۱۵۰ معدنچی معترض: چطور احساس امنیت کنیم؟

نویسنده
رژین یونسی

» برای دومین روز پیاپی دست از کار کشیدند

بیش از از ۱۵۰ نفر از کارگران شاغل در معدن کوشک بافق یزد در حالی دومین روز از اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند که هنوز پاسخ روشنی از سوی کارفرما درباره پرداخت معوقات کارگران و دیگر مطالبات مطرح شده دریافت نکرده‌اند.

این دسته از کارگران معدن شامل کارخانه و عمق زمین و معدن روباز، نزدیک به ۹۰ روز حقوق و مزایا طلبکارند و از جمله به این دلیل در روزهای ۱۵ و ۱۶ آذر ماه دست از کار کشیده‌اند.

آنطور که ایلنا خبرگزاری کار ایران گزارش کرده اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، پرداخت به موقع حقوق و مزایا و همچنین تجهیز و ارتقاء کیفیت تجهیزات ایمنی معدن از جمله اساسی‌ترین مطالبات این کارگران است.

کارگران معدن کوشک بافق همچنین از کیفیت تجهیزات ایمنی معدن ناراضی‌اند. در تشریح یکی دیگر از دلایل اعتراضشان گفته‌اند: “لوازم ایمنی که در کارگاه استفاده می‌کنیم استاندارد نیست و باید تجهیزات ایمنی استاندارد و مناسب با شرایط کار به کارگران داده شود که متاسفانه مدتی است از سوی کارفرما اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.”

دو کارگر این معدن در اردیبهشت ماه گذشته در حین فعالیت در تونل زیرزمینی معدن سرب و روی، زیر آوار محبوس شده و جان خود را از دست دادند.

به گفته مدیر عامل معدن کوشک مرگ کارگران بر اثر حوادث کار در حدود ۶۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

با گذشت بیش از شش ماه، حالا دیگر کارگران این معدن می‌گویند خانواده‌های این دو کارگر در شرایط سختی به سر می‌‌برند و دیه آنها هنوز توسط کارفرما پرداخت نشده است.

نبود ایمنی در محیط‌های کار در ایران سالانه جان صد‌ها کارگر را می‌گیرد و در نبود نهادهای مستقل صنفی، خانواده‌های بسیاری از این کارگران هم از حداقل حقوق و مزایای شغلی بی‌بهره می‌مانند.

 کارگران معدن کوشک بافق می‌گویند “در چنین شرایطی چطور انتظار دارند که ما احساس امنیت کنیم، اگر روزی این اتفاق برای ما بیافتد خانواده‌های ما هم هیچگونه تامین اقتصادی ندارند.”

فعالان کارگری بارها از عدم تامین امنیت کارگران در حین کار ابراز نگرانی کرده‌اند. برخی از کارشناسان مسائل کارگری هم کارفرمایان را مقصر اصلی در اکثر حوادث ضمن کار می‌دانند و معتقدند سهل‌انگاری، آموزش ندادن صحیح به کارگران و رعایت نکردن استاندارد‌های ایمنی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها با انگیزه کاهش هزینه‌های احتمالی از جمله قصورهای کارفرمایان است.

کارگران معدن کوشک بافق نسبت به امنیت شغلی خود نیز ابراز نگرانی کرده‌اند. یکی از آنها به خبرگزاری ایلنا گفته است: “علی رغم سختی کار و دریافت حداقل حقوق با وجود چندین سال سابقهٔ کار در این معدن غیر از ۱۵- ۱۶ نفر بقیه کارگران معدن قرارداد موقت هستند و هیچگونه امنیت شغلی ندارند.”

معدن سرب و روی کوشک که کارگران آن در روزهای ۱۵ و ۱۶ آذر از جمله در اعتراض به نبود ایمنی دست از کار کشیده‌اند، در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق واقع شده است.

بر اساس گزارش‌ها این معدن ۲۰۰ متر عمق دارد و در آن ۴۰ کیلومتر تونل حفر شده است.

کارگران دیگر معدن‌های ایران هم وضعیت چندان مناسبی ندارند.

هفته گذشته حدود ۳۰۰ کارگرمعدن زغال سنگ تخت مینودشت نیز در اعتراض به تعویق دو ماهه حقوق خود به مدت یک روز دست از کار کشیدند.