح تجمیع، انتخاب نمایندگان مجلس همزمان با انتخابات ریاست جمهوری انجام خواهد گرفت و این به معنی افزایش مدت نمایندگی از چهار سال به پنج سال برای مجلس هفتم است، و این کار برخلاف حقوق ملت است، به همین دلیل طرح تجمیع رد شد. شورای نگهبان روز هشتم دی مصوبه مجلس را در مورد شرط فوق لیسانس برای نمایندگی رد کرد.

ابن سینای دانشمند و زاهدی که وزیر علوم شد

اظهارات وزیر علوم مبنی بر اینکه دانشجویان اخراجی که با نام ستاره دار خوانده می شدند، فساد اخلاقی داشتند، مجلس را به واکنش واداشت. خود وزیر علوم، در مورد سخنان خودش اعلام کرد: « چنین صحبت هایی وقیحانه است.» دانشجویان سه ستاره هم در یک نامه شدیداللحن به وزیر علوم پاسخ دادند. احمدی نژاد گفت: « راه برای ظهور امثال ابوریحان ها و رازی ها و ابن سیناها بسته نیست.» بدنبال این اظهار نظر مقبره ابوریحان، رازی و ابن سینا بشدت لرزید. روز هشتم دی نماینده بندرعباس گفت: « زاهدی دانشجویان را به تجاوز به ناموس مردم متهم کرده است، در صورتی که اینان هیچ سابقه محکومیتی نداشته و وزیر علوم تنها قصد بی آبرو کردن دانشجویان را دارد تا کارهای خلاف خودش را پوشش دهد.» وزرای کابینه گوئی همگی جمع شده بودند که دردسرهای جدیدی ایجاد کنند. سلیمانی، وزیر ارتباطات اعلام کرد: « قطع اینترنت ربطی به وزارت ارتباطات ندارد.» آگاهان توضیح دادند که اینترنت به وزارت نفت و حج و زیارت مربوط است. وزیر ارتباطات که دولتش شش شبکه تلویزیونی و دهها شبکه رادیویی و چندین روزنامه داشت، روز پنجم دی ماه گفت: « دولت نهم بلندگویی ندارد که بتواند صحبت های خود را بیان کند؛ چرا که وابسته به هیچ حزبی نیست.» هزاران کیلومتر آن طرف تر سخنان بی حساب و کتاب صادر می شد. رحمانی، رئیس دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا، بعد از کلی که فکر کرد و آمار گرفت، گفت: « در آمریکا 8 تا 12 میلیون مسلمان وجود دارند که حدود 2 میلیون نفر آنان شیعه هستند. 85 درصد از این شیعیان ایرانی اند.» تمام ایرانیان لس آنجلسی با این آمار جزو شیعیان آمریکا بشمار می آمدند. لیلا فروهر و شهرام شب پره آماده عملیات استشهادی شدند.

دولت در سراشیبی

دولتی که تا چهار ماه قبل به نظر کاملا مقتدر می رسید در سراشیبی سقوط قرار گرفت. از یک طرف داستان بودجه و مسائل اقتصادی بود و از طرف دیگر مجلس و محافظه کاران هم تا پنج شش ماه دیگر باید خودشان را برای دموکراسی انتخاباتی مجلس هشتم آماده می کردند. در این آمادگی هرکسی خرجش را از دولت سوا می کرد، در افکار عمومی جلوی سقوط خودش را گرفته. دوستان سابق احمدی نژاد به انتقاد جدی از او پرداختند. روز هشتم دی ماه علاء بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: « دولت باید به جای حل مشکلات جهان به حل معضلات و مسائل مردم داخل کشور فکر کند.» تعدادی از نمایندگان مجلس از برپایی کنفرانس هولوکاست انتقاد کردند. استاندارکهکیلویه هم از اینکه احمدی نژاد در جریان سفرش به این استان قول هایی به مردم داده و به آنها عمل نکرده از وی انتقاد کرد. دولت اعلام کرد که از اول دی ماه بودجه ندارد و تمام بودجه سالانه اش را خرج کرده است. کارشناسان اعلام کردند که دولت 72 هزار میلیارد کسری بودجه دارد و بودجه سال گذشته احمدی نژاد که تحت عنوان « اولین بودجه عملیاتی کشور» اعلام شده بود، شکست خورده است. رفتارهای دولت هم بی حساب و کتاب بود و هم پر از اشتباه. علی اکبر محرابیان، نماینده ویژه رئیس جمهور« اعتبار متروی تهران را به اشتباه در اختیار سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور قرار داده بود.» درست در چنین شرایطی که دولت در بن بست مالی بود، در روز هشتم دی وزیر دارائی عراق در سفر به ایران یک یادداشت تفاهم برای دریافت یک وام یک میلیارد دلاری از ایران را به امضا رساند.» در بیرون از دولت و حکومت هم انتقادها جدی بود. شمس الواعظین که یخ پس از انتخابات اش آب شده، روز هشتم دی گفت: « دولت احمدی نژاد ناکارآمدترین دولتی است که با عوام زدگی می خواهد مشکلات خود را حل کند.» وی گفت: « بسیاری از مشکلات دولت ناشی از بی اطلاعی است.»

فراکسیون منتقدین دولت از اصولگرایان جدا شد

فرض می کنیم این خبر درست باشد که یکی از اصلاح طلبان که با باهنر در سفری هوایی همراه شده از او بشنود که ما مجبوریم از دولت دفاع کنیم، شما چرا انتقاد نمی کنید؟ برای زیر سووال بردن دولت، به اندازه کافی سووال و سوژه وجود داشت. همین موضوع بود که ریشه فراکسیون جدید را به وجود آورد. به نظر می رسید مجلس دچار دوگانگی در برخورد با احمدی نژاد است، گروهی از نمایندگان به رهبری کسانی مانند اعلمی و افروغ و خوش چهره در مجلس از اکثریت جدا شدند. مجلس دیروز ساعت کار بانکها را برخلاف نظر دولت تغییر داد. محمد رضا باهنر، نایب رئیس اول مجلس دیروز گفت: « حرکات شتابزده و سیاستهای تند را در واکنش به قطعنامه شورای امنیت توصیه نمی کنم.»

