احکام انضباطی 170 دانشجو در دو روز

نویسنده

‏ حسن زارع زاده اردشیر

در پی احضار بیش از 70 دانشجوی دانشگاه امیر کبیر تهران به کمیته انضباطی، 17 نفر از آنها به محرومیت های تحصیلی محکوم شدند. همچنین در دانشگاه آزاد کرج 93 دانشجو به دلیل نوع پوشش با حکم های انضباطی روبه رو شدند. در چندین دانشگاه دیگر نیز تعدادی دانشجو به کمیته های انضباطی و دادگاه های انقلاب احضار شدند.

در دانشگاه امیر کبیر تهران، متعاقب انتشار چهار نشریه موهن و منتسب به دانشجویان که با پرونده سازی بر علیه دانشجویان همراه شد ، 6 دانشجو دستگیر و عده زیادی به کمیته های انضباطی احضار شدند. در دو هفته اخیر نزدیک به صد دانشجو از طرف کمیته انضباطی احضار شده اند که حدود 71 نفر از آنها تنها در چند روز گذشته از احضار خود خبر داده اند.

به دنبال این احضار ها و تا به این لحظه، بیژن پور یوسفی به دو ترم تعلیق و محرومیت از امکانات رفاهی تا پایان تحصیلات، اسماعیل سلمان پور به یک ترم تعلیق و با احتساب سنوات و دو ترم محرومیت از تحصیل به صورت معلق و محرومیت از امکانات رفاهی تا پایان تحصیلات ، بابک زمانیان یک ترم محرومیت از تحصیل و محرومیت از خوابگاه تا پایان تحصیلات، بهزاد حیدری به یک ترم محرومیت از تحصیل ، امیر خرمیان به دو ترم محکومیت از تحصیل و به صورت تعلیقی ، ابراهیم رحمان پور به یک ترم محرومیت از تحصیل ، نیما گرشاسبی به یک ترم محرومیت از تحصیل ، پدرام رفعتی به دو ترم محرومیت از تحصیل و محرومیت از امکانات رفاهی ، سجاد ویس مرادی به دو ترم تعلیق و محرومیت از خوابگاه تا پایان تحصیلات ، علی صابری به یک ترم تعلیق ، صدیقه بیگدلی به محرومیت از امکانات رفاهی تا پایان تحصیلات ، عباس حکیم زاده به دو ترم محرومیت از تحصیل ، محمد یوسف رشیدی به دو ترم محرومیت از تحصیل و محرومیت از امکانات رفاهی ، مازیار کریمی به یک ترم از محرومیت از تحصیل ، احسان معزی به دو ترم محرومیت از تحصیل و محروم از امکانات رفاهی و آرمان صداقتی به یک ترم محرومیت از تحصیل ، محکوم شده اند.

ده ها دانشجوی دیگر این دانشگاه در انتظار حکم های خود هستند. تعدادی از این دانشجویان پیش از این توسط مدیران دانشگاه تهدید شده بودند چنانچه در انتخابات انجمن اسلامی منتخب دانشجویان شرکت کنند با برخوردهای انضباطی روبرو خواهند شد. فعالان دانشجویی معتقدند که حکم های جدید به نوعی بیانگر این است که نهادهای امنیتی و مسئولان دانشگاه به دلیل روبرو شدن با مقاومت دانشجویان و بی توجهی دانشجویان به تهدیدات آنها، در حال انتقام گیری هستند.

در همین حال نریمان مصطفوی، ناصر پویافر و حسین ترکاشوند سه دانشجوی فعال دانشگاه امیرکبیر بار دیگر به دادگاه انقلاب احضار شدند. یوسف مولایی وکیل مدافع این دانشجویان در همین رابطه گفت: “ در جلسه اخیر حضور موکلانم، به آنها گفته شده که در روز‌های 21، 22 و 23 خرداد ماه به صورت فردی در معاونت امنیت دادسرای عمومی و انقلاب حاضر شوند.”

این در حالی است که 6 دانشجوی دانشگاه امیر کبیر همچنان در زندان 209 اطلاعات و تحت بازجویی به سر می برند. در همین خصوص جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با ارسال نامه ای به رئیس قوه قضاییه اعتراض خود را نسبت به وضعیت نگهداری این دانشجوی بازداشتی و همچنین سیر پرونده این دانشجویان در دادگاه انقلاب، اعلام نموده و خواستار دخالت هاشمی شاهرودی در این پرونده و جلوگیری از به انحراف کشیده شدن آن شده اند. در این نامه به اظهارات پیش داورانه قاضی حداد معاون امنیتی دادستان تهران اشاره شده که اعلام کرده بود توهین به مقدسات در نشریات دانشجویی کار دانشجویان بوده است.

