۱۵ استان مرزی بیکارتر از بقیه کشور

نویسنده
رژین یونسی

» موج ۱.۷ میلیونی محرومیت از کار

یک هفته بعد از گزارش تحقیقی برخی خبرگزاری‌ها از وضعیت بیکاری کشور در یک سال گذشته که بیکاتر شدن ۱۵ استان را نشان می‌دهد، گزارش‌های دیگری منتشر شده که عیان می‌کند نرخ بیکاری جوانان و زنان در نواحی مرزی وضعیتی تفاوت‌های نگران کننده دارد.

اقتصاد نیوز در گزارشی که که روز شنبه، ۲۸ شهریور ماه منتشر کرده، با یادآوری آخرین گزارش مرکز آمار از نرخ بیکاری، مربوط به بهار سال ۹۴ نوشته است در نگاه اول نرخ‌ بیکاری استان‌های مرزی تفاوت چندانی با دیگر استان‌های غیرمرزی ندارد. آنچه در مورد نواحی مرزی نگران‌کننده است، نرخ بیکاری جوانان و زنان است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری کلی در کشور در فصل بهار سال ۹۴ معادل ۱۰.۸درصد است و نرخ بیکاری استان‌های مرزی بین ۷.۸ تا ۱۵.۶ در نوسان است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۶.۰ درصد، بالاترین نرخ بیکاری را داشته و بعد از آن، استان البرز با ۱۵.۸ درصد قرار گرفته است. از سوی دیگر پایین‌ترین نرخ بیکاری با ۵.۹ درصد مربوط به استان کرمان است.

حسن طایی معاون اقتصاددان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آذرماه گذشته از موج بیکاری ۱.۷ میلیونی در ‍۱۶ استان مرزی و وخیم شدن بیکاری در مناطق مرزی خبر داده بود.

خبری که به نوشته گزارش‌نویس اقتصاد نیوز اعلام می‌کرد از جمعیت ۳۶ میلیون‌نفری ۱۶ استان مرزی کشور، یک میلیون و ۷۳۰ هزار نفر بیکار است و باید سالانه یک میلیون شغل ایجاد شود تا اوضاع وخیم این مناطق بهبود یابد.

 اما طبق این گزارش مقایسه نرخ بیکاری این استان‌ها در تابستان سال ۹۲ و بهار ۹۴ نشان می‌دهد همان‌گونه که در برخی از استان‌ها مانند مازندران بیکاری کاهش یافته اما در برخی از استان‌ها مانند گیلان و هرمزگان نرخ بیکاری کلی دو برابر شده است.

مساله نگران‌کننده‌تر مرتبط با استان‌های مرزی آنطور که این گزارش بر آن تاکید کرده، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ و نرخ بیکاری زنان در همین گروه سنی است. در حالی استان هرمزگان با نرخ بیکاری ۱۵.۶ بالاترین نرخ بیکاری میان استان‌های مرزی را دارد که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال همین استان با ۳۹۰۴ درصد رکوردار نرخ بیکاری در میان مناطق مرزی است. به عبارتی نرخ بیکاری جوانان ۲.۵ برابر نرخ بیکاری عمومی است. گلستان، مازندران و ایلام هم از دیگر استان‌های مرزی هستند که نرخ بیکاری آنها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

به گزارش روز دوشنبه، ۲۳ شهریورماه خبرگزاری مهر آمار نشان می‌دهد ۱۱۷هزار نفر در فاصله بهار ۹۳ تا بهار ۹۴بیکار شدند، ۱۵استان بیکارتر شده و کاهش بیکاری ۹استان بین ۴دهم تا ۲درصد است، البته مقامات دولتی می‌گویند در این فاصله ۷۵۵هزار بیکار شاغل شده‌اند.

بر اساس این گزارش، نگاهی به آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در بهار ۹۳ و بهار ۹۴ درباره اوضاع نرخ بیکاری استان‌ها نیز نشان می‌دهد اوضاع بیکاری در ۱۵ استان در این دوره نسبت به دوره گذشته بدتر شده، ضمن اینکه در ۹ استان دیگر نیز بیکاری تنها بین ۴ دهم درصد تا نهایتا ۱.۶ درصد و در یک مورد تا ۲ درصد در بهترین حالت کاهش یافته است.

ابراز نگرانی از افزایش نرخ بیکاری در میان زنان و جوانان مناطق مرزی درحالیست که روز ۲۴ شهریورماه محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، نرخ بیکاری زنان را دو برابر متوسط نرخ بیکاری در کشور اعلام کرد و گفت هم‌اکنون سی درصد زنان تحصیلکرده ایرانی بیکارند.

حسن روحانی رئیس جمهور نیز روز سه‌شنبه، ۲۴ شهریورماه، در جمع شماری از فرماندهان سپاه از معضل بیکاری، در کنار رکود، تورم، سست شدن اخلاق و ایمان در جامعه، به عنوان “دشمنان خطرناک کشور” نام برد.