وزیر علوم:فقط 150 دانشجو مخالف نظام اند

نویسنده
حسین محمدی

» جنبش دانشجویی با جنبش سبز پیوند خورده

در حالی که کامران دانشجو، وزیر علوم طی اظهارنظری گفته«در دانشگاه ها ابزاری داریم که عوامل فتنه را شناسایی کنیم و من حراست ها و روسای دانشگاهها و خود وزارت علوم و مسوولین دانشگاه ها را مامور کرده‌ام باید این امر را پی‌گیری کنند، زیرا مقام معظم رهبری فرموده‌اند که مسئولین باید به وظایف خود عمل کنند»دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه ای این نوع برخوردها را بی فایده دانست.در بیانیه تحکیم آمده است:” نیروهای امنیتی با درکی نادرست از فضای جدید دانشگاه گمان می کردند با احضار و بازداشت گسترده ی فعالان شناخته شده ی دانشجویی و تهدید مداوم تشکل های دانشجویی مستقل می توانند اعتراضات دانشجویی را مهار کنند.16 آذر نشان داد که چنین تصوری باطل بوده و تنها نقش خیال بر روی آب زدن است.”

 

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به پیوند جنبش دانشجویی با جنبش سبز، می خوانیم:“جنبش دانشجویی که اینک با حفظ هویت مستقل خود پیوندی عمیق با جنبش فراگیر سبز یافته است نشان داد که امروز گسترده تر شده و برخلاف سالیان گذشته تنها محدود به جمعی از فعالان دانشجویی و یا تشکل ها نیست.”

دفتر تحکیم وحدت، به عنوان بزرگ ترین تشکل دانشجویی منتقد حکومت، در بیانیه خود با اشاره به پای بندی دانشجویان به مبارزه مسالمت آمیز، افزوده است:” جریان اقتدارگرا می کوشد با تحریک مردم و دانشجویان آن ها را به خشونت وا دارد تا هم برای خشونت های پیشین خود در کف خیابانها و کهریزک و… توجیه اخلاقی ایجاد کند و هم اینکه مجوزی برای خشونت های گسترده آتی بیابد.”

دفتر تحکیم وحدت در بیانیه خود ضمن انتقاد از “ورود افراد غیردانشجو به محیط دانشگاه با استفاده از رانت های مختلف” از عدم وجود فضای مناسب برای اظهارنظر مخالفان دولت انتقاد کرده و نوشته است:” به اذعان نماینده ی رهبری در دانشگاه ها بیش از 70%دانشجویان حامی کاندیداهای دیگری غیر از محمود احمدی نژاد در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بوده اند. اکنون جای این پرسش باقی است که چگونه است که این اکثریت دانشجویان هیچ تشکل و اتحادیه دانشجویی رسمی برای خود ندارند و تنها اتحادیه ها و تشکل هایی حق فعالیت رسمی و آزادی می یابند که حامی دولت نهم هستند؟”

در ادامه این بیانیه، دفتر تحکیم با انتقاد از خشونت نیروهای لباس شخصی در محیط دانشگاه،به نشان دادن پاره شدن تصویر آیت الله خمینی از صدا و سیما ـ که آن را به دانشجویان نسبت داده بود ـ پرداخته است:” در روز شانزدهم آذر جریانی مرموز و انحصار طلب بجای آنکه پاسخگوی مطالبات مدنی جنبش سبز و نیز اقناع افکار عمومی باشد با هزینه های کلان بر آمده از درآمد های ملی، نمایشی مضحک را در درون دانشگاه ها راه انداخت و در زمانی که نتوانست با انتقال نیروهای شبه نظامی به درون دانشگاه و استفاده از خشونت عریان برای انتقال عصبانیت، آشفتگی و گسترده کردن رادیکالیسم و در نهایت ایجاد انحراف در خواسته های بر حق و قانونی جنبش سبز و مدنی راه به جای ببرد، کل ماجرا را در فازی جدیدتر پیش برد و با پیچیده تر کردن جریانات، ماجرایی پر ابهام را خلق کرد و از کاه کوهی را ساخت و با مقدس مآبی اصل صورت مسئله مطالبات مدنی را زیر سئوال برد، در حالی که همگان می داند که خشونت و کینه ورزی از هیچ درجه اعتباری در جنبش سبز برخوردار نیست. در حالی بار دیگر کفن پوشان و مدعیان انقلاب وارد میدان شدند که جای سئوال جدی وجود دارد که مدعیان اسلام و حقیقت در ماجرای کهریزک که اصل مشروعیت نظام زیر سئوال رفت در کدام صحنه حاضر بودند و کدام میدان را گرم می کردند؟ در جایی که باتوم ها بر سر و سینه مردان و زنان ایرانی فرود می آمد، چرا کسی از این نیروهای پر حرارت از سر وطن پرستی و اسلام خواهی و زیر سئوال رفتن حیثیت شعار استقلال، آزادی و جمهوریت نظام فریادی را سر نداد؟ واضح است که نوک پیکان این نمایشات پر سابقه خیابانی، قلب چه جریانی را نشانه گرفته است تا بکوشد در آخرین سکانس این نمایش در محاکمه رهبران جنبش سبز به فرو پاشی زود هنگام در ایران دامن بزند.”