اعدام صدام، کبریت در انبار باروت

روز هشتم دی ماه، از صبح خبری اعلام شد که به موجب آن صدام حسین قرار بود تا 48 ساعت بعد اعدام شود. از ساعت 12 شب بغداد نخوابید، گروهی در سراسر جهان از وحشت دیکتاتور و گروهی شادمان از انتقام و گروهی دیگر با احساسی از خفت و ذلت به دوربین های تلویزیونی که تا ساعت شش صبح خبر مرگ صدام را گزارش لحظه به لحظه می کردند، چشم دوختند. تا زمانی که صدام دست آمریکایی ها زندانی بود، همه چیز بخوبی پیش رفت. آنها با صدام مثل یک زندانی رفتار کردند. بعد از صدور حکم، وی برای اجرای حکم به مدت نیم ساعت به هموطنانش تحویل داده شد. عراقی ها هم صدام را به وحشیانه ترین شکلی که می شد تصور کرد، اعدام کردند. تنها تصویر پخش شده به وسیله یک موبایل دوربین دار چند ثانیه از اعدام را ضبط کرد. چند ساعت بعد، تصویر روی اینترنت بود، مهم ترین تصویر سال 85 همین چند ثانیه بود. عاملین اجرای حکم موقع اعدام با او درگیر شدند، به او توهین کردند، و قبل از اینکه شهادتین اش را جاری کند اعدامش کردند. در هنگام اعدام صدام صدای این شعار می آمد که « زنده باد مقتدی، صدر زنده است.» اعدام کنندگان به شیوه شیعیان صلوات می فرستادند. این چند ثانیه تصویر تمام معادلات منطقه را به هم ریخت. دختر صدام حسین پدرش را شهید خواند. تاجیکستان از اعدام صدام اظهار نگرانی کرد. حماس این اعدام را ترور سیاسی نامید. قذافی عزای عمومی اعلام کرد. ایران می خواست سه روز جشن بگیرد. از یکسو طرفداران صدام می گفتند که آمریکایی ها و ایرانی ها صدام را کشتند. اما جلال طالبانی در گفتگوی تلفنی با احمدی نژاد گفته بود: « نگرانی این بود که برخی با همکاری آمریکایی ها صدام را از مجازات فراری بدهند و علیه ملت عراق توطئه کنند.» فلسطینی ها در سوگ صدام به خیابان آمدند و در حالی که عکس صدام و عرفات را در دست داشتند، به دادن شعار علیه دولت عراق و آمریکا پرداختند. همزمان با همین موضوع، لشگر جهنگوی پاکستان اعلام کرد که قصد حمله به رهبران و علمای شیعه و اماکن مقدس شیعیان را در پاکستان دارد. طالبان وعده داد که در سال جدید میلادی که با اعدام صدام تمام شده بود، حملات انتحاری و چریکی اش را به نیروهای خارجی افزایش می دهد. در ایران اوضاع به گونه ای دیگر بود. دری نجف آبادی، دادستان کل کشور گفت: « سرنوشت صدام نشان داد جباران رسوا می شوند.» اما خاتمی گفت: « نه تنها از کشته شدن صدام، بلکه از مرگ هیچ فردی حتی افراد جنایتکار خوشحال نخواهم شد.» مرگ صدام، باعث چند بحران در منطقه شد؛ از یک سو ایران به عنوان قاتل صدام در میان مسلمانان و کشورهای منطقه که صدام را قهرمان دنیای عرب می خواندند، منزوی شد. جنگ شیعه و سنی بالا گرفت و جنگ فارس و عرب به آن اضافه شد. جهان اسلام با ایران فاصله ای جدی گرفت.

رقصی چنین میانه میدانم آرزوست

درست در زمانی که فیلم اعدام صدام تمام جهان را تکان داده بود، یک فیلم دیگر در ایران دست به دست می گشت. روز یازدهم دی ماه بود که پخش فیلم رقص زنی در یک گرد هم آیی اسلامی در ترکیه که رحیم مشائی مدیر میراث فرهنگی در آن حضور داشت، مجلس و دولت را به هم ریخت. فیلم متعلق به یک سال قبل بود و رقص مراسم جنبی یک سمینار فرهنگی بود. یک منبع دولتی اعلام کرد که: « فیلم مونتاژ شده است و انتشار آن پس از 15 ماه از یک فتنه حکایت می کند.» اما سعید ابوطالب، نماینده مجلس که سابقه فیلمسازی داشت « هرگونه شبهه مونتاژ در این فیلم را رد کرد.» عماد افروغ نیز توپ را توی زمین احمدی نژاد پرت کرد و گفت: « منتظر واکنش رئیس جمهور درباره مشائی هستیم.» مشائی یک سال قبل در مصاحبه با یک خبرنگار ترک گفته بود: « استفاده از روسری در ایران اجباری نیست، ایرانیان در ترکیه می توانند هم مشروبات الکلی استفاده کنند، هم بی حجاب باشند و هم با مایو بگردند.» عماد افروغ گفت: « حضور معاون احمدی نژاد در مراسم رقص زنان در ترکیه وهن جمهوری اسلامی است.» سجادپور، معاون مشائی اعلام کرد: « ما که نمی توانستیم بخاطر رقص نمایشگاه را ترک کنیم.» رحیم مشائی گفت: « اجرای رقص در میان برنامه ناگهانی بود. ما پس از آن مجلس را ترک کردم.» آگاهان به ایشان توضیح دادند که هیچ لزومی نداشت که بعد از رقص از مراسم خارج شوند، چون دیگر مشکلی نبود، می توانستند همانجا باشند و عکس بدون رقص هم بگیرند. خبرگزاری فارس مدعی شد که رحیم مشائی به مدت 12 دقیقه در محل اجرای رقص بوده است. رحیم مشائی گفت: « به موقعش خدمت خبرگزاری فارس می رسیم. به من تهمت زدند، پای تهمت هم باید بایستند.» وی از عماد افروغ و ابوطالب، نمایندگان مجلس شکایت کرد. عماد افروغ گفت: « رحیم مشائی توهم دارد.» و اضافه کرد: « تشنه دریافت شکایت آقای مشائی هستم.» و ادامه داد که« کوتاه نمی آیم، متقابلا شکایت می کنم.» الهام، سخنگوی دولت گفت: « قضاوت در مورد سی دی مشائی با قوه قضائیه است.» الهام به شکلی عجیب و باورنکردنی گفت: « آقای مشائی پس از متوجه شدن برنامه جلسه را ترک کرده است.» نوزده نماینده مجلس به احمدی نژاد تذکر دادند. مشائی در پاسخ توضیحات مفصلی داد و گفت: من پس از رقص اعتراض کردم و گفتم نو اسلامیک.


ایران بزودی به ابرقدرت منطقه تبدیل می شود.

