15 هزار تومان؛ نرخ بازگشایی مراکز فحشا

نویسنده
نیما فرح آبادی

» وزارت کشور اعتراف کرد:

معاون وزارت کشور با اذعان به فعالیت “مراکز فساد و فحشا” در کشور، خبر از آن داد که این مراکز پس از تعطیلی توسط نیروهای قضایی و امنیتی با “پرداخت جریمه 15 هزار تومانی فک پلمپ می شوند.”

سردار علیرضا افشار، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور گفته است: “یک مرکز فساد که به علت فساد و فحشا تعطیل و پلمپ می شود با جریمه 15 هزار تومانی فک پلمپ می شود.”

سردار افشار در گفت و گو با هفته نامه “یالثارات الحسین” (ارگان رسمی انصار حزب الله) افزوده:“رئیس جمهور در چند جلسه موکدا از ما خواسته اند که با جرایم در حوزه فساد و فحشا با قاطعیت برخورد شود.”

این نخستین بار است که یک مقام بلندپایه نظامی و امنیتی در جمهوری اسلامی به صراحت از فعالیت مراکز فساد و فحشا در کشور و بازگشایی و ادامه فعالیت آنها پس از تعطیلی اولیه خبر می دهد.

او درباره جزئیات این مسئله توضیح بیشتری نداده است.

سردار علیرضا افشار از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در دولت نهم معاون سیاسی وزارت کشور بود اما پس از مدتی از سمت خود برکنار شد. افشار بعد از چند ماه به عنوان معاون اجتماعی و فرهنگی به این وزارتخانه بازگشت.

 

9 سالگی، سن آغاز فحشا در ایران

طیق قوانین جمهوری اسلامی، تن فروشی زنان و روسپیگری در ایران جرم محسوب شده و مجازات های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است اما طبق قوانین اسلامی می توان با خواندن یک “صیغه موقت” به آن جنبه رسمی یا لااقل شرعی داد. با وجود این، مسائل مربوط به زنان مانند بدحجابی یا روسپیگری همواره یکی از موضوعاتی بوده که حکومت اسلامی پس از انقلاب 1357 با آن درگیر بوده است و طرح های مختلفی برای برخورد با این پدیده ها اجرا شده که همگی پس از مدتی رها شده اند.

برابر برخی گزارش های نیمه رسمی که در سال های گذشته در منابعی مانند خبرگزاری کار ایران (ایلنا) منتشر شده، در 10 سال اخیر میانگین سن دختران فراری در تهران که به تن فروشی اشتغال دارند از 28 سال به 9 تا 17 سال رسیده است و حدود 10 هزار باند فحشا تنها در پایتخت ایران فعالیت می کنند.

سیدکاظم رسول زاده طباطبایی، مدیر گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس در تیرماه 1388 گفته بود: “در دهه 60 و 70 سن روسپیگری بالای 30 سال بود اما اکنون سن روسپیگری از 15 سال به بالا رسیده است.”

کارشناسان، فقر و وضعیت نامناسب معیشتی، بیکاری، اعتیاد، اخراج از محل کار، ازدواج اجباری، تنوع طلبی مردان و… را علل اصلی افزایش فحشا در ایران می دانند.

 

صیغه و سوءاستفاده جنسی

برخی تشکل های روحانی در اوایل دهه 1370 طرحی را پیشنهاد دادند که بر مبنای آن امکان استفاده از خدمات جنسی زنان توسط مردان به وسیله “صیغه” شکل قانونی و شرعی بیابد.

“جامعه اسلامی ناصحین قم” که این پیشنهاد را در سال 1373 مطرح کرد، هدف از آن را مقابله با فساد و فحشای زنان و مردان اعلام کرده بود.

از دل این طرح، پدیده ای با نام “خانه های عفاف” خارج شد که در اوایل دهه 80 بجث های جنجالی گسترده ای را در افکار عمومی، محافل سیاسی و خبری ایران رقم زد.

این طرح پس از مخالفت سید محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت ایران و نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم مسکوت ماند.

این موضوع جنجالی همزمان شد با افشای نقش برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی در باندهای فساد و فحشا. در آن هنگام، مطبوعات و رسانه های ایران از وجود محلی به نام “خانه هدایت اسلامی” در کرج خبر دادند که زیر نظر بنگاه خیریه ای با نام “گل یاس” فعالیت می کرد و در آن به بهانه نگهداری از دختران بی خانمان و فراری، از بیش از هزار دختر بالاتر از هفت سال سوءاستفاده جنسی می شد.این مرکز زیر نظر “بنیاد نور” متعلق به محسن رفیقدوست، وزیر سپاه در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق اداره می‌شد.

فعالیت این مرکز پس از آن فاش شد که والدین یک دختر با ارائه شکایتی اعلام کردند که دختر ۱۷ ساله شان پس از ربوده شدن به مرکزی بنام خانه هدایت در کرج منتقل شده و مسئولان این مرکز از تحویل دادن دخترشان خودداری می‌کنند. با تحقیقات پلیس مشخصی شد که دهها دختر دیگر نیز به عناوین مختلف به این مرکز آورده شده‌اند.

دختری که توانسته بود از این مرکز فرار کند خود را به مطبوعات اصلاح طلب و مستقل آن هنگام ایران و نیز دفتر سید محمد خاتمی رسانده و این مسائل را با آنها در میان گذاشته بود.

به دنبال این مسئله و برانگیخته شدن حساسیت افکار عمومی، دادگاه تنها حجه الاسلام هادی منتظری مقدم، رییس دادگاه انقلاب کرج و از مسئولان این مرکز را به 10 سال حبس و شلاق محکوم کرد؛ احکام سایر متهمان به جزای نقدی تبدیل شد هرچند هرگز خبری از اجرای این احکام منتشر نشد.

 

نحوه عجیب محاسبه بدحجابی

سردار علیرضا افشار در بخش دیگری از مصاحبه خود با هفته نامه یالثارات الحسین، به انتقادها از خود بابت نحوه محاسبه افراد بدحجاب نیز پاسخ داده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور دوم آذر گفته بود که قبل از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در سال گذشته، ۱۰ درصد جامعه بدحجاب بودند اما این آمار بعد از انتخابات به یک درصد کاهش یافته است. وی تعداد این افراد را ۷۵۰ هزار نفر عنوان کرده بود.این آمار با انتقاد کارشناسان و رسانه ها در داخل ایران مواجه شد تا جایی که سایت “خبرآنلاین” که نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس است، آن را “تعجب برانگیز” خواند.

با وجود این، سردار افشار با دفاع از این آمار به نشریه انصار حزب الله گفته که آمار فوق توسط “دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی” که مسئولیت “رصد وضعیت حجاب” را بر عهده دارد اعلام شده است.

او در خصوص نحوه به دست آوردن این آمار توضیح داده است: “شیوه کار این گونه بوده که فرد پایشگر یک نفر عابر را در نظر می گرفت و در حالی که از او سئوالاتی فرعی می پرسید نفر دیگری مشخصات فرد سئوال کننده را به شکل نامحسوس و بر اساس معیارهایی مثل نوع پوشش، آرایش و زیور آلات در فرم تطبیق می داد و ثبت می کرد.”

به گفته سردار افشار این کار “یک بار انجام نگرفته بلکه شش بار در طی شش و نیم سال انجام گرفته است.”