تخلف ۱۴۰۰ میلیاردی؛ این بار فرهاد دانشجو

نویسنده
نازنین کامدار

» یکی دیگر از اعضای باند احمدی نژاد در معرض اتهام

در ادامه گزارش رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد پرونده زمین خواری کامران دانشجو، وزیر علوم احمدی نژاد، روز گذشته رئیس جدید دانشگاه آزاد هم از تخلف ۱۴۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه آزاد در دوران برادر وی، فرهاد دانشجو خبر داد و گفت پرونده این تخلف که پیش از این اعلام شده بود به مجلس ارسال شده، هم اکنون در قوه قضاییه است.

بنا به گزارش ایرنا، حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد گفته است: “پرونده هایی با رقم یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از مدیران سابق، له یا علیه دانشگاه آزاد در محاکم حقوقی وجود دارد و وظیفه قانونی ما این است که از طریق محاکم قضائی به تخلفات هر فردی که حق دانشگاه را ضایع کرده، رسیدگی کنیم. دانشگاه آزاد روی این موارد بسیار حساس است زیرا خانواده های دانشجویان که اکثر آن ها از خانواده های متوسط هستند، اعتباری را برای تحصیل فرزندان خود پس انداز کرده اند که نباید صرف برنامه ناحق شود”.

او افزوده است: “برخی اشخاص حق دانشگاه را پایمال کرده اند و ما از آنها شکایت کرده ایم. برخی اشخاص هم از دانشگاه مطالبه دارند و علیه ما شکایت کرده اند. دانشگاه آزاد شکایاتی به ارزش حدود ۷۰۰ میلیارد تومان علیه اشخاص حقیقی و حقوقی انجام داده و از هیچ شکایتی صرف نظر نشده است”.

افشای این پرونده در حالی از سوی جانشین فرهاد دانشجو صورت گرفته که چندی پیش علی عسگری معاون امور مجلس دانشگاه آزاد هم از ارسال پرونده های تخلف و فساد مالی مدیران پیشین این دانشگاه به مجلس خبر داده بود.

او گفته بود: “مقرر شد مدارک لازم در خصوص دوره قبل به ویژه اسناد مالی در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد. در جلسه مشترک مجلس با رییس دانشگاه آزاد اسلامی، ایشان با اشاره به نقطه نظرات و پیشنهادهای سازنده نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گزارش تحقیق و تفحص، از تشکیل کارگروهی برای پیگیری این دیدگاه ها در دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت”.

او اما پس از انتشار گزارش تحقیق و تفحص گفت: “علی‌رغم مدارک ارائه شده اعضای محترم هیات تحقیق و تفحص بخش مربوط به دوران فرهاد دانشجو به طور کلی از گزارش حذف کردند و کلمه‌ای نه مثبت و نه منفی در این رابطه ذکر نکردند. این مساله وظیفه خطیر مجلس و نمایندگان را به چالش می‌کشد چراکه آنها تاکید داشتند که این گزارش مربوط به دوران آقای دانشجو نیز خواهد بود. در حال حاضر برای معاون مالی آقای فرهاد دانشجو از سوی دادگاه هفت میلیارد تومان قرار وثیقه صادر شده و در حال محاکمه است. حداقل انتظار می‌رفت در این گزارش به تخلفات معاون مالی و اداری آقای فرهاد دانشجو اشاره می‌شد”.

افشای رقم فساد ۱۴۰۰ میلیاردی در دوران فرهاد دانشجو در حالیست که دو سال گذشته و در جریان برکناری وی از سمت ریاست دانشگاه آزاد، بازرسی دفتر رئیس جمهوری اسلامی در نامه ای رسمی از او خواسته بود در باره ۲۴ مورد تخلفی که در زمان ریاست اش در دانشگاه آزاد رخ داده است، توضیح دهد.

در نامه دفتر بازرسی رئیس جمهوری موارد ۲۴ گانه تخلف فرهاد دانشجو چنین اعلام شده بود: “گزارش عملکرد و صورت های مالی سال ۹۱ و ۴ ماهه سال جاری۹۲، گزارش بودجه مصوب سال های ۹۱ و ۹۲، اعلام اسامی اشخاصی که حق گشایش حساب های بانکی به نام دانشگاه را دارند، لیست موجودی حساب های سپرده و جاری دانشگاه در بانک ها، علت جابجایی حساب های بانکی، علت متمرکز کردن وجوه نقد متعلق به سایر واحدها در حساب دانشگاه مرکزی، علت راکد نگه داشتن حساب سپرده های متمرکز شده، علت عدم تعهد به قراردادبانک ملی، علت گشایش حساب در بانک پاسارگاد شعبه سعادت آباد، اعضای شورای دانشگاه و کمیسیون های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی، آیین نامه مدیریت دانشگاه، علت متوقف کردن پروژه های عمرانی، علت بکارگیری افراد شاغل در سایر دستگاه هادر جایگاه های رئیس و معاون دانشگاه آزاد، علت اخراج و کناره گیری افرادی که شایستگی و تخصص بالایی برخوردار بوده اند، ارسال سابقه و رزومه کاری آقایان محمد خجسته (معاون اداری-مالی دانشگاه)، محمد و مجید مسافرچی و حسین حسین پور، علت انتصاب آقای خسرو دانشجو به عنوان رئیس واحد علوم و تحقیقات تهران با توجه به اینکه ایشان مشغله کاری زیادی دارند و طبقآیین نامه فاقد شرایط لازم برای این پست می باشند، علت بکارگری خویشاوندان در ستاد مرکزی و سایر واحد ها، علت بکارگیری دیتا سنتر برای تبلیغات شورای شهر آقای خسرو دانشجو، استفاده از پرسنل واحد علوم تحقیقات برای تبلیغات شورای شهر آقای خسرو دانشجو، علت برگزاری مهمانی های روتین در برج میلاد و واحد علوم تحقیقات، دلایل بکارگیری افراد مازاد بر تشکیلات در روزنامه فرهیختگان و رابطه خویشاوندی در این روزنامه و علت عدم دریافت هزینه چاپ آگهی ها، ارائه قرارداد شرکت چاروک نقش با دانشگاه، علت جذب اعضای هیات علمی با مدرک فوق لیسانس، علت حمایت و پرداخت مبالغی به تشکل ها برای هزینه کردن در تبلیغات یک نامزد خاص ریاست جمهوری”.

آن زمان و در پی انتشار این نامه، فرهاد دانشجو ضمن خودداری از پاسخ به این نامه و تاکید بر اینکه استعفا نمی دهد، گفته بود: “در تاریخ ۹۲/۵/۱۲ از سوی دفتر ریاست جمهوری نامه ای مبنی بر گزارش عملکرد مالی خود را دریافت کردیم و با تایید و تصویب هیات امنا عملکرد خود را به دفتر ریاست جمهوری ارائه دادیم و این گزارش هیچ نقطه تاریک و مبهمی نداشت. یکی دیگر از مسائلی که در این نامه مطرح شده برگزاری مهمانی‌های باشکوه در برج میلاد است که طبق اظهارات مدیر کل همایش‌های برج میلاد نامه‌ای به ما رسیده که هیچ برنامه ای از سوی دانشگاه آزاد در این مکان صورت نگرفته است. این موارد دلایل موجهی برای استیضاح من نیست اگر از من بپرسند مهمترین کار من در دوره فعالیتم چیست به اولین نکته ای که اشاره می‌کنم این است که سیاست زدگی را از دانشگاه جدا کردم و اخلاق مداری را وارد دانشگاه کردم!”