در دی ماه احساس خود ابرقدرت بینی در کل مسوولان بطور اعم و در مسوولان نظامی بطور اخص اوج گرفت. به دنبال شکوفه زدن این احساس، نشانه های آن پیدا شد. فرمانده سپاه گفت: « ایران بزودی به ابرقدرت منطقه تبدیل می شود.» ، بلافاصله پس از این اظهار نظر، گاز هفتاد درصد از مشترکان خرم آباد قطع شد. در مرحله دوم در یک تصادف زنجیره ای صد اتومبیل در منطقه کوچصفهان در حوالی رشت به همدیگر خوردند و اتومبیل ها از بین رفتند. در مرحله سوم کریمی راد، وزیر دادگستری ابرقدرت ایران در جاده تصادف کرد و چون ایران در حال ابرقدرت شدن است، آمبولانس دیر رسید و وزیر دادگستری در این تصادف کشته شد. یک روز بعد از اینکه صفوی گفت: « ایران بزودی به ابرقدرت منطقه تبدیل می شود.» جریان گاز در 11 استان کشور قطع شد. مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: « گاز همه وزارتخانه ها و ادارات دولتی از پنج شنبه گذشته، و به منظور تامین مصرف خانگی گاز قطع شده است و احتمال می رود که برق نیز در تهران قطع شود.» خبرنگاران گفتند: « قطع گاز در برخی استان های کشور زندگی مردم را فلج کرد.» کیهان اعلام کرد که « مشکل گاز مناطق سردسیر امروز برطرف می شود.» با ادامه قطع گاز در 11 استان کشور، مردم سقز برای اعتراض به این وضع به خیابان آمدند. احمدی نژاد اعلام کرد: « ایران بزودی کلید تولید صنعتی سوخت را خواهد زد.» وی گفت: « مردم جهان از ما می خواهند نجات شان بدهیم…. روزانه دهها هزار نامه از سراسر جهان پیش من می آید که در آنها اقشار مختلف سراسر جهان ضمن بیان وضعیت نامناسب خود از ما می خواهند که ایران مقتدر بماند و روزی بتواند آنها را هم از دست طاغوتیان نجات دهد.» قبل از اینکه احمدی نژاد موفق به نجات مردم جهان شود، یک مدرسه در روستای « المنی» در لرستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد دچار حریق شد. خوشبختانه هیچ آسیبی به دانش آموزان نرسید. فقط تعداد زیادی از دانش آموزان مدرسه زخمی و مجروح شدند.

کشورهای غربی رو به نابودی هستند

احمدی نژاد سه روز پس از اعدام صدام حسین به استان خوزستان سفر کرد. وی در سخنرانی اش گفت: «کشورهای غربی رو به نابودی هستند.» وی اعلام کرد: « ما سر سوزنی از حقوق هسته ای خود عقب نمی نشینیم.» احمدی نژاد گفت: « سرنوشت صدام برای جنایتکاران درس عبرت است.» رئیس جمهور کلکسیون شیرینکاری هایش را کامل کرد و چند جمله به زبان عربی برای مردم عرب زبان این شهر گفت. این در حالی بود که نیروهای عاقل کشور احساس خطر می کردند. روز سیزدهم دی ماه حسین موسویان، عضو سابق هیات مذاکره ایران گفت: « بحران باید همین جا متوقف شود.» ظریف اعلام کرد: « هنوز خیلی دیر نشده است.» هاشمی رفسنجانی گفت: « این قطعنامه خطرناک است.» درست پس از قطعنامه 1373 بود که هاشمی وارد معادله سیاسی شد و دعوای وی با احمدی نژاد آشکارتر شد. همانطور که هاشمی خطر جنگ را هشدار می داد، احمدی نژاد گفت: « قطعنامه چیز مهمی نیست.» وی رسما اعلام کرد: « ایران امروز یک ایران هسته ای است.» عکس های جمعیت سرمازده خوزستان تابلوهایی که در دست داشتند نشان می داد، روی تابلوها نوشته بود: « نفت و گاز حق مسلم ماست» احمدی نژاد که روز دوازدهم دی گفته بود : « مشت های ملت به صورت هر زورگویی نواخته می شود.» روز سیزدهم دی ادامه داد: « کسانی که مقابل ایران بایستند با سیلی کوبنده مواجه می شوند.» دفتر ریاست جمهوری اعلام کرده است که در جریان سفر به خوزستان یک میلیون نفر از مردم این استان به احمدی نژاد نامه نوشتند. این دفتر اعلام کرد که تا کنون300 هزار نامه باز شده و تقریبا اکثر نویسندگان نامه ها درخواست کار داشتند.

دولت هر روز نه گاف

گاف دادن های احمدی نژاد همچنان ادامه داشت. به دنبال درگذشت کریمی راد، وزیر دادگستری در تصادف اتومبیل، احمدی نژاد حکم سرپرستی الهام را برای وزارت دادگستری و با حفظ سمت صادر کرد و اعلام کرد که بزودی وزیر دادگستری را معرفی می کند. اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان توضیح داد که « وزیر دادگستری را رئیس قوه قضائیه پیشنهاد کرده و رئیس جمهور از آن پیشنهادات یکی را انتخاب می کند.»

چه کسی صدام را اعدام کرد؟

تازه پس از مرگ صدام بود که همه کسانی که آرزوی مرگش را می کردند، شاید بخاطر شکل بدی که مرگ وی منعکس شد، خودشان را از زیر بار این مسوولیت کنار کشیدند. جلال طالبانی گفت: « من در جریان اعدام صدام نبودم.» معلوم شد که ماجرای گفتگوی تلفنی احمدی نژاد و طالبانی از اساس دروغی از سوی احمدی نژاد بود، دفتر ریاست جمهوری خبر ملاقات هادی ساعی با رئیس جمهور را منتشر کرد. هادی ساعی گفت در این مدت در تهران نبود و اصلا با احمدی نژاد ملاقات نکرده است. مالکی، نخست وزیر عراق هم دچار افسردگی بعد از اعدام شد و اعلام کرد که دوست ندارد نخست وزیر عراق باشد و از این مقام راضی نیست. سخنگوی ارتش آمریکا در عراق نیز اعلام کرد که ارتش آمریکا در اعدام صدام نقشی نداشته است. از طرف دیگر طرح فراری دادن صدام به اردن توسط آمریکائی ها فاش شد. ظاهرا آمریکایی ها می خواستند صدام را از خودشان بدزدند و به اردن بیاورند و به خودشان تحویل بدهند تا او را از دست خودشان نجات داده و در اختیار خودشان بگیرند. در مقابل موجی که در دنیای عرب برخاسته بود که صدام را قهرمان دنیای عرب می دانست و الجزیره به آن دامن می زد، حداد عادل گفت: « سید حسن نصرالله شجاع ترین مرد جهان است.» حسنی مبارک روز شانزده دی گفت: « اعدام صدام وحشیانه بود.» عطاء الله مهاجرانی در مقاله اش نوشت: « صدام که تا مغز استخوان در خدمت منافع آمریکا بود، چطور می تواند قهرمان ضدآمریکایی باشد؟»

