۲ فرود اضطراری
در کمتر از یک هفته

نویسنده
فیروزه متین

» ایران؛ آشیانه هواپیماهای کهنه

با فرود اضطراری پرواز بوشهرـ- تهران، دومین نقص فنی در هواپیماهای داخلی طی یک هفته به ثبت رسید.

 خبرگزاری های داخلی که هنوز سرگرم بررسی ماجرای فرود اضطراری هواپیمای پرواز یاسوج-تهران بودند، دیروز خبر فرود اضطراری مشابهی در پرواز بوشهر-تهران را منتشر کردند تا به این ترتیب دومین سانحه هوایی در کمتر از یک هفته در خطوط پروازی داخلی ثبت شود.

به گزارش خبرگزاری خلیج فارس علت فرود اضطراری هواپیما در بوشهر نیز همچون یاسوج “نقص فنی” اعلام شده است: “این پرواز قرار بود ساعت ۹:۱۵ دقیقه دیروز (یکشنبه) ۳۰۰ مسافر را از فرودگاه بوشهر به مهرآباد تهران منتقل کند، اما دو دقیقه پس از پرواز به زمین نشست.”

 در همین باره، یکی ازمسافران این هواپیما گفته است: “درحالی که خبر نقص فنی هواپیمای فوکر وبازگشت آن در فرودگاه یاسوج بازتاب و منجر به قدردانی از خلبان به خاطر مهارت و نجات جان ۶۰ مسافر شد، خبر نقص فنی هواپیمای ایرباس با ۳۰۰ مسافر در بوشهر در رسانه ها منعکس نشد. دو دقیقه پس از این که هواپیما فرودگاه بوشهر را ترک کرد، دچار نقص فنی شد که خلبان ناچار به فرود اضطراری شد. با وجود این که پرواز به علت نقص فنی هواپیما لغو شده بود، پرواز جایگزین نیز برای آن در نظر نگرفتند.

 عباس محمدی مدیرکل فرودگاههای استان نیز با تایید اتفاق رخ داده، به ایرنا گفته است: “این هواپیمای ایرباس که دیروز پس از چند دقیقه از پرواز دچار نقص فنی شده و فرود داشت، در فرودگاه بوشهر زمین گیر شد و صبح امروز با شرایط خاص به تهران منتقل شد. برای رعایت ایمنی در چنین مواقعی هواپیما بدون جابجایی مسافر با شرایط خاص به فرودگاه مقصد منتقل می شود. این هواپیما مربوط به شرکت هواپیمایی ایران ایر است و شرکت یادشده نیز امکانات لازم برای تعمیرات را در فرودگاه بوشهر ندارد.”

روز شنبه این هفته هم یک هواپیمای خط پروازی یاسوج به تهران پس از پرواز به علت مشکل فنی در فرودگاه یاسوج به زمین نشست.

سید فخرالدین هاشمی رئیس فرودگاه یاسوج در این خصوص به خبرنگار مهر گفته بود: “پرواز تهران به یاسوج انجام شد اما پرواز یاسوج به تهران به دلیل نقص فنی هواپیما لغو شد. هواپیما پنج دقیقه پس از برخواستن از فرودگاه یاسوج به علت مشکل فنی به فرودگاه بازگشت. این هواپیمای مسافربری با تبحر و مهارت خلبان بدون هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی در فرودگاه یاسوج به زمین نشست. این هواپیما از نوع ATR۷۲ است و یکی از امن ترین هواپیماهای خطوط هوایی جهان است. هم اکنون قرار است قطعه مورد نیاز این هواپیما از شیراز ارسال شود و پس از رفع نقص به تهران باز گردد”.

این دو سانحه در حالی رخ داده که هفته گذشته، و همزمان با روز جهانی هواپیمایی، علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از لزوم ترمیم ناوگان هوایی کشور در اسرع وقت خبر داده بود.

به نوشته مهر، او گفته بود: “در طول هشت سال گذشته، تعداد هواپیماهای ناوگان مسافری ایران از ۱۴۰ فروند به ۲۴۰ فروند افزایش یافت، اما به دلیل ورود هواپیماهای فرسوده، عملاً تعداد ناوگان فعال کشور فقط ۲۰ درصد رشد داشت.این در حالی است که طبق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و سند توسعه هوا‌فضا تا ۱۲ سال آینده نیازمند دارا بودن ۴۰۰ فروند هواپیمای فعال هستیم.با توجه به خارج از رده‌ بودن اکثر هواپیماهای فعال تا سال ۱۴۰۴ در هر سال به ورود حدود ۳۰ فروند هواپیما با عمر کمتر از ۱۰ سال نیاز داریم که لازمه این امر سرمایه‌گذاری حداقل یک میلیارد دلاری در سال است. ۸۰ درصد حمل و نقل مسافران هوایی توسط ۲۰ درصد کل ایرلاین‌ها انجام می‌شود. این ترکیب نامتوازن به دلیل عدم دسترسی برخی ایرلاین‌ها به منابع مالی و توسعه ناوگان است.اغلب ایرلاین‌ها با الگوهای یکسان در کشور شکل گرفته‌اند و کمتر شاهد تأسیس شرکتی با خدمات متفاوت و مبدأ و مقصد جدید هستیم”.

 به گزارش ایسنا، علی محمد نوریان، قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت هم در سخنانی به مناسبت روز جهانی هواپیمایی گفته بود: “کهنه ترین هواپیماهای دنیا در ایران هستند، بنابراین باید این شرایط اصلاح شود و صنعت هوایی ارتقاء پیدا کند. هر گوشه کشور یک فرودگاه دارد؛ در واقع بیش از ۸۰ فرودگاه داریم که ۸۰ درصد آنها در هفته بیش از دو پرواز ندارند و مابقی هفته خالی است، بنابراین باید تبدیل به شهر فرودگاهی شوند. به مسئولان محلی هم اعلام کرده ام که اگر می خواهند فرودگاه داشته باشند، باید محلی ها بسازند، زیرا دولت پولی برای ساخت فرودگاه ندارد. اغلب شرکت های هواپیمایی ما چارتر ایرلاین هستند و مشخصات یک ایرلاین واقعی را ندارند که باید بر روی این موضوع هم کار شود”.

گفتنیست، ایران از سال ۱۹۹۸ و در پی اعمال تحریمی از سوی ایالات متحده به نام “تحریم داماتو” توان خرید هواپیمای نو ندارد. در دوران محمود احمدی نژاد، وی ۴۰ فروند هواپیمای از رده خارج را به ناوگان هوایی فرسوده ایران اضافه کرد که بر وخیم بودن شرایط خطوط پروازی ایران افزود؛ هواپیماهایی که به دلیل وجود مشکلات عدیده، حق پرواز در خطوط بین المللی را ندارند.

هم اکنون با توافقاتی که در ژنو بین ایران و گروه ۱+۵ صورت گرفته، امکان دسترسی ایران به برخی از قطعات ضروری هواپیماها فراهم شده و امیدواری ها در خصوص بهبود این شرایط را موجب شده است.