در بند 2 الف سپاه چه می گذرد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» علی اکبر موسوی خوئینی در مصاحبه با روز

جلسه پنجم  دادگاه رسیدگی به معترضان به انتخابات در حالی برگزار شد که یک هفته مانده به بازگشایی دانشگاهها، عبدالله مومنی،  فعال سرشناس دانشجویی ایران را به دادگاه آوردند تا آنچه را که “دیکته کرده اند” علیه خود بیان کند. در این زمینه با علی اکبر موسوی خوئینی، فعال سابق دانشجویی و نماینده مجلس ششم گفتگو کرده ایم.

موسوی خوئینی با اشاره به سوابق و فعالیت های عبدالله مومنی و اینکه “سابقه و گذشته آقای مومنی در ذهن مخاطبین بخصوص مخاطبان دانشجویی بسیار مهم است” گفت: یک هفته مانده به بازگشایی دانشگاهها آقایان حدس میزنند که اتفاقاتی در پیش باشد و دانشجویان نسبت به وقایع سه ماه گذشته پرسشگری داشته باشند؛ بخصوص اینکه تعدادی از دوستانشان شهید و تعدادی نیز دستگیر شده اند، لذا آقایان درصدد ایجاد فضای رعب و وحشت هستند و خواستند به همه بگویند که حواسشان جمع باشد؛ و در مورد هر کسی  که اعتراضی بکند یا پرسشگری نماید همین شیوه را اعمال خواهند کرد.

این نماینده مجلس ششم در ادامه افزود: در این گونه شیوه ها بازجوها مطمئن نیستند که فرد به اصطلاح اعترافاتی راکه در بازداشتگاهها و بخصوص بازداشتگاه سپاه و زیر فشارهای روحی و جسمی از او گرفته اند، در دادگاه و در حضور جمع نیز بیان کند، به همین خاطر فرد را وادار می کنند یکی دو جمله را به صورت شفاهی عنوان کند و بقیه را از روی متنی که در اختیار او گذاشته و دیکته کرده اند بخواند.
این فعال سابق دانشجویی با بیان اینکه این روش مورد تمسخر جامعه قرار گرفته گفت: حتی در تصاویری که خود آقایان از دادگاه پخش کردند نیز دیدیم که برخی متهمان از این قضیه مضحک خنده شان گرفته است.
موسوی خوئینی که خود سابقه زندان در جمهوری اسلامی را دارد، در پاسخ به این سوال که در بازداشتگاه ها چه اتفاقی می افتد که متن های دیکته شده توسط بازداشت شدگان در دادگاه خوانده می شود گفت: خیلی واضح است؛ آقای زیدآبادی به صراحت گفته که در یک قبر نگهداری می شده و همسر آقای مومنی نیز بعد از ملاقات با ایشان اعلام کرده بود که وضعیت جسمی و روحی ایشان به شدت وخیم بوده و وضعیت نابه هنجاری داشته است.بعد از اینکه همسر آقای مومنی این قضیه را با افکار عمومی در میان گذاشت فشار بسیار زیادی روی آقای مومنی بود و 40 روز تمام هیچ کس از ایشان خبر نداشت. ما هنوز جزئیات شکنجه های اعمال شده را نمیدانیم اما وقتی ایشان را به دادگاه آوردند مشخص شد که چقدر تحت فشار بوده تا در آستانه بازگشایی دانشگاهها متنی دیکته شده را در دادگاه بخواند.
وی با بیان اینکه در داخل متن دیکته شده هم نکات غلط و اشتباه بسیاری بود افزود: به طور نمونه قضیه سفر آقای مومنی به آلمان، گاف بزرگی بود چون ایشان هیچ سفری نداشته اند و اصلا زمانی را که می گویند ایشان پاسپورت نداشته اند که سفری به خارج از کشور داشته باشند.
موسوی خوئینی تصریح کرد: آقای مومنی پیش از این بارها به زندان رفته و یک بار نیز در بازداشتگاه سپاه زندانی بوده است. آن زمان ما در مجلس در فراکسیون دانشجویی تحصن کردیم و پیگیر قضایای آقای مومنی و بقیه اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بودیم و وقتی آزاد شدند، وقایعی که اقای مومنی از بند 2 الف سپاه بازگو میکرد به شدت تکان دهنده بود و نشان میداد که هیچ گونه کنترل و نظارتی بر این بازداشتگاه اعمال نمی شودو این بازداشتگاه به هیچ عنوان استاندارد نیست.
این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اکنون آقای مومنی در همین بازداشتگاه 2 الف سپاه زندانی است گفت: بازداشتگاه 2 الف سپاه کارخانه ای است که افراد را وارد آن می کنند و خروجی آن باب میل بازجوها است.
به گفته موسوی خوئینی باید درباره بازداشتگاه 2 الف سپاه، رسیدگی و تحقیق ویژه ای صورت بگیرد که بعد ها آقایان مدعی نشوند تذکر داده اند و توجهی نشده است.
وی گفت: ما مطمئن هستیم که در این بازداشتگاه، افراد به شکلی کاملا غیرقانونی و غیرمتعارف، برای اقرار به آنچه که بازجویان می پسندند، تحت فشار هستند.


کیفرخواستی تمسخرآمیز
موسوی خوئینی سپس به کیفرخواست قرائت شده در جلسه پنجم دادگاه اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ وقت به این صراحت، تکنولوژی و اینترنت به وسیله ای برای براندازی و تهدید امنیت ملی متهم نشده بود.
وی با بیان اینکه اینترنت در ایران و خارج از ایران به عنوان وسیله ای برای رفاه بیشتر مردم و زندگی بهتر مورد استفاده قرار می گیرد تاکید کرد: هیچ وقت به این شکل به اینترنت نگاه نشده بود و این قضیه باعث خنده بسیاری از مردم شد.
نماینده سابق مجلس گفت: چنین وضعیت تمسخرآمیزی چند سال پیش بعد از وقایع کوی دانشگاه هم اتفاق افتاد و یکی از متهمان را که خانم بود آوردند دادگاه و در کیفر خواست علیه ایشان نوشته بودند که ایشان می خواسته از طریق فاکس ضربه بزند. یعنی آن روز دستگاه فاکس که تازه فراگیر شده بود محاکمه شد و باعث خنده خیلی ها شد و امروز نوبت به اینترنت رسیده است که محاکمه شود.
این فعال سابق دانشجویی با شگفت انگیز توصیف کردن این شیوه عمل گفت: اینترنت و تکنولوژی در حالی در ایران محاکمه و متهم به براندازی می شود که همه جناح های داخل ایران از آن استفاده می کنند؛ از سوی دیگر دولت جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی متعهد به گسترش تکنولوژی و فراهم کردن امکانات استفاده از آن برای مردم ایران است.در برنامه پنج ساله هم دولت متعهد شده است امکانات را برای گردش آزاد اطلاع رسانی در اختیار مردم قرار دهد اما اکنون در تضاد با این برنامه رفتار می کند و استفاده از اینتر نت را به عنوان تهدید تلقی می کند.
موسوی خوئینی با تاکید بر اینکه این روش ها راه به جایی نمی برد، گفت: اتفاقا با اینکار ها مردم بیشتر حساس می شوند و متوجه می شوند که دولت موجودیت خود را در خطر دیده و در این راستا قصد قطع راههای ارتباطی معمول مردم را دارد.