دانشجوی بازداشتی 16 نفر استاد ها آزاد!

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» مسئولان باز هم دروغ گفتند:

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دیروز در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا در عین آنکه خبر از بازدید کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان اخیر از زندان اوین و احتمال ملاقات با دانشجویان زندانی داد، این را نیز گفت که “فقط 16 دانشجوی بازداشتی داریم و هیچ استادی هم در زندان به سر نمی برد”.

حسین دو گانی که عضو کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان اخیرست، اظهار داشت: براساس اطلاعاتی که به ما رسیده است16 دانشجو که پس از وقایع اخیر دستگیر شده اندهمچنان در بازداشت به سر می‌برند. کمیته بررسی بازداشت شدگان اخیر به احتمال فراوان با دانشجویان بازداشتی ملاقات خواهند داشت.

وی در ادامه بدون اشاره به اسامی دانشجویان بازداشت شده گفت: لیست اسامی دانشجویان بازداشتی به رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داده شده است.

او که یکی از حامیان دولت کودتا در مجلس محسوب می شود، در حالی زندانی بودن 16 دانشجو را تائید کرد که پیش از این مسئولان وزات علوم و دانشگاه های تهران دستگیری و برخوردهای گسترده اخیر با دانشجویان را رد کرده بودند.این در حالیست که در 50 روز گذشته، به وِیژه در یک هفته اول بعد ازکودتای 22 خرداد، دانشجویان معترض با برخوردها و دستگیرهای گسترده و کم سابقه ای روبرو شدند و گزارش هاو خبرهای تائید شده حکایت از دستگیری ده ها دانشجو و احضار بیش از 70 دانشجو دارند.

طبق آخرین گزارش ها هم اکنون دستکم سی تن از دانشجویان دستگیر شده در اعتراضات مردمی اخیر با گذشت پنجاه روز از زمان بازداشت شان همچنان در زندان اوین بسر می برند و از وضعیت جسمی و روحی بیشتر آنان هنوز خبری در دست نیست.برخی منابع خبری مستقل، از جمله پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان پلی تکنیک تهران در چند روز گذشته اسامی و مشخصات این سی دانشجوی دربند را منتشر کردند.

عضو ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان اخیر در همین گفتگو،  بازداشت برخی از اساتید برجسته دانشگاه های تهران را هم رد کرد و گفت : بر اساس اطلاعاتی که به کمیته ویژه بررسی بازداشت شدگان اخیر ارائه شده در حال حاضر هیچ یک از اساتید دانشگاه های تهران در زندان نیستند.

رئیس منصوب شده دانشگاه صنعتی شریف نیز پیش از این بازداشت برخی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف تهران و همچنین دستگیری دانشجویان در جریان اعتراضات مردمی را رد کرده و به خبرگزاری مهر گفته بود: دانشگاه صنعت شریف نه مسئول و نه دانشجوی بازداشتی دارد. تنها دو تن از اساتید دانشگاه را بر اساس سوء تفاهماتی یک شب بردند و صبح آزاد کردند. دانشگاه صنعتی شریف در اعتراضات اخیر تنها یک دانشجوی بازداشتی داشته که او نیز مدتی پیش آزاد شده است.

این ادعاها  در حالی مطرح می شود که طبق خبرهای تائید شده از سوی منابع دانشگاهی و مطلع در این باره، در حال حاضر به طور مشخص سه تن از برجسته ترین اساتید دانشگاه های تهران از جمله: دکتر عبدالله رمضان زاده عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دکتر حسین علی عرب، رئیس بخش فارماکولوژی دانشکده دانشکده پزشکی و دکتر علی اصغر خدایاری، استاد یار گروه معدن دانشکده فنی دانشگاه تهران در بازداشت بسر می برند.

پیش از اینکه این نماینده حامی دولت و رئیس دانشگاه صنعتی شریف دستگیری استادان دانشگاه ها را رد کند، ادامه بازداشت اساتید دانشگاه های تهران و همچنین نحوه برخورد با آنها ، حتی صدای احمد توکلی، یکی از چهره های سرشناس اصولگرایان مجلس را نیز درآورده بود.اودو روز پیش ضمن اظهاراتی در مجلس به دستگیری برخی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف تهران و نحوه رسیدگی و برخورد با آنها اعتراض کرده بود.

گفتنی است در تازه ترین لیست منتشر شده از اسامی دانشجویان بازداشت شده، نام پنج تن از دانشجویان صنعتی شریف نیز به چشم می خورد که بیش از چهل روز است در زندان اوین در وضعیتی نامشخص بسر می برند.