در سال ۱۳۹۳ اتفاق افتاد

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

این آخرین یادداشت امسال است. سال آینده دهمین سالی خواهد بود که برای شما در روزآنلاین طنز روزانه می نویسم. حالا دیگر برای من طنزننوشتن به عنوان مهم ترین کار روزانه از طنزنوشتن خیلی سخت تر است. بخصوص وقتی بیش از دو روز میان نوشتن فاصله می افتد. انگار همان دو دریچه اخوان ثالث است که یکی شان بسته می شود و گویی که آن دیگری به سفر رفته است. بگذریم…. زیادی احساساتی نشوم و نشویم.

در سال 1393 اتفاقات خوب و بد زیادی افتاد. اینکه اتفاقات بد افتاد چندان غیرطبیعی نیست، بالاخره فاجعه بخشی از زندگی روزانه ماست و هر روزی که بدون فاجعه بگذرد، لابد یک دلیل خاصی دارد که نباید داشته باشد. به همین دلیل من سعی می کنم نیمه خالی لیوان را بیشتر ببینم یا اگر هم در نیمه خالی لیوان یا جام کمی هم زهر مانده است، شیرین ترش کنم که هم خوشتان بیاید و هم زمانی که دارید با قهوه طنز قجری من جان به جان آفرین تسلیم می کنید و به ملاء اعلی تشریف می برید، احساس های خوبی داشته باشید.

 

دلواپسان بدهکار پشت خط قرمز

از همان ثانیه های اول سال گذشته، جبهه پایداری سال سختی را آغاز کرد که در طول سال ادامه پیدا کرد. این جبهه که ترکیبی از اختلاس کنندگان اموال دولتی، بدهکاران بانکی، دارندگان سابقه قتل در حین بازجویی، معتقدین به اسلام ناب محمدی، دشمنان فتنه گران، نابودکنندگان استکبار جهانی، مجموعه کاملی از انواع بیماری های خوشیفتگی و پارانویا و اسکیزوفرنی و برخی از افرادی بودند که از کار برکنار شده بودند و به همین دلیل قصد داشتند پس از برکناری خودشان کره زمین یا حداقل ایران را منفجر کنند، این جمع یعنی جبهه پایداری اقدام به برگزاری مجموعه ای از جلسات بشین و پاشو را در کشور برگزار کردند. اول دلواپس شدند، بعد حال شان خراب شد، بعد لب خط قرمز قرار گرفتند و آخرش سعی کردند به همتاهای شان در سنای آمریکا و دولت اسرائیل حسابی حال بدهند و جوری رفتار کنند که اگر کسی قصد دشمنی با منافع ایران را داشته باشد هیچ مشکلی نداشته باشد. در اوایل سال دلواپسان شبیه چه گوارا بودند، در اواسط سال شبیه گوبلز شدند و در آخر سال مثل آلکاپون پرونده های اختلاس تک تک شان بیرون آمد و کم کم صداهای شان کمتر و کمتر شد.

 

