ماموران: 18 تیر را تکرار می کنیم

نویسنده

daneshjoyanamikabir498.jpg

سعید محمودیان

انجمن اسلامی منتخب دانشگاه امیرکبیر[پلی تکنیک] با صدور بیانیه ای در مورد حمله شبانه انتظامات این دانشگاه به تحصن اعضای شورای مرکزی این تشکل در مسجد دانشگاه اعتراض کرد.

در این بیانیه که تحت عنوان” به راستی خط قرمز دولت نهم برای ایجاد جو خفقان و وحشت کجاست؟” منتشر شده، آمده است: “هرچند از آغاز زمان انتصاب رهایی به مدیریت دانشگاه تا کنون بارها شاهد شکسته شدن حرمت دانشجویان، این صاحبان اصلی دانشگاه به بهانه های مختلف بوده ایم، ولی اینک سردمداران دم زدن از ارزش های اسلامی دست از تظاهر و ریا برداشته اند و عریان از هتک حرمت مقدس ترین مکان دانشگاه، یعنی مسجد دیگر ابایی ندارند. اینان در راستای سرکوب صدای جنبش آزادی خواه دانشجویان پلی تکنیک، مشت زور را بر بازوی تزویر گره کرده اند و نیمه شب به خانه امن الهی، که در بیدادگاه کنونی حاکمیت تنها مامن دانشجویان بی پناه است، یورش می برند و از ضرب و شتم و توهین و تهدید و ارعاب برای برقراری هرچه بیشتر سکوت قبرستانی در دانشگاه بهره می جویند”.

این بیانیه در حالی صادر شد که نزدیک به ظهر روز دوشنبه، اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی منتخب دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پی تداوم بازداشت ۸ تن از دانشجویان این دانشگاه به جرم هتک حرمت به آیت الله خامنه ای و ائمه،در اعتراض به وضعیت نامعلوم این دانشجویان در مسجد دانشگاه اقدام به تحصن کرده بودند. ساعاتی پس از آغاز این تحصن، محمد روزبهانی،مدیر امور فرهنگی دانشگاه با حضور در بین اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان به منظور انتقال پیام رئیس دانشگاه، دانشجویان را به شدت تهدید کرد و گفت:“این تحصن مخالف مصالح نظام است و فکر نکنید چون در داخل مسجد دانشگاه است کسی با شما کاری ندارد. در صورتی که دست از تحصن خود برندارید عواقب بسیار شدیدی در انتظار شما خواهد بود”.

در مقابل این سخنان اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی منتخب دانشجویان ضمن اشاره به اینکه تحصن آنها کاملا آرام است و به هیچ وجه به برنامه های آموزشی دانشگاه اخلالی وارد نمی شود اعلام کردند: “ما تنها برای اعتراض به بازداشت غیرقانونی ۸ تن از دانشجویان تحصن کرده ایم”.

همزمان بااعلام برگزاری تحصن،حراست دانشگاه با خانواده همه اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان تماس گرفت و آنها را نیز تهدید کرد. همچنین نیروهای حراست در تماس های تلفنی با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان از وقوع یک ۱۸ تیر دیگر در صورت باقی ماندن دانشجویان در مسجد دانشگاه خبر دادند.

در چنین شرایطی و درحالی که دانشجویان بر اقدام خود پافشاری می کردند، حوالی ساعت ۱۱ شب ماموران انتظامات دانشگاه با حضور در بین اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان که در مسجد متحصن بودند، اعلام کردند طبق دستور واعظ، رئیس حراست دانشگاه، متحصنین باید تا ساعت ۱۲ شب از دانشگاه خارج شوند. اما اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان بر تداوم حضور خود در مسجد دانشگاه پای فشاری کردند. در همین موقع به دستور واعظ برق مسجد دانشگاه قطع و تاریکی مطلق بر محل تحصن اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان حاکم شد. در عین حال مذاکرات انتظامات دانشگاه با دانشجویان هم بدون نتیجه پایان یافت، تا اینکه ناگهان حدود ساعت ۳ بعد از نیمه شب و همزمان با نماز صبح به دستور واعظ، بیش از ۳۰ نفر از پرسنل حراست، با حمله به اعضای شورای مرکزی آنها را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده و کشان کشان از مسجد دانشگاه به بیرون دانشگاه انداختند. قبل از این اقدام هم موبایل اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان به زور از آنها گرفته شد تا فیلم یا عکسی از این واقعه گرفته نشود.

یکی از اعضای شورای مرکزی که خود در این تحصن حضور داشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود می گوید: “از کسانی که چنین وحشیانه به مقدس ترین مکان دانشجویان مسلمان یورش می برند و حرمت مسجد را زیر پا می گذارند، انتظار چه رفتاری در بازداشتگاه های مخوف شان می توان داشت؟ وقتی شبانه به سوی چهار دانشجوی بی پناه لشگر کشی می کنند و با سبعانه ترین برخوردهای ممکن خدا را که میزبان این خانه مقدس است نادیده می گیرند، آیا تصویری شفاف از شکنجه های ایشان در بازداشت گاه های اوین که بر دوستانمان در سیاه چاله های اوین روا می دارند، به ذهن متبادر نمی شود؟ از پس این فاجعه ننگ آور به روشنی مشهود است که آنانی که اندکی پیش فریاد وااسلاما یشان در ارتباط با توهین در چهار نشریه جعلی، گوش فلک را کر کرده بود، چه مغرضانه دین خدا را ابزار توجیه سرکوب وحشیانه خویش قرار داده اند “.