حسنی به من گفت، چی گفت؟

در میان آن همه خبرهای بد فقط حسنی می توانست روزنه امیدی برای مردم باشد. آیت الله حسنی مرجع تقلید طنزنویسان ایرانی در روز 12 دی در یک مصاحبه شرکت کرد. وی گفت: « اصلاح طلبان می گفتند که می شود حتی علیه خدا تظاهرات کرد و امام زمان(عج) را استیضاح کرد.» وی در مورد اهمیت کشاورزی گفت: « باید کشاورزی را توسعه داد. من نمی فهمم در ادارات چه خبر است که همه می خواهند در آن ها استخدام شوند.» وی گفت: « به احمدی نژاد پیشنهاد دادم که به هر کشاورز مقداری از کویرها را بدهید، اما نمی دانم چرا به پیشنهادم جوابی نداد.» وی در مورد اهمیت تولید کشاورزی در کویرها گفت: « اگر کویرها را آباد کنیم ولی نتوانیم محصول تولید کنیم کویرهای آباد هم روی دستمان باد می کند.» حسنی در ادامه سخنان گهربارش گفت: « اگر دریاچه ارومیه کلا خشک شود مگر چه اتفاقی می افتد؟» وی به یک موضوع مهم فلسفی در تاریخ بشر اشاره کرد و درباره ضدانقلاب گفت: « باید نسل ها عوض شود و این ها از بین بروند و یا من.» آیت الله حسنی گفت: « آزادی در اسلام همیشه مورد نکوهش است… ما در اسلام آزادی نداریم…کسانی که امروز از آزادی حرف می زنند به نوعی ضدانقلاب هستند.» حسنی در مورد اینکه چرا طرفدار هاشمی است، اما معتقد است با وجود اینکه هاشمی بهتر از احمدی نژاد است، اما با این وجود این احمدی نژاد بهتر از هاشمی است، گفت: « من خیلی به این دولت اعتقاد دارم، البته من خودم به آقای هاشمی رای دادم و الآن هم فقط هاشمی را اصلح می دانم… احمدی نژاد هم کمتر از هاشمی نیست و به اعتقاد من مسایلی را که هاشمی نتوانست ریشه کن کند، احمدی نژاد ریشه کن کرد.»


هنر آشپزی باهنر

آش گرانی چنان شورش درآمده بود که باهنر هم فهمید. باهنر، بالاخره سروصدایش درآمد و در روز شانزدهم دی گفت: « سطح عمومی قیمت ها در برخی موارد از کنترل بیرون رفته است…. بعضی سیاستهای کلی دولت در ارتباط با مسکن، قیمت ها را افزایش داده است…» وی اظهار داشت: « به عملکرد دولت نهم نقد دارم…. قرار بود نفت و چیزهای دیگر را سر سفره ببریم، نشد، نباید دعوای خودمان را سر سفره مردم ببریم.» اعلمی اعلام کرد بعضی نمایندگان مجلس در حال تهیه طرح استیضاح دولت هستند. احمدی نژاد روز بیستم دی گفت: « انشاء الله تا یک سال آینده با همکاری سایر قوا به جایی خواهیم رسید که این نوسانات تند را کنترل و مهار کنیم.» وی گفت: « کسانی از رانت خواران با دامن زدن به نوسانات اقتصادی، می خواهند ملت ایران از آرمان های بحق خود دست بکشند.» اسماعیل جبارزاده گفت: « احمدی نژاد رانت خواران را معرفی کند.» سرپرست مجتمع قضائی امور اقتصادی اضافه کرد: « منتظریم رئیس جمهور صاحبان ثروتهای نامشروع را معرفی کند.» به دنبال جستجوی بی امان نیروهای امنیتی انتظامی و اقتصادی برای کشف عامل گرانی کالاها، جوانفکر، مشاور رئیس جمهور اعلام کرد که « اس ام اس ها در افزایش گرانی نقش دارد.»

تغییرات در دولت، نه چندان زیاد

در شانزدهم دی در دولت احمدی نژاد تغییراتی اتفاق افتاد، قرار شد صادق محصولی رئیس انجمن پابرهنگان میلیاردر دبیر هیات دولت شد. الهام هم قرار شد به عنوان کوچولوترین وزیر دادگستری تاریخ ایران انتخاب شود. زریبافان هم قرار شد بشود مسوول دفتر رئیس جمهور. پس از بازگشت احمدی نژاد از دو سفر استانی پی در پی ، دولت پس از چند ماه تشکیل جلسه داد و در آغاز جلسه وزرا به شکلی کاملا تصادفی متوجه شدند که برای سال آینده باید لایحه بودجه را بدهند. به همین دلیل بررسی لایحه بودجه در هیات دولت آغاز شد و بعد از ساعتها بحث و تبادل نظر، دولتی که هفته قبل در یک جلسه دویست طرح استانی را در خوزستان تصویب کرد، تبصره یک بودجه را به تصویب رساند. محمد عظیمی معاون پارلمانی نهاد ریاست جمهوری گفت: « بودجه 86 هنوز مراحل مقدماتی خود را می گذراند و تکمیل نشده است.» شاهی عربلو اعلام کرد: « به احتمال قوی بودجه بعد از عید تصویب می شود.» اما هادی حق شناس گفت: « بررسی بودجه به هر حال باید در سال 85 انجام شود.» اعلام شد که علیرغم افزایش پایه نفتی، به جای 48 میلیارد دلاری که یک سال قبل در حساب ذخیره ارزی بود، موجودی حساب ذخیره در حال حاضر فقط 10 میلیارد و 400 میلیون دلار است. یکی از نمایندگان مجلس روز 19 دی گفت: « اگر بودجه تا 20 دی هم به مجلس بیاید بسیار دیر است.»

به سوی سوسیالیسم تخیلی

دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد سفر دوره ای احمدی نژاد از جمعه شب به آمریکای لاتین آغاز می شود. وی در این سفر به ونزوئلا، نیکاراگوئه و اکوادورمی رود. هوگو چاوزاعلام کرد که « برق و مخابرات ونزوئلا را ملی کرده است.» وی به تنهایی نظام حکومتی ونزوئلا را هم تغییر داد و نام حکومتش را جمهوری سوسیالیست ونزوئلا گذاشت. چاوز گفت: « ما به سوی سوسیالیسم حرکت می کنیم و هیچ چیزی و هیچ کسی در این راه جلودار ما نیست.» مجلس در بحران بود و شاید بدترین زمان برای یک سفر خارجی بود، اما دل احمدی نژاد برای چاوز می تپید. بحث برسر اینکه سووال بکنیم یا نه در مجلس جدی شد. حمید رضا حاجی بابایی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: « سووال از رئیس دولت حق نمایندگان است.» وی ادامه داد: « اما من اگر جای آنها بودم این کار را نمی کردم.» وی که کشف جدیدی کرده بود، گفت: « تا کنون هیچ رئیس جمهوری را در جمهوری اسلامی به مجلس نیاورده اند.»

وزیر آموزش و پرورش در مجلس

در پی ایجاد حریق در مدارس کشور و مشکل ایجاد گرما، فرشیدی به مجلس احضار شد. فرشیدی گفت: « استعفای من مشکل حریق را در مدارس حل نمی کند.» آگاهان گفتند: شما استعفا بدهید، قطعا مشکل حریق در مدارس حل می شود. همین وزیر گفت: « تغییر ساعت شروع به کار مدارس حرفی خیابانی و کارشناسی است.» وزیر آموزش و پرورش گفت: « با داشتن 150 هزار واحد آموزشی حتی نمی توان با قاطعیت گفت که هیچ سیمی اتصال نخواهد داشت.» وزیر آموزش و پرورش گفت: « احتیاج به 670 هزار بخاری 85 هزار تومانی لیزری داریم.» وی گفت: « مشکلات مدرسه ای را با نوشتن نامه به وزرای دیگر حل می کنیم.»

