اعتصاب سراسری معلمان از 15 اسفند

نویسنده

moalem_b.jpg

نوید احمدی

“ما نگرانیم از اینکه شورای نگهبان بندهای دیگری از لایحه خدمات کشوری را رد کند و بدین ترتیب حق و حقوق ما ضایع شود”.

این خواسته معلمینی بود که ظهر دیروز برای دومین بار طی سه هفته اخیردر مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

آین معلمان با تجمع مقابل مجلس قصد داشتند به رد لایحه مدیریت خدمات کشوری از سوی شورای نگهبان اعتراض کنند.

این معلمان در واقع تمام خیابان مجاهدین اسلام را در تصرف خود داشتند، هر چند عبور و مرور خودرو ها همچنان انجام می شد.

ماموران لباس شخصی و لباس یشمی نیروی انتظامی نیز به تعداد زیادی مشاهده می شدند.

مانند تجمع دو هفته قبل تعداد زیادی دوربین فیلمبرداری نیز از هر سو مشغول فیلمبرداری بود در حالی که معلمان حتی خواهان فیلمبرداری از مراسم برای خود نبودند.

حتی پنجره های طبقات چهارم و پنجم مجلس نیز پذیرای افرادی بود که با دوربین های مخصوص خود مشغول فیلمبرداری بودند.برخی از معلمان دقیقا در عدسی دوربین های فیلمبرداری که در خیابان و نزدیک تجمع آنها موجود بود خیره می شدند وبه فیلمبردارمی گفتند:” بیا تصویر من را را هم بگیر شاید برای ارتقا، به دردت بخورد”.

فرهنگیان حاضر در این تجمع که خبرگزاری ها تعداد آنها را “چند صد نفر” اعلام کردند و خودشان معتقد بودند جمعیت آنها از مرز 3 هزار نفر نیز گذشته، در عین حال نماینده بسیاری از تشکل های فرهنگیان بودند.

در جریان این تجمع از سوی معلمان تریبون آزاد تشکیل شد و حدود بیست نفر از معلمان زن و مرد به ارائه مباحث خود که اغلب کوتاه و زمینه های معیشتی،کرامت انسانی،منزلت معلمی و سوء مدیریت در وزارت آموزش و پرورش را شامل می شد، پرداختند.

چیزی که تجمع امروز را از تجمع دو هفته قبل متمایز می کرد حضور بسیار زیاد خانم های معلم بود که همراه با همکاران دیگر خود شعار می دادند و فریاد می زدند.

آنها شعارهایی همچون” معلم دست‌فروش نتیجه تبعیض”،”رییس جمهور کشور وعده به فرهنگیان شعار بود شعار”، “مجلسان هفتم مصوبه هماهنگ فریب بود، فریب بود”،” حقوق ما ریال است، هزینه به دلار است”، “معلمین کشور، رزمندگان جنگند، انصاف نبود اینقدر از تبعیضات برنجند”،”شورای نگهبان، عدالت عدالت”،” مجلس، دولت، نگهبان، غافل از فرهنگیان”،” معلم چند شغله نتیجه تبعیضه، نداشتن انگیزه، نتیجه تبعیضه” سرمی دادند.

بسیاری از معلمان در خصوص علت تجمع خود در مقابل مجلس و نه شورای نگهبان که این لایحه را رد کرده است اعلام کردند:” اساسا گویا این طرح قرار بود از ابتدا رد شود و در نتیجه اعتراض ما در دو هفته قبل، دولت و مجلس این طرح را تصویب کردند و در عوض از شورای نگهبان خواستند آن را رد کند و بدین ترتیب توپ را به زمین شورای نگهبان انداختند”.

در این تجمع همچنین معلمان حاضر اعلام کردند خواهان استعفا و یا برکناری،”محدث” معاون وزیر آموزش و پرورش هستند که به معلمانی که در تجمع 15 بهمن شرکت کرده بودند توهین کرده است.

در ادامه این گردهمایی نیز معلمان خواستار استیضاح “فرشیدی”وزیر آموزش و پرورش به علت سوءمدیریت و عدم درک مسایل آموزشی شدند.

در تجمع معلمان تنها نماینده ای که حضور یافت”قنبری”بود که معلمان از آنجا که به شدت عصبانی بودند اجازه ندادند او حرفهای رسمی اش را به اتمام برساند.قنبری اعلام کرد مجلس وظیفه اش را در قبال نظام هماهنگ و معلمان انجام داده است.

تجمع معلمان دیروز در حالی شکل گرفت که شنبه گذشته بسیاری از معلمان در راستای برنامه ای که در تجمع دو هفته قبل اعلام شده بود در مدارس حضور یافتند اما به کلاسهای درس نرفتند.

همچنین تجمع دیروز معلمان در حالی صورت گرفت که هنوز شورای نگهبان در بررسی اش در خصوص لایحه نظام هماهنگ به بند 10 که در ارتباط با معلمان است نرسیده و تا بند 5 که مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفته تا کنون 20 ایراد مشاهده شده است.

تجمع فرهنگیان که تا حدود ساعت5 عصر ادامه داشت با صدور قطعنامه ای 4 ماده ای خاتمه یافت.

در بند یکم این قطعنامه آمده بود:“در صورت ادامه این روند و عدم نتیجه گرفتن معلمان تجمعی در روز شنبه 12 اسفند ماه در مقابل مجلس برگزار خواهند کرد”.

بند دوم تاکید می کرد:“معلمان دیگر هیچ مقام و هیچ مسوولی را در تجمع بعدی جز رئیس جمهور و رئیس مجلس نخواهند پذیرفت و از پذیرش نمایندگان نیز معذور خواهند بود”.

در بند سوم این قطعنامه اشاره شده:“در صورت عدم پاسخ روشن به خواسته ها،معلمان کشور از 15 اسفند از حضور در مدارس خودداری خواهند کرد”.

و در نهایت بند چهارم با اشاره به عملکرد صدا و سیما و دعوت به روشنگری و عملکرد فراجناحی، پیشنهاد کرده بود:” میزگردی با حضور نماینده مجلس،نماینده دولت و نماینده معلمان در این رسانه ملی برگزار شود”.