دانشگاه به پیشواز ۱۶ آذر می رود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» زندانی کردن دانشجویان نشانه ذلت حکومت است

در فاصله یک روز مانده به 16 آذر، روز دانشجو، عده‌ای از دانشجویان دانشگاه تهران، با برگزاری مراسمی دردانشگاه تهران، به استقبال روز دانشجو خواهند رفت. یک عضو شورای عمومی دفتر تحکیم، در همین ارتباط به “روز” می گوید:“با وجود این همه فشار به دانشجویان، امسال انگیزه زیادی برای برگزاری مراسم داریم. سکوت نسبی جنبش سبز و همچنین تصور اینکه در دانشگاه‌ها سکوت قبرستانی حاکم است، باعث شده که تمامی دانشجویان، تلاش کنند مراسمی در خور نام جنبش دانشجویی برگزار کنند. ما قصد داریم این مراسم را به همه دانشجویان دربند هم چون بهاره هدایت، میلاد اسدی، محسن برزگر، مجید دری، ضیا نبوی، اسماعیل سلمان پور، مجید خدایی، ارسلان ابدی و… تقدیم کنیم.”

از سوی دیگر اخبار منتشرشده حکایت از آن دارد که امروز مجید انصاری، الهه کولایی، محسن رهامی و غلام‌رضا ظریفیان، در دانشگاه تهران به سخنرانی خواهند پرداخت.

یکی از اعضای “انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی” درباره این مراسم به “روز” گفت: “ما می خواستیم آقای خاتمی در این مراسم سخنرانی کند، اما متاسفانه، با این برنامه مخالفت کردند. یکی از مسوولان دانشگاه به دوستان ما گفته دلیل مخالفت با سخنرانی آقای خاتمی، دستوری بوده که از طرف مقامات رده بالای امنیتی صادر شده است. این مقام امنیتی گفته است که به هیچ وجه نباید اجازه حضور «سران فتنه» در دانشگاه صادر شود.”

این عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی، همچنین با اشاره به بیانیه صادرشده از طرف این انجمن افزود: “متاسفانه برخی به هر بهانه‌ای قصد توهین به سران جنبش سبز را دارند. ما هم لازم دیدیم هشدار بدهیم که این‌گونه تحرکات تنها می‌تواند باعث شعله ورشدن آتش زیر خاکستر شود. این آقایان گمان می‌برند با سرکوب و بازداشت و احکام تعلیق، توانسته‌اند دانشجویان را ساکت کنند که عملا این طور نیست.”

 بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی، در واکنش به تهیه کیفرخواست از سوی بسیج دانشجویی صادر و در آن هشدار داده شده: “این اقدام هیچ معنایی جز تحریک فضای دانشجویی و زمینه چینی برای برای بر هم زدن نظم دانشگاه ندارد. آنان که چنین خیالی را در سر پرورانده اند به خوبی از فضای دانشگاه تهران با خبرند و واقعیت دانشگاه را می دانند. انجمن اسلامی دانشجویان این هشدار را به مسئولان می دهد که چنین حرکتی می تواند منجر به واکنش شدید دانشجویان شده و نظم و آرامش دانشگاه را خدشه دار سازد.”

 

دانشجویان دانشگاه آزاد:  آزادی دانشگاه

از سوی دیگر، دانشجویان دانشگاه آزاد واحدهای تهران جنوب، تهران مرکز، تهران شمال، تبریز، شهرری، کرج، قزوین و مشهد با صدور بیانیه مشترکی، اعلام کردند که “شانزده آذر امسال را به نقطه ی عطفی در رشد حرکت های فردی و جمعی دانشجویان در زمینه ی آگاهی بخشی تبدیل خواهیم نمود.”

این بیانیه در حالی صادر شده است که اخبار رسیده حکایت از افزایش فشارها بر فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد دارد.

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در این باره به روز می‌گوید: “طی سال‌های گذشته، هیچ‌گاه مانند سال جاری، فشار بر فعالان دانشجویی زیاد نبوده است. نهادهای امنیتی، حراست دانشگاه و حتی در برخی موارد، اداره آموزش دانشگاه رسما دانشجویان را تهدید می‌کنند که در صورت حضور در اعتراضات روز دانشجو، به شدیدترین شکل ممکن با آ‌ن‌ها برخورد خواهد شد. در یک مورد به یکی از دانشجویان گفته‌اند در صورت حضور در تجمعات، به بهانه‌های آموزشی از دانشگاه اخراج خواهی شد. به یکی از فعالان دانشگاه آزاد در تهران نیز گفته‌اند در صورت حضور در تجمعات، با خود وی کاری نخواهند داشت، اما خانواده وی، بازداشت خواهند شد.”

در بیانیه مشترک دانشجویان دانشگاه آزاد آمده است: “مدهوشان سر مست از باده قدرت، تیغ در دست عرصه کشور را جولانگاه تاخت و تاز خود ساخته اند و پایداری و مقاومت دانشجویان را در راه دستیابی به آرمانهاشان تاب نمی آورند و از آن می هراسند. آن کس که در آرای ملت و اعتماد ایشان خیانت ورزد باید هم از فرزندان این ملت بهراسد. پس از کودتای صورن گرفته در انتخابات اخیر دولت نامشروع بر آمده از آن در طی هفده ماه گذشته و نیز پیش از آن با پایمال کردن و به استهزاء گرفتن عملی اصول قانون اساسی و عبور از حقوق ملت به صورت پیوسته سعی در غبارآلود کردن فضای کشور داشته است و در این حین به چپاول سرمایه های ملت در این فضای غبار آلود دست زده است و منابع و منافع این ملت را به دست عده ای چکمه پوش و چماق به دست سپرده است.”

