۱۹ روز بی خبری مطلق از عیسی سحرخیز

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با "روز" عنوان شد

همزمان با درخواست سید محمد خاتمی از عیسی سرخیز برای پایان دادن به اعتصاب غذاف خانواده این روزنامه نگار سرشناس در مصاحبه با “روز” اعلام کردند که در بی خبری مطلق به سر می برند و از زمان شروع اعتصاب غذا، هیچ خبری از وضعیت او ندارند.

عیسی سحرخیز، روزنامه نگارسرشناس ایرانی که شش ماه گذشته را در بیمارستان بستری بود ۱۰ شهریور ماه به بند ۲۰۹ زندان اوین و چند روز بعد به زندان رجایی شهر منتقل شد. همان زمان خانواده اش به “روز” گفتند که آقای سحرخیز پیش از انتقال به زندان گفته بود در صورتی که او را به زندان منتقل کنند دست به اعتصاب غذا خواهد زد و اگر توجهی نکنند اعتصاب دارو را نیز آغاز خواهد کرد.

اکنون مهدی سحرخیز، فرزند این روزنامه نگار به “روز” میگوید که “از ۱۹ روز پیش که پدرم را ابتدا به بند امنیتی اوین و سپس به رجایی شهر منتقل کردند هیچ گونه خبری از او نداریم. فقط میدانیم که در اعتصاب غذا است و به شدت هم نگران وضعیت جسمی او هستیم به خصوص اینکه پدرم مریض است و براساس نامه پزشکی قانونی و کمیسیون پزشکی تحمل حبس را ندارد و باید از بیمارتسان به خانه منتقل می شد نه زندان”.

او می افزاید: به هیچ یک از پی گیری های خانواده نیز تاکنون پاسخی نداده اند و اصلا جوابی نمی دهند.

دیروز سید محمد خاتمی در نامه ای از خطاب به عیسی سحرخیز خواهان پایان یافتن اعتصاب غذای او شده و نوشته بود: اعتصاب غذای شما با توجه به بیماری کلی و قلب مایه نگرانی همه بخصوص دوستان شما شده و ادامه آن ممکن است خطرات جسمی و جانی جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

فرزند اقای سحرخیز میگوید نمیدانیم این پیام ها به اطلاع پدرم می رسد یا نه اما پدر من اکنون در وضعیت خوبی نیست او گفته بود اگر در مرحله اول به خواسته اش توجهی نکنند اعتصاب دارو نیز خواهد کرد و میدانیم که این اعتصاب را آغاز کرده و همین مساله سلامتی او را به شدت به خطر انداخته است. متاسفانه کسی هم توجهی نمیکند و اگر اتفاقی برای پدرم بیفتد مسولیت آن با مسولان قضایی، مسولان جمهوری اسلامی و در راس آنها آقای خامنه ای است که کینه شخصی نسبت به پدرم دارد و به خاطر کینه او پدرم را از همه حقوق قانونی اش محروم کرده اند.

آقای سحرخیز از منتقدین شدید آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است و پیش از این در پیامی از زندان اعلام کرده بود که آیت الله خامنه ای، مسول همه وقایع بعد از انتخابات است و او به خاطر عملکرد و رفتار رهبر جمهوری اسلامی در زندان است.

عیسی سحرخیز، مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در دولت اصلاحات و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده “اخبار اقتصاد” و ماهنامه توقیف شده “آفتاب” است.

 او از بنیانگذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است و مدتی به عنوان نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات حضور داشت که در این جلسات چندین بار با محسنی اژه ای، نماینده وقت قوه قضائیه در این هیات درگیر شد در جریان یکی از این درگیری ها بود که محسنی اژه ای که اکنون دادستان کل کشور است ابتدا قندانی به سوی سحرخیز پرتاب کرد و پس از گلاویز شدن، او را گاز گرفت؛ این درگیری، بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت اما شکایت سحرخیز از محسنی اژه ای هیچ وقت مورد رسیدگی قرار نگرفت.

آقای سحرخیز، روز ۱۴ تیرماه ۸۸ در حالی در شمال ایران بازداشت شد که هشت مامور امنیتی به شدت او را مورد ضرب و شتم قرار داده و دنده قفسه سینه او را شکستند. در تمام مدت بازداشت نیز به گفته خانواده اش از درمان دنده شکسته این روزنامه نگار جلوگیری به عمل آمد چنانچه همسر او اعلام کرد دنده همسرش بد جوش خورده.

او از سوی دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و سیاسی محکوم شده و در زندان رجایی شهر به سر می بردکه محکومیت زندان اش بیش از ۴ ماه پیش به پایان رسید اما از آزادی او جلوگیری به عمل آمد و مهدی سحرخیز پیشتر به “روز” گفته بود: پرونده مربوط به بیش از ۱۱ سال پیش یعنی پرونده مربوط به روزنامه اخبار اقتصاد را گفتند که یک سال و نیم حبس دارد و باید این حبس را نیز بگذراند و به خاطر همین آزادش نکردند.