ایران، اسرائیل و فلسطین

یک منبع خبری اعلام کرد که اسرائیل قصد حمله به ایران را دارد. ایران گفت شدیدا تلافی می کنیم. اما اسرائیل بلافاصله اعلام کرد که قصد حمله به ایران را ندارد. در پی این امر گروهی از بهائیان ایرانی برای جلوگیری از حمله اسرائیل به ایران با اولمرت ملاقات کردند. درگیری میان فتح و حماس شدیدا بالا گرفت و نیروهای فتح به مغازه های طرفداران حماس حمله کردند. و تعدادی از طرفداران فتح و حماس همدیگر را زخمی کردند و کشتند. به نظر می رسد که تنها راه حلی که برای صلح میان فلسطینی ها مانده است این است که اسرائیل یک هیات صلح را برای آشتی میان فتح و حماس تعیین کند. حماس در 19 دی اولین اقدام خودش را برای تشکیل دولت انجام داده و « واحد شنود» خودش را برای در نظر گرفتن همه مکالمات تلفنی فلسطینی ها فعال کرد.

صدای طبل جنگ

از بیستم دی ماه 85 خیلی لازم نبود گوش تان را به زمین بچسبانید تا صدای طبل جنگ را بشنوید. آمریکا ناو آیزنهاور را به خلیج فارس فرستاد. هاشمی گفت می خواهد به قم برود. معلوم نبود هاشمی رفسنجانی برای زیارت جمکران به قم رفت یا اینکه می خواهد وضع خطرناک کشور را برای روحانیون قم تشریح کند. روسیه و چند شرکت چینی بخاطر حمایت از ایران توسط آمریکا تحریم شدند. با فاصله ای نه چندان از تحریم بانک صادرات، بانک سپه توسط آمریکا تحریم شد. هواپیماهای آمریکایی به مقر نیروهای اسلامگرا در سومالی حمله کردند و آنجا را بمباران کردند. در بغداد هلیکوپترهای آمریکایی به مقر گروهی از تروریست های بعثی حمله کردند و حدود پنجاه نفر را کشتند. چینی ها، به یک اردوگاه تروریست هایی که توسط القاعده آموزش دیده بودند حمله کرده و هجده تن از آنان را کشتند. به دنبال تغییر زلمای خلیل زاد از سفارت عراق به نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، سفرای این کشور در بیروت و سوریه نیز تغییر کردند.

کوفی عنان رفت، بان کی مون آمد

همزمان با انتخاب زلمای خلیل زاد، یک آمریکایی افغانی تبار به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، یان کی مون دبیر کل جدید این سازمان که اهل کره جنوبی است، در اولین بیانیه خود اعلام کرد: « جامعه بین المللی به چالش های هسته ای تحمیل شده از سوی ایران و کره شمالی توجه کند.» از همه اینها گذشته، درست در همان ساعاتی که جانشین فرماندهی نیروی مقاومت بسیج گفته بود که تنگه هرمز در پنجه فولادین ماست، یک زیردریایی آمریکایی در جنوب تنگه هرمز با یک کشتی ژاپنی در تنگه هرمز برخورد کرد. متکی که از زبان وزارت خارجه امارات حرف می زد، گفت: « کشور برادر امارات به هیچ کشوری اجازه نمی دهد علیه منافع جمهوری اسلامی ایران حرکتی انجام دهد.» کامرز بانک آلمان اعلام کرد کلیه ارتباطات ارزی خود را با بانک ها و موسسات مالی ایرانی به حال تعلیق درمی آورد. این بانک هشتمین بانک اروپایی بود که چنین کاری می کرد. همزمان با سفر تفریحی احمدی نژاد به ونزوئلا، نیکاراگوئه و اکوادور، رایس به خاورمیانه آمد تا در مورد ایران با رهبران اسرائیل، فلسطین، اردن، مصر، عربستان سعودی و کویت دیدار کند.

جمهوری اسلامی علیه جمهوری اسلامی

در داخل کشور اصولگرایان بطور جدی رفتار احمدی نژاد را نقد کردند. روزنامه جمهوری اسلامی در یک مقاله مفصل در مورد انرژی اتمی، از احمدی نژاد خواست که دیگر در مورد انرژی اتمی اظهار نظر نکند. سخنگوی فراکسیون اکثریت مجلس به احمدی نژاد اخطار کرد که فقط زیر نظر رهبری در مورد انرژی هسته ای حرف بزند. در این شرایط بازرسان انرژی اتمی وارد ایران شدند. علی لاریجانی گفت: « اصرار نداریم از ان پی تی برویم.» وی گفت: « تا مجبور نشده ایم بیرون نمی رویم.» آسوشیتد پرس روز 23 دی اعلام کرد: « توقف غنی سازی در نطنز را اعلام کرد.» اما فلاحت پیشه گفت: « نه، غنی سازی متوقف نشده است.» سیاست خارجی کشور در بحرانی از امیدهای مبهم و نومیدی های روشن دست و پا می زد. به نظر می رسد که احمدی نژاد از هرگونه اظهار نظر در قضایای هسته ای و غیره ممنوع شده. روزنامه کیهان یک کلمه هم در مورد انرژی هسته ای نمی نوشت.

پاسخ مختصر و صریح

با گذشت دو هفته از ارسال نامه احمدی نژاد به پاپ بندیکت شانزدهم، پاپ در یک جواب دندان شکن گفت: « ایران باید با جامعه جهانی همکاری کند.» وی اضافه کرد: « اسرائیلی ها حق دارند با صلح در کشورشان زندگی کنند.» پاسخ پاپ صریح و مشخص بود.


بودجه کشور در دست سرداران و سرمایه داران

روز 20 دی آقای محترمی به نام کردبچه با یک لباس تمیز ظاهر شد و اعلام کرد که بودجه امسال آماده است. آقای کردبچه توضیح داد که آقای محصولی و سردار ممبینی به عنوان مشاور در تنظیم بودجه حضور داشتند. معلوم شد دولت اصلا در جریان بودجه نیست و احمدی نژاد بودجه امسال را شخصا و با حضور یکی دو مشاور نظامی داده است از طرف دیگر، آقای کردبچه تلویحا توضیح داد که مسوولیت بودجه امسال با سازمان برنامه و بودجه نیست. در همین روز اعلام شد که دولت در سال گذشته 3.7 برابر بیش از حد تجویز شده از درآمد نفت استفاده کرده است. یعنی به جای 14 میلیارد دلار، مبلغ 52 میلیارد دلار از پول نفت در ده ماه گذشته نابود شده است.