 این بیانیه می‌افزاید:“با نظر به همین موضوع دانشجویان نیز در راه آگاهی بخشی به مردم پا پس نخواهند کشید. همین بیداری دانشجویان است که همواره بر کوس رسوایی استبداد کوفته و باعث شده که انحصارطلبان وحشیانه تر از گذشته چنگ بر پیکر رنجور ولی استوار جنبش دانشجویی به ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد بیاندازد… حکم های تعلیق از تحصیل و تبعید فراوانی که به دانشجویان دانشگاه آزاد داده شد و هیچ کدام روال قانونی خود را طی نکرد، خود به خوبی نشان از پایمال شدن حقوق دانشجویان این دانشگاه دارد که به محض انتقادی کوچک به شدت سرکوب شده اند. دانشجویانی که لب به اعتراض گشودند و از حقوق پایمال شده مردم گفتند و نوشتند امروز لحظه لحظه آزادگی را مشق می کنند؛ هم دانشگاهی های عزیزمان: “مهدی خدایی”، “علی ملیحی”، “میلاد اسدی” و “حسن اسدی زید آبادی” در زندان هستند. “اشکان سهرابی” ها و “امیر جوادی فر” ها اما آزاد و رها هستند. اینان خیابان را مکانی امن برای بیان اعتراض خود دانسته اند و جانشان را در این راه فدا کردند و از قید زندگی با ذلت رهایی یافتند. این همه نقض صریح قانون اساسی است که قرار بود میثاقی ملی و فصل الخطابی همیشگی باشد. دانشجویان دانشگاه آزاد؛ این شهادت ها و جانفشانی ها و همچنین ایستادگی شجاعانه دوستان و همکلاسی های دربند خود را مایه افتخار خویش و ادامه ی حبس آنان را نشان ذلت اقتدارگرایان متقلب می دانند.”

 دانشجویان دانشگاه‌های آزاد در پایان بیانیه خود آورده‌اند: “ما دانشجویان شانزده آذر امسال را به نقطه ی عطفی در رشد حرکت های فردی و جمعی دانشجویان در زمینه ی آگاهی بخشی تبدیل خواهیم نمود و با تاکید بر اینکه حضور در خیابان ها و برگزاری تجمعات اعتراضی در دانشگاه ها را از راهکار های موثر مبارزه می دانیم ولی اعلام می کنیم که راه های بی شمار دیگری نیز وجود دارند که باید تمرین شوند. ما دانشجویان دانشگاه آزاد با بد فرمانی و نا فرمانی مدنی اعتراض خود را به اوضاع آشفته کشور و دولت نا کارآمد بر آمده از کودتا اعلام میکنیم و در روز 16 آذر ساکت نخواهیم نشست و ثابت خواهیم کرد که دانشگاه، این آخرین سنگر آزادی هنوز زنده است.”

 

افزایش فشار بر دانشجویان

از سوی دیگر در استانه روز دانشجو، اسماعیل سلمانپور عضو سابق شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به همراه فرزاد اسلامی دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکز و دبیر سابق تشکیلات کانون دانشجویان مسلمان بازداشت شدند.هنوز از علل بازداشت و اتهامات احتمالی این دانشجویان هیچ گونه اطلاعی در دست نست.

اسماعیل سلمانپور فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیش از این نیز در ۱۷ بهمن سال ۱۳۸۷ در چهاردهمین مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان در مقابل حسینیه ارشاد بازداشت شده بود. وی همچنین به ۳ ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده است.

فرزاد اسلامی نیز پیش از این در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به خاطر شرکت در تجمع ۲۱ مهرماه ۱۳۸۸ در دانشکده فنی تهران مرکز به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که به مدت سه سال به حالت تعلیق درآمد. فرزاد اسلامی در شامگاه ۱۲ آبان سال گذشته بازداشت شده و به مدت ۱۵ روز در بند امنیتی ۲۴۰ زندان اوین سپری کرده بود. گفتنی است پیش تر این دانشجو از طرف کمیته انضباطی دانشگاه تهران مرکز به اتهام تحریک و ترغیب دانشجویان به تجمع به سه ترم تعلیق محکوم شده بود.

از سوی دیگر، اخبار منتشر شده حکایت از آن دارد که مجید دری، از دانشجویان ستاره دار، در زندان بهبهان وضعیت نامناسبی دارد.

آن‌گونه که سایت “کلمه” اعلام کرده است، در این زندان تعدادی از زندانبانان با تحریک و حمایت یکی از مسوولان زندان با شیوه های مختلف سعی در آزار و اذیت این زندانی سیاسی دارند. گفته می شود مسوولان زندان مانع انتقال مجید دری، به بندی با شرایط مناسب تر شده و  همچنین از رسیدن کتاب و روزنامه به وی جلوگیری می کنند.

گفتنی است مجید دری، دانشجوی ستاره دار به گذراندن شش سال حبس تعزیری در زندان بهبهان محکوم شده است. این حکم توسط قاضی پیرعباسی ریاست شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده است.