همچنین به دنبال اعتراضات دانشجویی در دانشگاه علامه طباطبائی به دلیل غیرقانونی اعلام شدن فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان، احضار و برخود با دانشجویان همچنان ادامه دارد. روز گذشته سه دانشجوی این دانشگاه که البته از ماه ها قبل حکم کمیته انضباطی بدوی را در دست داشتند به صورت ناگهانی با تایید حکم خود مواجه شدند.

در همین ارتباط، برای سلیمان محمدی دبیر شورای صنفی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، حکم یک ترم محرومیت تحصیلی صادر شده و سمیرا دشتبان و مرضیه محمودی فعالان دانشجویی دانشکده علوم ارتباطات و علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز به توبیخ کتبی با درج در پرونده محکوم شده اند.


اخراج به خاطر رنگ ناخن

تشدید فشار بر دانشجویان با صدور حکم های انضباطی در حالی ادامه دارد که دانشجویان به خاطر رنگ ناخن و لباس و نوع پوشش نیز با حکم های سنگینی مواجه می شوند. در طی چند ماه گذشته در تعدادی از از دانشگاه ها ورودی خواهران و برادران به صورت جداگانه ایجاد شد و قوانین سخت گیرانه تری در مورد نوع پوشش دانشجویان به آنها ابلاغ شد. در راستای این اقدامات ده ها دانشجو با حکم های انضباطی روبرو شده اند که نمونه اخیر آن صدور 93 حکم انضباطی برای دانشجویان دانشگاه آزاد واحد کرج در نیم سال دوم 86-85 است. این حکم ها به دلیل داشتن لاک ناخن دختران و نامتعارف بودن موی سر و ریش پسران صادر شده اند.

در همین زمینه اطلاعیه‌‏ای انضباطی از سوی کمیته تحقیق و ارشاد فرهنگی و همچنین کمیته انضباطی واحد کرج صادر و در نقاط مختلف این دانشگاه نصب شده است که بر اساس آن 13 نفر از دانشجویان با ذکر شماره دانشجویی در نیمسال دوم 86-85 از تحصیل محروم خوانده شده‌‏اند. همچنین تعداد 80 نفر از دانشجویان به علت آنچه دو نهاد مذکور تکرار تخلف و عدم توجه به رعایت مقررات انضباطی و تذکرات عنوان کرده‌‏اند مشمول حکم کمیته انضباطی درج درپرونده شده‌‏اند.

همچنین بسیاری از این دانشجویان از حق دفاع خود در کمیته انضباطی بدون محروم شده اند و نیز با توجه به نزدیک بودن امتحانات پایان ترم از حق تجدید نظر نیز برخوردار نگشته‌‏اند .

کمیته تحقیق و ارشاد فرهنگی و کمیته انضباطی واحد کرج مجموع تخلفات انجام شده را پوشش نامناسب ، داشتن آرایش، ‏آشکار بودن موی سر ، لاک ناخن، برخورد نامناسب با مسئولین دانشگاه ، به همراه نداشتن مشخصات دانشجویی، ارتباط نامناسب با غیر هم جنس، نامتعارف بودن می سر و رئیس برای آقایان دانسته‌‏اند. این دو نهاد در حالی دانشجویان را از تحصیل محروم می کنند که دانشجویان حق دفاع از خود را نداشته اند و حتی امکان تجدیدنظر خواهی ندارند. هچنین این احکام در آستانه شروع امتحانات پایان ترم صادر شده و دانشجویان امکان بازپس گرفتن شهریه های پرداختی را نخواهند داشت.

احکام محرومیت های تحصیلی در دانشگاه‌‏های آزاد علاوه بر اخراج موقت دانشجو در دانشگاه و پرونده سازی بر علیه او، موجب می شود تا دانشجو برای یک ترم ، شهریه ای که پرداخت کرده را مجددا پرداخت نمایند.

از سویی، دانشجویان معتقدند که نهادی به عنوان کمیته تحقیق و ارشاد فرهنگی در دانشگاه آزاد به هیچ عنوان جایگاه حقوقی و قانونی ندارد و روشن نیست که مسئولان دانشگاه بر چه اساسی چنین نهادی را بوجود اورده اند.