دفتر تحکیم وحدت در پایان این بیانیه با اشاره به بازداشت دو عضو خویش ـ عباس حکیم زاده و میلاد اسدی ـ و همچنین بازداشت مجید توکلی در روز 16 آذر، درباره وضعیت آنان اعلام نگرانی کرده است:” ضروری می دانیم نگرانی جدی خود را در مورد وضعیت زندانیان سیاسی به ویژه دو عضو در بند شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، میلاد اسدی و عباس حکیم زاده اعلام کنیم. عباس حکیم زاده که پیش از این 2 بار بازداشت شده و نزدیک به 200 روز را در انفرادی بندهای 209 و 240 اوین به سر برده این بار هم با ایستادگی خود سرتسلیم در برابر بازجویی های قرون وسطایی فرود نخواهد آورد. همچنین اخبار رسیده حاکی از مقاومت و پافشاری جانانه میلاد اسدی بر حقوق قانونی خود نظیر عدم استفاده از چشم بند و دسترسی به وکیل است. از سوی دیگر مجید توکلی شرف جنبش دانشجویی ایران که عاشقانه در شانزدهم آذر امسال به دانشگاه رفت اگرچه قربانی دسیسه ای کودکانه از سوی خبرنگاران امنیتی فارس شد با این حال با هشیاری مردم و دانشجویان نمادی شد بر حقانیت مردمی که سالهاست زیر فشار تحقیر و سرکوب خم نکرده اند.”

 

وزیر علوم: فتنه گران را شناسایی می کنیم

 

همزمان با انتشار این بیانیه،کامران دانشجو، وزیر علوم ضمن سخنانی بر شناسایی و مجازات عاملان آنچه وی “فتنه در دانشگاه” خواند، تاکید کرد. دانشجو گفت:” دردانشگاهها ابزاری داریم که عوامل فتنه را شناسایی کنیم ؛ من حراستها و روسای دانشگاهها و خود وزارت علوم و مسئولین دانشگاها را مامور کرده‌ام؛ باید این امر را پی‌گیری کنند، زیرا مقام معظم رهبری فرموده‌اند که مسئولین باید به وظایف خود عمل کنند.”

دانشجو همچنین با ادعای اینکه اکثریت دانشجویان از مدافعان جمهوری اسلامی هستند، گفت:” دانشجویان دانشگاه تهران نزدیک به ۳۵ هزار نفر هستند واگر عده‌ای قلیل که ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر هستند حرکتی را انجام میدهند که با خواست جامعه همخوانی ندارد نباید آن را به حساب دانشگاه و دانشجویان گذاشت.”

علاوه بر این وی تاکید کرد که “باید مشخص شود که اصولا آیا این افراد دانشجو بوده اند یا خیر.”

از سوی دیگر در دیدار وزیر علوم دولت احمدی نژاد با آیت الله سبحانی، بار دیگر بر اسلامی شدن دانشگاه ها تاکید شد. دراین دیدار آیت الله سبحانی، با اشاره به لزوم اصلاح متون درسی دانشگاه ها گفت:” حتی مباحث فیزیک ، شیمی و علوم فلکی نیز می توانند در مسیر دین قرار گیرند.”

 وی همچنین اضافه کرد:” باید دروس دانشگاه ها در مسیر دین قرار گیرد و در این راه اسلامیت دانشگاه در استاد و دانشجوست.”

 سبحانی در دیدار با وزیر علوم همچنین خواستار ممیزی در دروس علوم انسانی شد و گفت:“لزومی ندارد همه مکتب های فلسفی غرب در دانشگاه ها تدریس شود و باید تنها مکاتب معروف فلسفه توسط اساتید و البته با تجزیه و تحلیل تدریس شود. برخی مکاتب تنها مدت زمان کوتاهی در جهان معروف بوده اند و لذا لزومی برای ارایه آنها به دانشجویان نیست.”

 

دانشگاه یاسوج: اخراج و تعلیق دانشجویان معترض

 

همزمان با این موضع گیری ها، کمیته انضباطی دانشگاه یاسوج حکم محرومیت از تحصیل 10 دانشجوی این دانشگاه را صادر کرد. این حکم به دلیل شرکت این دانشجویان در برنامه اعتراضی بر علیه سیاست های تفکیک جنسیتی و همچنین ایجاد محدودیت برای فعالیت تشکل های دانشجویی، در فاصله روزهای 11 تا 13 آبان ماه صادر شده است. دانشجویان در این سه روز با تحصن و اعتراض علیه این سیاست ها، خواستار استعفای رییس دانشگاه شدند.