گاز شهر آلوده است

بحران یکی پس از دیگری می رسید. رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در روز بیستم دی اعلام کرد که: « گاز شهری آلوده است.» اما وزارت بهداشت گفت: « هنوز گزارشی مبنی بر آلودگی گاز شهری به وزارت بهداشت نرسیده است.» آقای پیرموذن گفت: « هوای خانه ها در هنگام مصرف گاز شهری باید 40 درصد رطوبت داشته باشد.» آقای فتح الله امی، مدیر طرح جامع آلودگی هوای تهران گفت: « طبق آمار بانک جهانی دولت ایران در سال 2006 متحمل پرداخت 8 میلیارد دلار خسارت بابت آلودگی هوا شد.»


طرح جدید بوش برای امنیت عراق

همانطور که بسته پیشنهادی اروپا را احمدی نژاد اشتباها از پنجره اتومبیلش دور انداخت، طرح بیکر نیز به سرنوشت بسته مذکور دچار شد. بوش طرح جدید خود را برای امنیت عراق اعلام کرد. اولین موضوع طرح، قطع کامل نفوذ ایران از عراق بود. نوری المالکی گفت: « از طرح جدید بوش در مورد عراق حمایت می کنیم.» اما، یکی دو ساعت بعد رسانه های کشور نوشتند که « مالکی با طرح بوش برخورد سردی کرد.» رایس پس از دیدار از اسرائیل به دیدار ابومازن رفت و به او گفت که ما « به تشکیل کشور مستقل فلسطینی پایبندیم.» ابومازن هم گفت: « دستگاههای امنیتی فلسطین باید به سلاح مجهز شوند.» همزمان با سفر رایس، هیلاری کلینتون، بعد از بغداد به کابل رفت و با حامد کرزی دیدار کرد. نیکلاس برنز هم گفت: « اگر ایران غنی سازی در تاسیسات نطنز را حتی بطور موقتی متوقف کند، آمریکا حاضر است با ایران وارد گفت و گو شود.» حسینی، پیشنهاد آمریکا را ریاکارانه خواند. اما احمدی نژاد در کاراکاس در گفتگو با الجزیره گفت: « ایران در شرایط عادلانه و مناسب منعی برای گفتگو با آمریکا ندارد.» شرایط احمدی نژاد برای گفتگو با آمریکا بشرح زیر اعلام شد: « آمریکا باید موجودیت و استقلال دولت منتخب عراق و حق تعیین سرنوشت ملت این کشور را به رسمیت بشناسد.» وی همچنین گفت: « ما رژیم صهیونیستی را برسمیت نمی شناسیم.» احمدی نژاد در مورد توقف غنی سازی هیچ چیزی نگفت. در روز 24 دی علی لاریجانی با پادشاه عربستان دیدار کرد… هیچ جزئیاتی در مورد گفتگوهای آنان منتشر نشد.

دیپلمات های امنیتی پاسدار سپاه قدس؟

نیروهای آمریکایی به محلی در اربیل حمله کردند و پنج ایرانی را دستگیر کردند. ایران این افراد را دیپلمات و دفتر مذکور را کنسولگری خواند. اما مقامات نظامی آمریکا در عراق گفتند که: « ایرانیان دستگیر شده در عراق از اعضای سپاه پاسداران هستند و با سپاه قدس ارتباط داشته اند و مسوولیت رساندن کمک های نقدی و اسلحه به جنگجویان مخالف حضور نیروهای ائتلاف در عراق را برعهده داشته اند.» سخنگوی دولت عراق هم گفت: « دفتر دولت ایران در اربیل که مورد حمله نیروهای آمریکایی قرار گرفته یک دفتر دیپلماتیک نبود.» واعظی، وزیر امنیت عراق گفت: « افزایش نیروهای آمریکایی در جهت اجرای طرح امنیتی بغداد است.» وی گفت: « پشتیبانی آمریکا از نیروهای عراقی، به درخواست فرماندهی عراق است.» محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات نیز در حالی که اصلا به روی خودش نمی آورد که قضیه پنج دیپلمات چیست، پس از دیدار با مقامات امنیتی عراق اعلام کرد که: « بطور کلی در مورد گروگانگیری بحث شد، اما به صورت جزئی نه.» اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با صدای بسیار آهسته و آرام گفتند: « مسوولان دولت به جای سخنان غیرضروری و گاه نسنجیده اجازه دهند پرونده هسته ای در مسیر صحیح خود پیگیری شود.» ظاهرا منظور آنان سخنگوی وزارت خارجه بود که دیروز گفت: « غنی سازی در نطنز متوقف نشده است.» محمد عطریانفر گفت: « موضع لاریجانی در مورد پرونده هسته ای بسرعت به دیدگاههای دولت در گذشته نزدیک می شود.»

