تحریم بابک ۲ هم لغو شد‎

نویسنده
نازنین کامدار

» میلیاردهای ایران در جیب قاچاقچیان

 

در شرایطی که رفع تحریم از بابک زنجانی و فرماندهان سپاه پاسداران بیش از دیگر بخش های متن توافق اتمی، مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است، سایت صراط نیوز از بی توجهی رسانه ها به رفع تحریم “محمد سعید العقیلی” دلال نفتی مشهور به “بابک زنجانی ۲” انتقاد کرد و خواستار تسویه بدهی این فرد با وزارت نفت شد.

صراط نیوز نوشت: “در متن انگلیسی توافقنامه ایران و ۵+۱ اسامی تعدادی از مسئولان و مدیران نفتی و برخی از دلالان نفت و فرآورده نفتی به چشم می خورد که در صورت اجرای این توافق از فهرست تحریم اشخاص خارج می شوند. از جمله این افراد «بابک زنجانی» و «م.س» است که در طول دوره تحریم اقدام به فروش نفت برای ایران می کردند. با این وجود اگر توافق حاصل شود هرچند که نباید دیگر به دنبال دلال برای فروش نفت ایران بود اما می توان این انتظار را داشت که بدهی های نفتی این افراد نیز پرداخت شود”.

این سایت افزوده است: “م.س نه مدرکی از خود مبنی بر بدهی به نفت بر جای گذاشته است و نه در ایران است که بتوان به او دسترسی داشت، هم اینکه مبلغ محموله دریافتی به مراتب بیشتر و به ارزش 3 میلیارد دلار و از همه این موارد مهمتر آنکه مسئولین دولتی هم علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن پرونده او از خود نشان نمی‌دهند. با وجود سکوت مدیران وزارت نفت در قبال ماجرای بدهی ۳ ممیز ۵ میلیارد دلاری این شرکت اماراتی به ایران، محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران برای نخستین‌بار نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که این شرکت مشتری ماست نه دلال”.

صراط همچنین به اظهارات خرداد ماه گذشته امیرعباس سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اشاره کرده و به نقل از وی نوشته است: “اینکه آقای م.س. واسطه است یا دلال است یا رابط است را نمی‌دانیم و در مورد شرکت پالایشی اماراتی هم هنوز اطلاعات دقیق نداریم که میعانات گازی را به چه شکلی برده‌اند. اینکه بتوانیم مانند مورد بابک زنجانی در این مورد هم اظهار نظر کنیم نیاز به تحقیق دارد و اولین مرحله آن هم حضور وزیر نفت در کمیسیون است که ایشان مسافرت بودند و نتوانستند در کمیسیون حاضر شوند، ما این مطلب را به جلسه هفته آینده کمیسیون موکول کرده‌ایم تا بتوانیم موضوع را دقیق بررسی کنیم و یک اظهار نظر مستند انجام دهیم تاخدای نکرده حرفی نزنیم که مردم بدبین شوند و چالشی ایجاد شود. اگر سر سوزنی این ماجرا واقعیت داشته باشد ورود ما در کمیسیون انرژی به این مطلب بسیار جدی‌تر از بابک زنجانی شماره ۱ خواهد بود”.

همزمان خبرگزاری فارس نیز به نقل از سید محمد علی خطیبی، مدیر فروش سابق نفت ایران در باره پرونده “م.س” نوشت: “موضوع فروش نفت توسط بابک زنجانی و م.س بایکدیگر تفاوت می کند. شرکت نیکو بابک زنجانی را شناسایی و به این فرد اعتماد کرد و باید شرکت نیکو پاسخگوی بدهی این فرد باشد. م.س در زمان فعالیت من می توانست پول نفت فروخته شده را به ایران بیارود. ماجرای بدهی م.س زمانی آغاز شد که وی در فهرست تحریم قرار گرفت و کار بازگشت پول نفت توسط وی سخت شد هرچند که تا مدتی نیز می توانست پول نفت فروخته شده را پس دهد. اگر توافق صورت گیرد این فرد نیز بدهی خود را با صنعت نفت تسویه خواهد کرد زیرا روند فعالیتش با بابک زنجانی کاملا متفاوت است”.

وعده بازگرداندن پول توسط این دلال و رانتخوار نفتی در حالی از سوی مدیر سابق فروش نفت داده شده که گزارش رسانه ها درباره فردی به نام “محمد سعید العقیلی” که هفته گذشته از سوی ۱+۵ رفع تحریم شد، حاکی از گستردگی فعالیت های تجاری-رانتی او در ایران است.

بر اساس این گزارش ها، فردی که در این گزارش به عنوان “م.س” معرفی شده، یک سرمایه دار اماراتی به نام “محمد سعید العقیلی” است که دو سال قبل از سوی وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا به دلیل مشارکت در فعالیت های اقتصادی مربوط به ایران تحریم شد.