براساس احکام صادره برای این دانشجویان، امین خسروی دانشجوی ادبیات فارسی به اخراج، سامان تقوی دانشجوی مهندسی عمران به دو ترم تعلیق، صابر میری دانشجوی مهندسی مکانیک سیالات به دو ترم تعلیق، علی حسینی دانشجوی مهندسی مکانیک جامدات به دو ترم تعلیق، حامد حیدری دانشجوی مهندسی شیمی پالایش به یک ترم تعلیق، حامد وکیلی دانشجوی مهندسی عمران به یک ترم تعلیق، احسان ستاینده دانشجوی مهندسی عمران به یک ترم تعلیق، بهنام اندیک دانشجوی مهندسی عمران به یک ترم تعلیق، حسین موسوی دانشجوی مهندسی مکانیک جامدات به یک ترم تعلیق، محمد باقر حسینی دانشجوی به یک ترم تعلیق محکوم شده اند.

 

 

دانشگاه بوعلی همدان: حبس برای اعضای انجمن اسلامی

4 عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان به 4 سال حبس تعزیری محکوم شدند. براساس حکمی که از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب صادر شده، سیاوش حاتم (دبیر کل)، سیدرضا جعفریان (دبیر سیاسی)، پوریا شریفیان(دبیر صنفی) ومهدی مسافر(دبیر فرهنگی) انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی همدان به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب به جرائم از طریق شرکت در تجمع غیر قانونی وبدون مجوز در 24و25 خرداد ماه در دانشگاه همدان، ایجاد تخریب وتحریق در دانشگاه، سردادن شعار علیه مسئولین نظام و ایجاد جو آشوب ونا امنی در دانشگاه وخیابان های اطراف به یک سال حبس تعزیری محکوم شده اند. درخصوص مورد انتسابی جرائم تخریب وتحریق اموال عمومی دانشگاه ،دادگاه علی به دلیل اعلام رضایت دانشگاه همدان، قرار عدم صلاحیت صادر کرده است؛به این ترتیب اتهام انتسابی از این جهت هنوز مفتوح و قابل به رسیدگی در دادگاه عمومی همدان است.

سیاوش حاتم، رضا جعفریان ، پوریا شریفیان ، مهدی مسافر پس از انتخابات، در روز 22خرداد بازداشت و پس از سپری کردن 16 روز در سلول انفرادی اداره کل اطلاعات همدان، با قرار کفالت آزاد شدند.

گفتنی است حکم حبس این دانشجویان در تاریخ چهاردهم شهریور سال جاری صادر اما بیست و سوم آذرماه به وکیل این فعالان دانشجویی ابلاغ شده است.

 

دانشگاه آزاد: ادامه بازداشت دانشجویان

پس از برگزاری تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز در روز 16 آذر، مأموران امنیتی با کمک حراست دانشگاه حدود 20 تن از دانشجویان را در داخل دانشگاه یا هنگام خروج بازداشت و با دستبند و ضرب و شتم شدید به یک اتوبوس در خارج از دانشگاه منتقل کردند.

اگرچه 16 نفر از این دانشجویان در همان روز آزاد شدند اما 4 دانشجوی دیگر از جمله علی رستمی پور، همچنان در زندان اوین در بازداشت به سر می برند و تا کنون اجازه ملاقات به خانواده های آنان داده نشده است.

لازم به ذکر است پس از تجمعات و اعتراضات دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز، برخوردهای شدید و بی سابقه با فعالین و دانشجویان این دانشگاه آغاز شده است؛ به طوری که 15 دانشجوی این دانشگاه مجموعا به 36 ترم تعلیق محکوم و به دانشگاه نیز ممنوع الورود شده اند.

سلمان سیما، دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد این دانشگاه نیز پس از 1ماه بازداشت و در حالی که بازجویی هایش پایان یافته وبه اذعان بازپرس، دلیلی برای ادامه بازداشت وی وجود ندارد مجدداً به دادگاه انقلاب منتقل و قرار بازداشت وی تمدید شده است. وی همچنین به 3ترم تعلیق محکوم شده که با توجه به سنوات دوره کارشناسی ارشد به معنای اخراج از دانشگاه است . سلمان سیما از ابتدای بازداشت در سلول انفرادی به سر برده و توسط بازجویان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته به طوریکه یکی از دنده های وی شکسته است.

فرزاد اسلامی، دیگر دانشجوی دانشگاه آزاد تهران مرکز که ماه گذشته با هجوم مأموران امنیتی به منزلش بازداشت شده بود، پس از 20 روز زندان انفرادی آزاد شد.