کمر مردم زیر خط فقر خم شد

آیت الله خامنه ای از همان روز اول سال در مشهد از مردم خواست که با دست یابی به اقتصاد مقاومتی سعی کنند تا جامعه ایران را در برابر همه توطئه ها بیمه کنند. مردم ایران هم حرف ایشان را دایورت کردند به وردست ناموس شان، در نتیجه در همان حد باقی ماند. با این همه مقامات مختلف در جلسات متعدد از مقام معظم رهبری خواستند تا راه های رسیدن به قتصاد مقاومتی را بطور مشروح بیان کند. در نتیجه بحران تولید تثبیت شد و بیکاری افزایش یافت و تنها در دو سه مورد مانند تورم و رشد اقتصادی که رهبری نظر خاصی در موردش نداده بود، وضعیت بهتر شد. خوشبختانه رهبری درباره وضعیت ارز و ارزش نرخ دلار نظر خاصی نداده بود. به همین دلیل بازار دلار نیز تغییر بدی نداشت. یکی از موفقیت های بزرگ اقتصادی کشور بخصوص در زمانی ایجاد شد که رهبر معظم انقلاب برای عمل جراحی پروستات خودش به بیمارستان رفت و در دو هفته ای که ایشان حضور عملی در صحنه رسانه ای نداشت و درباره اقتصاد نظر نداده بود، وضعیت اقتصادی کشور کمی بهتر شد. اما در مقابل چون در بیمارستان وی دچار ابتلا به ادبیات شده بود، در چند مورد درباره فروغ فرخزاد و پروین اعتصامی دو سه شعر را غلط و غلوط خواند و همین موضوع باعث شد که در سال گذشته فروش کتاب های پروین اعتصامی هفتاد درصد کاهش پیدا کند. گفته شد که خانواده مرحوم شهریار از تبریز با بیت رهبری تماس گرفتند و از وی خواستند که از دادن نظر درباره شهریار خودداری کند تا فروش کتابهای این شاعر بزرگ آذربایجان کاهش پیدا نکند.

 

داعش، مغولهای جدید آسیا

مهم ترین اتفاق سال گذشته، ظهور پدیده « داعش» بود که بعدها نامش به دولت اسلامی تغییر کرد. این گروه که ترکیبی از باقیمانده های حزب بعث عراق و پسمانده های صدام حسین، تربیت شدگان وهابی متاثر از مفتی های واقعا مفتی سعودی، مجموعه ای از بیماران روانی کشورهای اروپایی که به تازگی مسلمان شده بودند و به یاد اجداد استعمارگر طاهرین شان که در آفریقا دویست سال صد م بریدند تصمیم به احیای خدمات اجدادشان داشتند، پس از تثبیت وضعیت سوریه در عراق شکل گرفت. مردم از بهار سال گذشته وقتی چشمهای شان را باز می کردند، احساس می کردند که تازه از غارها بیرون آمده اند. در جلوی چشم همه جهانیان و با استفاده از تکنولوژی اینترنتی اعضای داعش خوش و خندان مثل مرغ سر مردم را می بریدند. قاتلان موبور و چشم سبز با ریش های بلند که اغلب لهجه غلیظ فرانسوی و انگلیسی داشتند در چند مورد سرهای خبرنگاران را جلوی دوربین بریدند. دولت کردستان عراق و دارودسته بارزانی با همراهی اردوغان، عربستان و قطر و همچنین با حمایت های جهانی اسرائیل داعش را تبدیل به گروهی با امکانات کافی برای قتل عام کردند. نیروهای داعش مثل کالیگولا به تفریح خطرناکی برای یافتن راههای جالب و جدید کشتن آدمها پرداختند. سربریدن جلوی دوربین، سلاخی آدمها جلوی چشم کودکان، سوزاندن افراد در قفس، پرت کردن همجنسگرایان از ساختمان ده طبقه، تیرباران سیصد نفر جلوی دوربین از ابتکاراتی بود که پس از قتل عام مردم توسط کلیسا و قتل عام مردم جهان و بخصوص یهودیان توسط هیتلر سالها بود دیده نشده بود. به نظر می رسید که ساعت شنی تاریخ در بیابانهای عراق 4000 سال عقب رفته است. بازار خرید و فروش برده، استفاده از خدمات جنسی جهاد نکاح که نام مستعار سکس گروپ داعش بود، استفاده از کودکان برای سلاخی و کشفیات دائما روزافزون این گروه دیوانه هر روز ادامه یافت. سازمان مجاهدین خلق در سال گذشته به اشکال مختلف از داعش رسما حمایت کرد. به نظر می آمد که داعش رویاهای بسیاری از آنارشیست ها را که همیشه از خون ریختن و تکه تکه کردن دیگران لذت می بردند، عملی کرد. ترکیبی از اعتقادات دینی اسلام سعودی، اخلاقیات وحشی های اروپایی و شیوه های جنگجویی مغولی بود که بیابانی بزرگ برای تجربه همه تمایلات سادیستی این افراد بود. در اواسط سال آمریکا برای مقابله شدید با رشد داعش تصمیم گرفت تعداد نگهبانان سفارت آمریکا در بغداد را به 47 نفر افزایش دهد، در ماه پائیز ائتلاف ضد داعش توسط اروپا، آمریکا و برخی از کشورهایی که از داعش حمایت مالی می کردند تشکیل شد و از آن پس عملیات داعش بسیار افزایش یافت. کم کم با ورود نیروهای ایران به جنگ با داعش اولین شکست ها نصیب قصابهای داعش شد. در روزهای آخر سال اسرائیل اعلام کرد که خطر ایران از داعش مهم تر است و عربستان هم از اعراب خاورمیانه خواست برای مبارزه با داعش علیه ایران متحد شوند.