در همان زمان، بولتن نیوز در گزارشی درباره العقیلی، او را به همراه بابک زنجانی، یکی از دو دلال بزرگ نفتی ایران معرفی کرد و نوشت: “با انتشار اسناد وزارت خزانه داری آمریکا، موضوع فروش نفت ایران توسط العقیلی تاجر سیگار را مطرح کرده است که در کنار بابک زنجانی، بخشی از اختیارات فروش نفت و دریافت پول را به عهده داشته اند. ضعف مدیریت وزرای نفت پیشین ایران تا معاونین امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران باعث شد که شرکت ملی نفت ایران با سابقه ۹۰ ساله در فروش نفت خام و انجام قراردادهای بین المللی در زمینه نفت و گاز، بخش اعظم اختیارات خود را در ارتباط با فروش نفت به دلال سیگار کمپانی ار-جی رینولدز یعنی آقای العقیلی بدهد. و همچنین بخشی از فروش نفت نیز به دیگر دلال این گونه معاملات یعنی بابک زنجانی اعطا شد که آنها نه تنها نفت ایران که جزء انفال محسوب می شود را به ثمن بخس خریداری کردند بلکه در فروش نیز آنرا به حراج گذاشتند”.

او پیش از این به دلیل “قاچاق سیگار” و ارتباط با محسن رضایی در پرونده این قاچاق، در بین فعالان اقتصادی و سیاسی ایران چهره ای شناخته شده بود.

نقش او در پرونده قاچاق سیگار ایران تا حدی برجسته بود که محمود احمدی نژاد در سال ۸۸، به ارتباط وی با محسن رضایی در یک سخنرانی عمومی در قم اشاره کرد.

سید محمود ابطحی، مدیرعامل سابق شرکت دخانیات هم در سال ۹۰ درباره العقیلی گفته بود: “دو شرکت میزبان و شرکت انتظار ایرانیان پیگیری‌های زیادی را برای بستن قرارداد با شرکت فیلیپ موریس و واردات سیگار مارلبرو داشته‌اند. یک گروه منفعت طلب دنبال این بودند که مجوز مربوط به این کار را دریافت و مارلبرو را رسماً به کشور وارد کنند… مدیران قبلی شرکت دخانیات به دلیل تخلفات العقیلی در مقابل فعالیت وی ایستادگی کرده بودند و ما هم همین کار را انجام دادیم که البته فشار زیادی بر من وارد شد تا وی جریمه خود را پرداخت نکند، فعالیت خود را در صنعت سیگار ادامه دهد و در پروژه قشم فعال باشد. من این موضوع را نپذیرفتم و در مقابل العقیلی ایستادگی کردم ولی وقتی دیدم هیچ حمایتی از من نمی‌شود بنا به خواست خودم از وزیر صنایع، پست مدیرعاملی دخانیات را ترک کردم. العقیلی بارها کلاه سر صنعت دخانیات ایران گذاشته است. اینکه این فرد به عنوان سرمایه‌گذار خارجی بخواهد تمام حقوق کشور را زیر پا بگذارد، امکان پذیر نیست”.

سایت الف هم در گزارشی درباره او نوشته بود: “محمد سعید العقیلی که افتخار خود را نداشتن شناسنامه ایرانی می داند و در کشور امارات زندگی می کند، در سال های دوره اصلاحات به عنوان بزرگترین وارد کننده سیگار به ایران آمده و صاحب ثروتی افسانه ای شده است.پس از ریاست جمهوری احمدی نژاد و با پیگیری های وزارت اطلاعات، شبکه قاچاق وی کشف و تنها در یک مورد شرکت پخش عظیم به عنوان یکی از دهها شرکت وابسته به العقیلی،‌ به دلیل عرضه خارج از شبکه ۶۳۰۵ کارتن سیگار به پرداخت ۹۳۵۷۸۴۴۰۰۰۰ ریال جریمه نقدی محکوم شد”.

سایت تابناک نیز از از فعالیت های او در قشم پرده برداشته و نوشته بود: “العقیلی که حالا برای خود یک چهره برجسته اما پنهان اقتصادی شده با روی کار آمدن دولت جدید فعالیت های خود را نه تنها کاهش نداده که با روی کار آمدن فردی با نام «م .ا» به عنوان مدیر عامل منطقه آزاد قشم شدت یافته و به تعامل با تیم جدید می پردازد. سرپل این تعاملات همان آقا الف است که سریعا وارد بازی شده و با تدارک سفر امارات مقدمات دیدار مدیر عامل جدید و العقیلی را فراهم می آورد”.

گفتنی ست تا پیش از این از فردی به نام “رضا مصطفوی طباطبایی” به عنوان “بابک زنجانی ۲” یاد می شد اما حالا با مطرح شدن مجدد نام محمد سعید العقیلی، معلوم نیست که کدام از این رانتخواران “بابک زنجانی ۲” هستند. ضمن آنکه رد پای نقش مصطفوی طباطبایی همین دو هفته قبل به همراه پسر عطاالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دوره اصلاحات در ماجرای دکل های مفقوده نفتی جنجالی شده بود.