حمله سپاه به کاربران؛ بازداشت ۱۷۰ مدیر گروه اینترنتی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بعد از فیترینگ برخی از کانال‌های تلگرام رخ داد

سپاه پاسداران استان قزوین شمار زیادی از مدیران گروه‌های فعال در شبکه‌های موبایلی را به اتهاماتی مانند “انتشار متون مبتذل و مستهجن” دستگیر کرده است.

گرداب، سایت وابسته به مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران اعلام کرده که در عملیات قرارگاه سایبری سپاه صاحب الامر قزوین، گردانندگان بیش از ۱۷۰ گروه فعال در شبکه‌های اجتماعی موبایلی شناسایی و تعدادی از آنها جهت طی مراحل قضایی، به مراجع ذیربط تحویل داده شده‌اند.

 این افراد که به گفته سپاه در حوزه “ضد امنیت اخلاقی” فعالیت می‌کردند، طی عملیات فنی- اطلاعاتی و به ادعای آنها “پیچیده” شناسایی و دستگیر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم اتهامات دستگیر شدگان از جمله تسهیل شیوه دستیابی کاربران به محتویات “مستهجن و مبتذل”، انتشار متن‌هایی در قالب داستان و طنز و تصویر و مشاوره جنسی، و همچنین تشویق به ارتکاب جرایم منافی عفت و انتشار متن‌های توهین‌آمیز نسبت به قومیت‌ها و مسئولان و چهره‌های شاخصی ملی اعلام شده است.

گرداب و تسنیم که هر دو از جمله رسانه‌های نزدیک یا وابسته به سپاه به شمار می‌آیند جزئیات دیگری از این عملیات منتشر نکرده‌اند.

این بازداشت‌ها بعد از انتشار اخباری در مورد فیلترینگ تلگرام، به عنوان محبوب‌ترین شبکه پیام‌رسان در ایران منتشر می‌شود.

هفته گذشته یکی از مدیران تلگرام با انتشار پیامی به شایعات همکاری این شرکت با دولت ایران خاتمه داد و گفت ادعهایی که رابطه با درخواست دولت ایران برای جاسوسی شهروندان مطرح کرده بود “عجولانه” بوده است.

پاول دوروف بابت طرح این ادعا از دولت ایران عذرخواهی کرد.

روز چهارشنبه، ۱۳ آبان‌ماه، کاربرانی که از ایران قصد ورود به برخی کانال‌های تلگرام را داشتند با این پیام روبرو شدند: “متاسفیم، دسترسی به این کانال به دلیل محدودیت‌های کشور شما امکان‌پذیر نیست.”

همان روز در پی درخواست مقامات دولت ایران از مدیران شرکت پیام رسان تلگرام برای فیلتر کردن آنچه “کانال‌های مستهجن” در این شبکه خوانده شده، تلگرام دسترسی کاربران ایرانی به برخی از این کانال‌ها را مسدود کرد.

مدیر تلگرام البته توضیح داده که این شرکت کانال‌های پورنو را در داخل و خارج از ایران مسدود کرده است.

فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و ایجاد محدودیت در به کارگیری آنها یکی از موضوعات جنجالی در دولت یازدهم بوده است. با توجه به حضور برخی مقامات ارشد دولت در این شبکه‌ها و تلاش‌هایی که برای رفع فیلترینگ از شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک انجام شد به نظر می‌رسد دولت به رفع محدودیت‌های این شبکه‌ها تمایل دارد اما در عمل قادر به انجام آن نیست.

شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام یا شبکه‌های پیام رسان اینترنتی مانند وایبر، واتس‌اپ و تلگرام در چند سال گذشته با محدودیت‌های مختلفی روبرو بوده‌اند.

هفته گذشته قرار بود کارگروه فیلترینگ در ایران با دستور کار ایجاد فیلتر برای تلگرام جلسه‌ای برگزار کند، اما به علت به حد نصاب نرسیدن اعضا این جلسه برگزار نشد.

دسترسی به شبکه ارتباطی تلگرام که نسبت به سایر شبکه‌ها سرویس‌های مناسب‌تری به کاربران ارائه می‌داد طی چند ماه گذشته در ایران با اختلالاتی روبرو و شایعه‌هایی هم در مورد احتمال مسدود شدن آن بین گروهی از کاربران منتشر شد.

گزارش شده که بیش از یک پنجم ترافیک سرورهای شبکه تلگرام در دست کاربران ایرانی‌ است.

بعد از انتشار موافقت تلگرام با محدود کردن دسترسی برخی از کاربران اعلام کردند که دیگر به این اپلیکیشن پیام رسان اعتمادی ندارند.

در واکنش به اخبار مربوط به فیلترینگ شبکه تلگرام روز چهارشنبه، ۱۳ آبان ماه، حسین نوش‌آبادی، معاون حقوقی وزیر ارشاد گفت: “فیلتر کردن نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام راه‌حل نیست و ما نمی‌توانیم مانع فعالیت شبکه‌های اجتماعی شویم.”