این ۱۵ میلیارد را به حساب مقامات ننویسید!

نویسنده
حسین محمدی

» کشف اختلاس تازه‌ سازمان بازرسی کل کشور

چند روز پس از صدور حکم اعدام برای چهار تن از متهمان پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی٬ اختلاسی ۱۵ میلیارد تومانی در سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشف شد؛ اختلاسی که احمد علم‌الهدی٬ امام جمعه مشهد خواسته مردم آن را به پای مسوولان نظام ننویسند.

خبر کشف این اختلاس برای نخستین بار توسط روزنامه خراسان اعلام شد و گفته می‌شود که یکی از “مدیران باسابقه بنیاد شهید” در آن دست داشته است.

خبرگزاری مهر نیز نوشته است که این اختلاس توسط “ماموران سازمان بازرسی کل کشور” کشف شد که “در جریان بررسی وضعیت مالی بنیاد شهید با مورد مشکوکی رو به رو شدند”.

این خبرگزاری نوشته است: “در جریان پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش بنیاد به یکی از شرکت های بیمه، چندین میلیارد تومان به حساب دیگری واریز شده است. از این رو بازرسان به بررسی اسناد موجود پرداختند تا زوایای پنهان این ماجرا آشکار شود. تحقیقات در این باره حاکی از آن بود که یکی از مسئولان باسابقه بخش تسهیلات پشت پرده این ماجرا حضور دارد که در جریان پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش این اختلاس کلان را رقم زده است. بررسی اسناد نشان می داد در حالی که مبلغ بدهی بنیاد به شرکت بیمه ۵ میلیارد تومان بود این مدیر مبلغ ۹ میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز کرده است”.

سال گذشته مصطفی پورمحمدی٬ رئیس سازمان بازرسی کل کشور از وجود پرونده‌های اختلاس فراوانی در قوه قضائیه خبر داده و گفته بود که بسیاری از این پرونده‌ها مشابه پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی هستند.

پیش از این احمد علم‌الهدی٬ امام جمعه‌ی مشهد٬ در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفته بود که تبلیغات درباره این اختلاس کار “دشمنان” بوده و حالا “معلوم شده که بانیان اصلی این اختلاس بزرگ، فقط عده‌ای سودجو بودند”.

وی افزوده بود که “هرگز پای مسئولان بزرگ در این فساد بزرگ در کار نبوده‌ است و مردم باید بدانند این فساد بزرگ را نباید به پای مسئولان نظام” بنویسند.

عضو مجلس خبرگان همچنین اضافه کرده بود که “هیچ مقامی در این اختلاس دست نداشته” و تنها “چند نفر سودجو در آن دست داشته‌اند”. وی همچنین از مردم خواسته بود در مقابل “شایعه‌سازی و دروغ‌پردازی دشمنان و معاندان نظام مقدس جمهوری اسلامی” ایستادگی کنند.

ماه گذشته٬ برخی رسانه‌های اصول‌گرا خبر از آن داده بودند که برخی از مدیران صدا و سیما “که با هم‌دستی یک‌دیگر مبادرت به سواستفاده از بیت‌المال” کرده‌ بودند٬ بازداشت شدند. به گفته این رسانه‌ها “در میان بازداشت شدگان یکی از مدیران ارشد صدا و سیما نیز حضور دارد که از «حمایت ویژه» عزت‌الله ضرغامی٬ مدیر صدا و سیما برخوردار بوده است”.

گرچه میزان این تخلفات منتشر نشد٬ اما سایت بولتن‌نیوز نوشته بود که این افراد “علی‌رغم بدهی‌های میلیاردی”٬ با کمک مدیران صدا و سیما و بدون طی تشریفات٬ قراردادهای جدید امضا کرده‌اند که “تنها رقم یکی از قراردادهای شرکت اجاره ای با یک شرکت دولتی در موضوع تبلیغات حدود ۱۲ میلیارد تومان بوده است”.

پیش از انتشار این خبر سایت ندای سبز آزادی٬ به نقل از “منابع موثق” خبر از وقوع یک اختلاس ۶۰ میلیارد تومانی در صدا و سیما داده و نوشته بود که احتمال دارد یکی از مدیران بازداشت شده در جریان این پرونده٬ حسن تقدس‌نژاد٬ معاون مالی و اداری این سازمان باشد که مدت‌هاست بر سر کار خود حاضر نشده است.علاوه بر تقدس‌نژاد٬ از دو مدیر سابق شبکه‌های دو و پنج تلویزیون جمهوری‌اسلامی و مدیر رادیو استانی البرز٬ به عنوان متهمان این پرونده نام برده می‌شود. همچنین گفته می‌شود شرکت ایرانسل نیز از دیگر متهمان این پرونده است. سازمان صدا و سیما اما تاکنون درباره‌ی این اخبار سکوت کرده است.

اما هم‌زمان با کشف اختلاس در بنیاد شهید٬ یکی از مسوولان این نهاد گفته است: “این فرد به شکل ماهرانه ای نقشه اختلاس را طراحی و اجرا کرده بود اما اشتباهش در استفاده از حساب یک بانک دیگر دستش را برای ماموران سازمان بازرسی کل کشور رو کرد. در حالی که همه امور مالی بنیاد از طریق یکی از بانکهای دولتی انجام می شد این شخص پولها را به حساب دیگری واریز کرده بود”.

 روابط عمومی این سازمان نیز اعلام کرده است: “شناسایی و دستگیری متهم پرونده با همکاری بنیاد و سازمان بازرسی انجام شده و از مراجع ذیربط مصرانه درخواست دارد بدون کوچکترین چشم پوشی به تخلف صورت گرفته رسیدگی و متخلف یا متخلفین مربوطه را به اشد مجازات محکوم و از این بنیاد مقدس نیز اعاده حیثیت نمایند”.

گفته می‌شود متهم ردیف اول این پرونده قصد داشته تا با پرداخت رشوه یک و نیم میلیارد تومانی٬ پرونده را مختومه کند که توسط ماموران بازداشت شده است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران با دستور آیت‌الله خمینی٬ در ابتدای انقلاب ایجاد شد. این سازمان وطیفه رسیدگی به امور خانواده قربانیان و مجروحان جنگ هشت ساله علیه عراق٬ و دیگر افرادی که در حین خدمت به جمهوری‌اسلامی دچار اسیب شده‌اند را به عهده دارد.

محمود احمدی نژاد از سه سال قبل زریبافان نزدیک ترین یار محرم خود را که چندین شغل دیگر هم دارد، به سرپرستی بیناد شهید منصوب کرد