دیدار در کاراکاس

دو سفر استانی احمدی نژاد پس از اعدام صدام و کمی پس از قطعنامه 1737 و سفر وی به کاراکاس از یک سو نشان می داد که رهبران کشور نمی خواهند وی را جلوی ویترین بگذارند، از سوی دیگر مخالفت های داخلی را در جناح طرفدارش افزایش داد. در کاراکاس جشن برقرار بود، چاوز درست چند روز قبل از این دیدارشبکه تلویزیونی RCTV را که موضعی انتقادی نسبت به دولت داشت تعطیل کرد. وزیر خارجه ونزوئلا این اقدام را گامی در جهت حفظ آزادی مطبوعات دانست. همزمان با رسیدن احمدی نژاد به بانجول و بعد کاراکاس، هیلاری کلینتون به بغداد و کوندالیزا رایس به اسرائیل وارد شد. یک روز قبل از ورود رایس به اسرائیل، اولین وزیر فلسطینی وارد کابینه یک دولت در جهان شد. دولت اسرائیل رالب مجادلی مسلمان و عرب فلسطینی تبار را به عنوان وزیر فناوری و علوم اسرائیل تعیین کرد. حماس اعلام کرد بزودی جمله نابودی اسرائیل را از مرامنامه خود حذف می کند. از طرفی مسوولین وزارت فرهنگ سودان غرفه های ناشران ایرانی را در دومین نمایشگاه بین المللی کتاب سودان تعطیل کردند. دولت امارات نیز روزنامه همشهری را در امارات توقیف کرد. فرانسوی ها نیز از پروژه گازی پارس جنوبی کنار کشید. در کاراکاس اوضاع روبه راه نبود، چاوز که برای دادن گزارش به مجلس رفته بود، برای استقبال احمدی نژاد حاضر نشد و معاونش از رئیس جمهور استقبال کرد. ساعتی بعد، احمدی نژاد در دیدار چند ساعته با چاوز اعلام کرد که « آماده است صدها میلیارد دلار برای پروژه های مالی دیگر کشورها صرف کند تا از استیلای آمریکا جلوگیری کند.» هوگو چاوز گفت: « مرگ بر امپریالیسم آمریکا» چاوز به نقل از یک پیرزن ونزوئلایی که در سال گذشته اولین بار تراکتور دیده است، گفت: « این پیرزن چهل سال است کشاورزی می کند، اما نمی دانسته تراکتور چه کارآیی دارد.» در این مراسم هوگو چاوز کتابی را که در مورد آیت الله خمینی به زبان اسپانیولی چاپ شده بود به احمدی نژاد ارائه داد، احمدی نژاد نیز بدون اینکه توضیح بدهد که اگر کسی در ایران طرفدار تفکر سیمون بولیوار باشد احتمالا زندانی می شود، کتاب فارسی ای را در مورد بولیوار به چاوز هدیه داد. هوگو چاوز با اشاره به اورتگا و مورالس و احمدی نژاد گفت: « هر روز تعداد ما بیشتر می شود و حتی می توانیم یک گروه موسیقی تشکیل دهیم و من نوازنده تنبور خواهم شد و «اوو» مورالس می تواند خواننده گروه باشد.» احمدی نژاد از کاراکاس به ونزوئلا رفت و پس از یک سال و نیم که همیشه با بیست نفر محافظ برای سفر می رود، درحالی که سوار ماشین دانیل اورتگا شده بود و اورتگا رانندگی می کرد، از محله های فقیرنشین ماناگوآ دیدن کرد. احمدی نژاد در ماناگوآ اعلام کرد که « تهران قصد دارد که در عملیات ریشه کن کردن فقر در فقیرترین کشور آمریکای لاتین شرکت کند.» احمدی نژاد اعلام کرد که شرکت های ایرانی بزودی 40 هزار واحد مسکونی در ونزوئلا می سازند و بخشی از مشکل مسکن ونزوئلا را حل می کنند. محمود احمدی نژاد در دیداربا اورتگا جمله ای را که دیروز از چاوز یادگرفته بود، تکرار کرد و گفت: « ما امروز در دنیا تنها نیستیم. نیکاراگوئه، ایران، ونزوئلا و کشورهای انقلابی همه با هم هستیم و با هم خواهیم ایستاد.» احمدی نژاد سپس برای شرکت در تحلیف رئیس جمهور جدید اکوادور به این کشور رفت و به عنوان تنها مقام غیر آمریکایی در این مراسم شرکت کرد. مسکو، کشف تازه ای کرد و یکی از نمایندگان دومای روسیه گفت: « سفر احمدی نژاد به آمریکای لاتین پاسخ سفر رایس به منطقه بود.»

ساعت بانک ها موضوع اصلی کشور

شورای نگهبان ساعت نه صبح روز 23 دی اعلام کرد که مصوبه مجلس در مورد ساعت کار بانکها قانونی است و باید اجرا شود. اما ساعت ده صبح همین شورای نگهبان در جریان بررسی ساعت کار بانکها به این نتیجه رسید که مصوبه مجلس در مورد تعیین ساعت بانکها مغایر قانون است و تعیین ساعت بانکها در اختیار قوه مجریه است.

جشنواره طنز قالیباف

بی تردید در دوران احمدی نژاد شکوفائی طنز بیش تر از پیش شده بود. جشنواره عبید در داخل کشور برگزار شد و منوچهر احترامی برنده جایزه آن شد. م.ف. در وب سایت بازتاب در ستونی به نام دوربرگردان انتقادات جدی و شیرینی از دولت می کرد، نیک آهنگ کوثر و فرجامی نوشتن طنز را با جدیت شروع کردند. سایت انتخاب نیز ستون طنز خود را آغاز کرد. از سوی دیگر جشنواره طنزی از طرف شهرداری تهران برگزار شد و تعداد زیادی از طنزنویسان کشور در آن شرکت کردند. قالیباف که در این مراسم سخن می گفت، اعلام کرد: « جرات حضور در جمع طنزپردازان بسیار سخت تر از رفتن به جبهه و جنگ است.» رویا صدر، معروف به بی بی گل، در مورد جشنواره طنز قالیباف نوشت: « تا به حال به عنوان یک طنزنویس، اینقدر احساس سرافکندگی و خجالت نکرده بودم…. اکبر عبدی در این جلسه از قالیباف خواست به طنزنویسان خانه بدهند، منوچهر آذری هم گفت: ما بیکاریم، به ما کار بدهید.» در این مراسم سعدی افشار هم به عنوان یکی از طنزنویسان بزرگ کشور روی صحنه رفت. براساس گفته بی بی گل عزیز تعداد آثار زیاد بود و جمعیت زیادی از برنامه استقبال کرده بودند.

بودجه و سالسای لاتینی

در حالی که صاحب عزا در نیکاراگوئه مشغول آموزش رقص سالسا بود، اعضای هیات دولت داشتند خودشان را برای آماده کردن بودجه جر می دادند. از روز 24 دی اعلام شد که جلسات بودجه هیات دولت از ساعت 7 صبح تا 9 شب برگزار می شود. وزیرعلوم به دلیل فشار کاری در سی سی یو بستری شد. اعلمی، در تذکر به حداد عادل گفت: « به آقای احمدی نژاد تذکر می دادید در شرایط فعلی بودجه در اولویت است.» حداد عادل هم از دولت انتقاد کرد و گفت: « دولت مصوبات خود را هم اجرا نمی کند.» اسدالله بادامچیان هم بدنبال رفیقش باهنر از سیاستهای اقتصادی دولت انتقاد کرد و گفت: « دولت در سیاست و مدیریت اقتصادی خود تجدید نظر کند.» به دنبال همین انتقادات، 150 نماینده مجلس در مورد « اتخاذ سیاستهای مقطعی و غیرنظام مند.» در بودجه به دولت هشدار دادند. الیاس نادران توضیح داد که اولا بررسی بودجه به 67 روز کاری بدون احتساب تعطیلات نیاز دارد و ثانیا بستن بودجه با پایه نفتی 45 دلار بیش از حد خوش بینانه است. اما جان کلام توسط جان نگروپونته، مدیر اطلاعات ملی آمریکا بیان شد. وی گفت: « سیاست های اقتصادی خود ایران، از تحریم زیانبارتر است.» در مجلس فراکسیون جدید درحال تشکیل بود، تعداد امضاهای سووال از احمدی نژاد به پنجاه نفر رسید. در همین روز مجلس با اعلام مخالفت خود با یک طرح و یک لایحه دو فوریتی اجازه برداشت پیاپی از صندوق ذخیره ارزی را نداد.