در بیانیه انجمن اسلامی این دانشگاه در همین ارتباط می خوانیم: “اجرای موبه موی دستورات حراست توسط ریاست دانشگاه، که تمام توان خویش را در یک سال گذشته به کار گرفته تا انجمن اسلامی دانشجویان پلی تکنیک را به سکوت و دست کشیدن از مطالبه حقوق دانشجویان وادارد، تنها ضعف و بی کفایتی مدیران انتصابی دولت نهم را برای چندمین بار بر همگان اثبات می کند. به راستی خط قرمز دولت نهم برای ایجاد جو خفقان و وحشت کجاست؟ و مسجد مقدس در کجای این خط قرمز قرار دارد؟”

در این بیانیه، انجمن اسلامی دانشجویان پلی تکنیک تهران، ضمن محکومیت “این حرکت ددمنشانه، که مصداق بارز توهین به مقدسات اسلامی است” اعلام کرده است: “بدین وسیله بار دیگر بر بی گناهی دانشجویان در بند، تاکید نموده و خواستار برخورداری آنان از اولین حقوق شهروندی خویش” می باشیم و همچنان “تا رسیدن به آزادی کلیه دوستان دربند، از تمام توان خود برای احقاق حقوق پایمال شده دانشجویان معصوم و بی گناه بهره خواهیم جست و با چنین برخوردهای سخیفی از پای نخواهیم نشست.”

از طرفی روز گذشته و در پی تحصن دانشجویان که به ضرب وشتم آنها منجر شد، تعداد 4 دانشجو از حضور در امتحانات پایان ترم محروم شدند. آرمان صداقتی یکی از اعضای مرکزی انجمن دانشجویان امیرکبیر نیز که با ممانعت انتظامات مواجه شده بود، با اعتراض دانشجویان وارد دانشگاه شد و مسئولین دانشگاه در اتاق جداگانه ای از امتحان گرفتند.

اعتراض دانشجویی در خارج از کشور

این در حالی است که تعدادی از فعالان دانشجویی که اینک در خارج از کشور به سر می برند در اقدامی هماهنگ و مشترک، به مناسبت ۱۸ تیر و در دفاع از دانشجویان دربند از جمله 8 دانشجوی زندانی پلی تکنیک، تجمعاتی را در بیش از 10 شهر مهم جهان برگزار خواهند کرد.

در همین زمینه اطلاعیه ای صادر شده که در بخشی از آن آمده است: “به دنبال تظاهرات 18 تیر 78، عده زیادی روانه زندان ها شدند و بدین ترتیب شکنجه دانشجویان در زندان های مخوف از جمله شکنجه گاه توحید وزارت اطلاعات آغاز شد. حشمت طبرزدی، اکبر محمدی، احمد باطبی، منوچهر محمدی، پرویز سفری، محمد مسعود سلامتی، فرخ شفیعی، حسن زارع زاده اردشیر، محمد رضا کثرایی، محمود شوشتری، مهرداد لهراسبی، بهروز جاوید تهرانی، عباس دلدار، غلامرضا مهاجرانی نژاد، علی مهری، علی بیکس و مهدی فخرزاده از جمله فعالان دانشجویی بودند که مدت ها در سلول های انفرادی و تحت شکنجه قرار گرفتند. عده دیگری از شخصیت های و اعضای گروههای سیاسی از جمله خسرو سیف دبیر حزب ملت ایران، قدرت الله جعفری عضو شورای رهبری حزب پان ایرانیست و تعداد دیگری در تهران در همین شرایط غیر انسانی زندانی شدند و تعدادی دیگر از جمله علی افشاری چند ماه بعد به همین اتهام محاکمه شدند.”

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: “محمود احمدی نژاد که در آذرماه سال گذشته با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه امیر کبیر قصد داشت از دانشجو و دانشگاه به نفع خود بهره برداری کند، توسط دانشجویان پلی تکنیک مورد سوال و بازخواست قرار گرفته و به شدت در برابر صفوف محکم دانشجویان تحقیر شد تا اوج نارضایتی دانشجویان نسبت به دستگاه حاکمه را در برابر دیدگان خود تجربه کند. از آن تاریخ، دولت محمود احمدی نژاد سرکوب دانشچویان پلی تکنیک را با شدت بیشتری دنبال می کند. هم اینک 9 فعال دانشجویی این دانشگاه، مجید توکلی، بابک زمانیان، عباس حکیم زاده، علی صابری، مقداد خلیل پور، پویان محمودیان،احسان منصوری، مجید شیخ پور و احمد قصابان، در بند 209 وزارت اطلاعات تحت شکنجه و بازجویی قرار دارند.”

این تجمعات در کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، هلند، سوئد، بلژیک، نروژ، آلمان، ترکیه و قبرس برگزار خواهند شد.