 

اسید پاشیدند و رفتند

بعد از سه ماه تهدیدات ائمه جمعه به بدحجابان کشور و بعد از دوماه تلاش باقر قالیباف برای تفکیک زنان از مردان که کم کم داشت منجر به تفکیک زنان از خودشان می شد و بعد از یک ماه تهدید دائمی انصار حزب الله و محتشم که گفته بود بزودی از برخوردهای خشونت آمیز با بدحجابان استفاده خواهند کرد، در شهر اصفهان در یک هفته چهار نفر از زنان اصفهانی که مثل بقیه زنان آن شهر حجاب داشتند مورد حمله تعدادی اسیدپاش قرار گرفتند. واکنش دربرابر اسیدپاشی ها تبدیل به یک موج گسترده در کشور شد. حتی رهبر جمهوری اسلامی و ائمه جمعه هم که معمولا در مقابل هیچ وحشیگری واکنش نشان نمی دادند، در این مورد واکنش نشان دادند. ائمه جمعه و فرماندهان پلیس و مدیران کشور و مسئولان بسیج و نمایندگان مجلس و اعضای قوه قضائیه تصمیم گرفتند با اسیدپاشی بشدت مقابله کنند. در نتیجه تعدادی از کسانی را که قربانی اسیدپاشی شده بودند دستگیر کرده و افرادی که به آن اعتراض کرده بودند زندانی کردند. در طول سال دهها اتفاق افتاد که در اغلب موارد مجرمان حداکثر بعد از یک ماه دستگیر شدند، ولی اسیدپاشان به میمنت و خوشی از صحنه روزگار حذف شدند. مبارزه با گروههای خشونت و خودسری شدت گرفت و در نتیجه در سیرجان یک باند از برادران حزب الله به تعدادی از خانمها تجاوز دسته جمعی کردند، فرزند یکی از فرماندهان جهرم با چاقو به باسن چند دانشجو ضربه زد و در مشهد و تهران حرکت های تندی علیه خانمهای کم حجاب و بدحجاب شکل گرفت. موضوع ساپورت تبدیل به مشکل ملی و بین المللی جمهوری اسلامی شد. تعداد خبرهایی که درباره ساپورت در سال گذشته منتشر شد بی شک ده برابر اخباری بود که در مورد وضع سیاسی کشور یا مسائل علمی یا کلا هر مسئله دیگری منتشر شده بود. به تدریج دولت که از ابتدای سال به زنان بی حجاب گیر داده بود و موضوع آزادی یواشکی فیسبوکی موضوع مهم زندگی اش بود، کم کم به چادری هایی که زیر چادر روسری رنگی داشتند یا سبیل شان پرپشت نبود گیرداد. در اواخر سال کم کم به مردانی که صدای زنانه داشتند گیر دادند و در ماه اسفند برادران غیور بسیج و انصار حزب الله اقدام به برخورد سخت با مانکن ها و مجسمه های زنانه کردند. واحد بسیج سازمان محیط زیست اعلام کرد که با تپه هایی که زیادی قلمبه باشند برخورد خواهد کرد.

…. این مطلب ادامه دارد و در روزهای آینده به مرور سایر اتفاقات سال خواهم پرداخت.