ایران تهدیدی برای صلح جهانی است

علائم فیزیکی جنگ برای ایران جدی تر شد. وزیر دفاع آمریکا گفت: « دلیل افزایش فعالیت های آمریکا در خلیج فارس مقابله با ایران است.» سولانا گفت: « ایران از حمایت گروههای خرابکار دست بردارد.» جرج بوش گفت: « ایران تهدیدی برای صلح جهانی است…. هر ایرانی در عراق دستگیر شود، با وی برخورد می کنیم.» از طرف دیگر ارتش آمریکا اعلام کرد که نیروهای تازه نفس آمریکایی وارد بغداد شدند. سایت آفتاب نوشت که هشیار زیباری به سی ان ان گفته است که دفتر اربیل کنسولگری بود و دستگیرشده ها دیپلمات بودند و دولت عراق در جریان رفت و آمد آنها بود. اما رادیو فردا به نقل از رویترز نوشت که بنا به گفته هشیار زیباری « ایرانی های دستگیر شده دیپلمات نیستند و حتی کارت شناسایی که نشان دهد کارمند وزارت خارجه هستند را ندارند، اما مقامات محلی در جریان رفت و آمد آنان بودند.» در همان حالی که 21000 نیروی تازه نفس آمریکا وارد بغداد شده است و خانم رایس هنوز از در بیرون نرفته، خانم کلینتون وارد می شود و نماینده دشت آزادگان از سقوط یک هواپیمای جاسوسی آمریکا در مرز دشت آزادگان خبر می داد، خانم رایس گفت: « حتی صحبت از حمله به ایران حطرناک است.» علی لاریجانی برای جلب حمایت چین به پکن رفت ولی فیلسوف دیپلمات پشت دیواربلند چین و درهای بسته ماند. از طرفی لاریجانی پیام رئیس جمهور و رهبری را برای اینکه عربستان میان آمریکا و ایران میانجیگری کند، به پادشاه عربستان تقدیم کرد. سعود الفیصل در دیدار با رایس گفت: « از اهداف استراتژی جدید بوش در عراق حمایت می کند.» مالکی گفت: « درباره موفقیت طرح امنیتی بغداد خوشبین هستم.» در بغداد صدای بلندی برخاست و در انفجاری که جلوی دانشگاهی در بغداد رخ داده بود، حدود 70 نفر کشته و صد نفر زخمی شدند. اما ماجرا به اینجا خاتمه پیدا نکرد. در روز 27 دی هشت کشور عرب، شامل مصر و اردن و کویت و عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که تا یک ماه قبل اکثریت جمعیت شان به ایران به عنوان نوک حمله جنگ اسلام و آمریکا نگاه می کردند، همگی رفتند بغل دست آمریکا و علیه ایران بیانیه صادر کردند. شیخ محمد آل صباح وزیر خارجه کویت هم به عنوان سخنگوی این هشت کشور گفت: « دخالت های ایران در عراق همه ما را نگران کرده است. به همین دلیل ما در بیانیه خود از تمایل خود به افزایش نیروی آمریکا در عراق برای ثبات عراق سخن گفته ایم.» دولت ترکیه سفرای خود در ایران، عربستان سعودی، عراق و سوریه را به آنکارا احضار کرد. افغانستان اعلام کرد: « آمریکا هرگز از حاک ما برای حمله به ایران استفاده نخواهد کرد.» بوش گفت: « تشکیل پایگاههای نظامی در خلیج فارس به معنی جنگ با ایران نیست.» سخنگوی بوش هم گفت که اطمینان می دهد « حمله به ایران شایعه است.» احمدی نژاد در گفتگو با العربیه گفت: « آمریکا جسارت آغاز جنگ دیگری را ندارد.» متکی به شروان وائلی وزیر مشاور امنیت عراق گفت: « دولت عراق مسوول دیپلمات های ربوده شده است.» انگلیسی ها امروز « محمد الفرطوسی فیلمبردار شبکه ایرانی العالم را در بصره بازداشت کردند.»

چرا سفر رفتی؟ تو بی خبر رفتی؟

پس از بازگشت احمدی نژاد از کاراکاس انتقاد از سفر وی جدی تر شد، مجلس نیز صریحا رودرروی او ایستاد، تقریبا کسی از احمدی نژاد دفاع نمی کرد. تقریبا همه جناح ها و رسانه های شان از سفر احمدی نژاد به آمریکای لاتین انتقاد کردند. خوش چهره گفت: « سفر احمدی نژاد به آمریکای لاتین در فصل بودجه توجیه ندارد.» وزیر مسکن کابینه در روز 27 دی در مجلس به سووالات نمایندگان پاسخ داد. سعیدی کیا گفت: « دولت برای کاهش قیمت مسکن لایحه فوریتی ارائه می کند.»حداد عادل گفت: « مردم و مجلس راه حل فوری تری نیاز دارند.» حداد عادل اضافه کرد: « دولت آبی بر آتش گرانی مسکن بریزد.» احمدی نژاد تلاش کرد از سفرش دفاع کند. وی گفت: « سفرم بسیار موفقیت آمیز بود.» احمدی نژاد برای اثبات موفقیت سفرش گفت: « یکی از نشانه های موفقیت سفرم، عصبانیت نظام سلطه است.» علی لاریجانی هم در مورد سفرش به عربستان که هنوز آغاز نشده ناکام ماند، گفت: « نتایج مذاکره با عربستان بسیار مثبت بود.» لاریجانی گفت: « آمریکا و انگلیس به دنبال تراشیدن دشمن فرضی در منطقه هستند.» در بیرون از دولت همه اعلام نگرانی می کردند و دنبال راه حل می گشتند. مرعشی گفت: « ضرورت دخالت هاشمی در پرونده هسته ای احساس می شود.» عبدی گفت: « از مواضع هاشمی در مسائل هسته ای حمایت می کنم.» زیباکلام نیز گفت: « اینکه ما بدون هیچ انعطافی در مقابل قطعنامه بایستیم، دقیقا همان چیزی است که بوش و رادیکالهای کاخ سفید می خواهند.» زیبا کلام گفت: « دولت نهم کاری کرد که اجماع جهانی علیه ایران شکل گرفت.» وی سووال مهمی را پرسید که: « برنامه هسته ای برای مملکت است یا مملکت برای برنامه هسته ای؟»

شهرام جزایری در دادگاه

شهرام جزایری در حالی که روزهای دفاع دادگاه چند صد ساله اش را به عنوان یکی از قربانیان سیاست در اقتصاد می گذراند، گفت: « چون به کسی وابسته نیستم گرفتارم.» وی ادامه داد: « در ایران به راحتی می شود پولدار شد.» جزایری گفت: « 160 میلیارد تومان سرمایه دارم.» وی ادامه داد: « به شیوه پول درآوردنم افتخار می کنم.»

عجیب ترین طلاق سال

در روزهای آخر دی 85 ماجرای عجیبی رخ داد. در نیویورک عجیب ترین طلاق سال به دادگاه رفت. همسر خاخام موشه آریه فریدمان بخاطر روبوسی شوهرش با احمدی نژاد از او تقاضای طلاق کرد. عکس فرنچ کیس خاخام و مردی که می خواست اسرائیل را از روی نقشه جهان حذف کند، در همه نشریات جهان چاپ شده بود.

…. ادامه دارد