۱۷۶۲ دستگاه پورشه را
چه کسانی وارد کردند؟

نویسنده
فیروزه متین

» ادامه برخورد با خودروهای لوکس

در حالی که پلیس و رسانه های رسمی در ایران از زمان اظهارات سید علی خامنه ای درباره “جولان جوانان مست ثروت با خودروهای لوکس” به تکاپو برای برخورد با پدیده “بچه پولدارها” افتاده اند، برخی رسانه ها با انتشار آمار واردات خودروهای لوکس، نشان می دهند که این خودروها توسط افراد و نهادهای وابسته به حکومت و بستگان آنها و با استفاده از ارز دولتی به کشور وارد شده اند.

با گذشت نزدیک به دو هفته از اظهارات آیت الله خامنه ای مبنی بر لزوم جلوگیری از افزایش “نا امنی روانی جامعه” به دلیل “جولان جوانان مست ثروت با خودروهای گرانقیمت”، پلیس پس از برخورد بابرخی نمایشگاه های خودرو و وادار کردن نمایشگاه داران به چسباندن روزنامه به پشت ویترین ها، حالا از مرحله دوم “طرح برخورد با رانندگان حادثه ساز خودروهای مدل بالا” خبر داده است.

مرحله اول این طرح در همان فردای اظهارات آیت الله خامنه ای در چند خیابان تهران که پاتوق جوانان ثروتمند است به اجرا درآمد، اما حالا آنطور که سرتیپ تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرده، قرار است در ابعاد وسیع تری به اجرا گذاشته شود.

او گفته: “این طرح در شش ماه نخست امسال (بهار و تابستان) برای برقراری آرامش و امنیت مردم که به علت خُنکی هوا در ساعات پایانی شب از تفرجگاه ها استفاده می کنند، با شدت بیشتری در تهران اجرا می شود. پیشگیری از سرعت های سرسام آور، کَل کَل کردن های بچه گانه برای به رخ کشیدن قدرت خودروهای لوکس یکدیگر، حرکات مارپیچ، لایی کشیدن های بی مهابا و شناسایی رانندگانی که در حالت غیر عادی به رانندگی پرخطر اقدام می کنند، مهمترین اهداف این طرح است. پلیس برای تشخیص قطعی وضع غیر عادی برخی از رانندگان معلوم الحال اقدام به گرفتن تست الکل می کند”.

او افزوده: “معرفی راننده متخلف به مراجع قضایی، توقیف خودرو به مدت سه شبانه روز، اعمال قانون به مبلغ دو میلیون ریال و درج پنج نمره منفی در انتظار رانندگان متخلف و حادثه ساز خودروهای لوکس پایتخت است. در این طرح که پنجشنبه شب از ساعت ۲۲ تا ۵ بامداد درشمال شهر تهران به ویژه خیابان‌های شهید اندرز گو و محدوده سعادت آباد با حضور بیش از ۲۴۰ تیم راهور، انتظامی و امداد اجرا شد در مجموع ۴۷ خودروی لوکس حادثه ساز شناسایی، توقیف و به پارکینگ منتقل شد”.(لینک)

47 خودروی لوکس در حالی برای سه شب توقیف شده که روزنامه خراسان، روز گذشته با انتشار آمار گمرک ایران، تعداد خودروی “پورشه” وارد شده به کشور در سال های اخیر ،که بیش از سایر خودرو‌ها جنجال آفرین شده را ۱۷۶۲ دستگاه با قیمت تقریبی ۵.۱ میلیارد تومان اعلام کرده است.

این روزنامه نوشته: “شاید سال ۱۹۳۱ که فردیناند پورشه، شرکت پورشه را در شهر اشتوتگارت تاسیس می‌کرد، به فکرش هم نمی‌رسید که خودرو‌هایش، ۸۰ سال بعد، ۴۷۲۱ کیلومتر این طرف‌تر در کشوری دیگر، تبدیل به چالشی جدی و طبقه‌ای اجتماعی خاص شود. طبقه‌ای اجتماعی که پول یک دستگاه خودروی پورشه‌شان به اندازه یارانه نقدی حدود ۳۴ هزار نفر در ایران است. با نگاهی به آمار گمرک، وجود این طبقه و واردات پورشه در سال‌های مختلف، خودش گویای مطلب است. پورشه‌هایی که سال ۸۸، حدود ۲۳۰ دستگاه به کشور وارد شده بود و به یکباره سال ۹۰، به حدود ۵۷۰ دستگاه رسید و تقریبا رشد دو برابری پیدا کرد. البته آمار واردات خودروهای لوکس و بالای ۲۵۰۰ سی سی، بیش از این میزان است. سال ۸۸، بیش از ۳۰ هزار دستگاه لوکس به کشور وارد شده بود و حالا در سال ۹۳ به ۱۳۳ دستگاه کاهش پیدا کرده است”.

