کاهش ۱۷ درصدی ارزش ریال در یک روز

نویسنده

» تحلیل پاریزین از:

وضعیت نابسامان ریال، واحد پولی ایران، روز دوشنبه باعث شد ارزش آن طی یک روز تا ۱۷ درصد کاهش یابد. این کاهش تاریخی نتیجه کمبود شدید ارز در بازار ایران است.

کاهش ارزش ریال در برابر دلار طی یک سال اخیر باعث تسریع در نرخ تورم شده. خسرو، بازنشسته ای که برای تأمین خرج خانواده اش باید مسافرکشی کند، دراین خصوص می گوید: “قیمت ها هر روز افزایش می یابد و این روند اصلاً متوقف نمی شود.”

قیمت محصولات غذایی طی یک سال دو برابر شده و افزایش قیمت تنها به محصولات وارداتی محدود نمی شود و گریبانگیر محصولات داخلی نیز شده است.

مریم، یک دختر جوان ایرانی، می گوید: “قیمت خمیر دندان خارجی مورد علاقه من طی چند ماه سه برابر شده. به همین خاطر مجبورم خمیر دندان ایرانی بخرم، ولی آن هم دو برابر شده.”

به گفته یک شاهد عینی، روز دوشنبه حجم مبادلات به دلیل بازار بی ثبات بسیار ضعیف بوده. به نقل از خبرگزاری فارس، غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، به صورتی کلی اعلام کرد که “دستگاه قضایی علیه کسانی که در بازار ایجاد نابسامانی می کنند واکنش نشان خواهد داد”. او در ادامه افزود: “ما می دانیم که قدرت خرید مردم کاهش یافته و امیدواریم که راه حلی برای آن بیابیم.”

قیمت دلار در اواخر سال ۲۰۱۱ در حدود ۱۳۰۰ تومان بود و این بدین معنی است که طی یک سال ۷۵ درصد از ارزش خود را ازدست داده. این درحالی است که تورم نیز به شکلی فزاینده رو به افزایش است.

دیپلماسی آمریکا سقوط ارزش ریال را “موفقیت” در تحریم ها می داند. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه، دراین رابطه گفت: “کاهش ارزش ریال نشان دهنده فشارهای بین المللی فزاینده ای است که ما بر اقتصاد ایران اعمال کرده ایم.”

 

وضعیت وخیم اقتصادی

مدیر یک شرکت بازرگانی ایرانی به فرانس پرس می گوید: “این فاجعه است. یکی از مشتریان در یک روز ۱۰۰ میلیون تومان ازدست داد.” که با توجه به نرخ کنونی ریال حدود ۳۰ هزار دلار می شود.

روز دوشنبه صرافی ها از خرید و فروش ارز خودداری کردند. یکی از این صرافی ها می گوید: “ما نمی دانیم طی روزهای آینده چه خواهد شد و دولت چکار خواهد کرد.”

به نقل از خبرگزاری ایرنا، نصرت عزتی، سخنگوی صنف صرافان، اعلام کرد: “این نرخ ها تصنعی و کاذب است و مبادله واقعی در بازار وجود ندارد.”

بی شک تحریم های اقتصادی غربی که هدف آنها کاهش صادرات نفت و جلوگیری از مبادلات نفتی است، به طور مستقیم بر ارزش ریال تأثیر گذاشته.

هیراد حاتمی در اشاره به “گشایش دفتر توزیع ارز” می گوید: “این اقدام دولت نه تنها باعث کاهش قیمت دلار نشد، بلکه به افزایش نرخ ریال سرعت بخشید. حال باید دید آیا دولت با این رویکرد می تواند تا دو هفته آینده بازار را تحت کنترل خود بگیرد.”

درعین حال، بسیاری از ایرانیان که قصد سفر به خارج از کشور را داشتند، برنامه های خود را لغو کرده اند. و کسانی که خانواده های خود را برای زندگی یا تحصیل به خارج از کشور فرستاده اند، برای ارسال پول با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

منبع: پاریزین، ۲ اکتبر