این روزنامه افزوده: “شاید اولین چالش بزرگی که برسر وجود این گروه ایجاد شد به سال‌های آخر دولت احمدی‌نژاد برگردد. سالی که در آن در حال حاضر متوسط‌ انواع‌ هزینه‌های غیر خوراکی‌ سالانه‌ ‌یک ‌خانوارشهری در دهک دهم که پردرآمد‌ترین خانوار‌ها به حساب می‌آیند، ۴۳ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۸۵۷ تومان است. به عبارتی حتی اگر این دهک هم بخواهد پورشه پانامرای ۸ سیلندر توربو که قیمتش یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان است را بخرد، چیزی حدود ۳۵ برابر هزینه سالانه‌اش می‌شود. دهک اول هم که به طور کلی سرانه هزینه‌های غیرخوراکی‌اش تقریبا یک سوم دهک دهم است، باید سه برابر بیشتر از آن‌ها، یعنی حدود ۱۰۲ سال برای خرید این خودروی آلمانی زمان بگذارد”.

این تعداد پورشه اما تنها یک نودم از وارادات خودروی لوکس به ایران طی سال‌های ۸۸ تا ۹۲ است.بر اساس گزارش سازمان گمرک ایران، تعداد خودروهای لوکس وارداتی طی این سال‌ها به بیش از ۹۰ هزار دستگاه می‌رسد.(لینک)

گفتنی ست، چند ماه قبل روزنامه شرق نیز طی گزارشی از واردات ۵۰۰ دستگاه پورشه به ایران آن هم با ارز دولتی ۱۲۵۰ تومانی خبر داده بود. ۵۰۰ دستگاه خودروی لوکسی که به گفته امیر خجسته، عضو کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، اسناد ورودشان را از بین برده اند.

 برخورد پلیس با خودروهای لوکس در شرایطی قرار است تشدید شود که وزیر کشور دولت حسن روحانی،همزمان با اظهارات آیت الله خامنه ای، به شکلی سر بسته از نقش کمیته امداد، در واردات این خودرو پرده برداشته بود؛سخنانی که پرویز فتاح، رئیس سپاهی کمیته امداد را به واکنش واداشت تا چنین ادعا کند: “کمیته امداد به هیچ عنوان در هیچ موردی حتی یک موضوع اقدام به واردات خودرو از هیچ نوع و هیچ گمرکی نکرده است”.

سایت “ایران، ایران” اما در گزارشی، با وجود این تکذیب، آورده است: “هرچقدر هم که فتاح این موضوع را تکذیب کند، باز هم اسم پورشه‌سواران، در کنار هر گروهی قرار بگیرد، تبدیل به موج خبری می‌شود و انگ «پورشه‌سواری» بر پیشانی همان قشر می‌چسبد”.

این سایت با یادآوری بالا گرفتن حساسیت افکار عمومی به “پورشه” پس از حادثه تصادف روزهای ابتدای اردیبهشت ماه در تهران، نوشت: “ پورشه، به تنهایی در سه – چهار سال گذشته، برای بار چهارم در ایران خبرساز شد. اولین بار که روبه‌روی دارو و درمان ایستاده بود. مرتبه دوم، با مجوز جانبازان وارد می‌شد. مرتبه سوم پسر آیت‌الله ربانی، از اعضای پیشین شورای نگهبان در صدر خبرها قرارش داد و سری آخر هم رحمانی فضلی آن را با کمیته امداد گره زد.همین اتفاق‌ها هم باعث شده تا پورشه تبدیل به ژانری خاص شود و پورشه‌سواران هم زیر ذره‌بین قرار بگیرند؛ البته واردات پورشه به چشم بعضی مسئولان آنقدر زیاد بود که افرادی مثل غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره آن گفته بود: بیش از ۵۰ درصد خودرو پورشه تولیدی، وارد ایران می‌شود.هرچند به نظر نمی‌آید که واقعاً ۵۰ درصد تولیدی کارخانه پورشه به ایران وارد شود، اما در خیابان‌های پایتخت به اندازه کافی پورشه و دیگر خودرهای لوکس که در حال «دور دور کردن» هستند، دیده می‌شود؛ «دور دور»هایی که از دولت قبلی به ارث رسیده است”.