محدودیت غنی سازی تا ۲۰ درصد

نویسنده

» نگاه لوموند به فعالیت های هسته ای ایران

به نوشته سایت مجلس در روز پنج شنبه، تهران درحال حاضر فعالیت های غنی سازی خود را تا مرز ۲۰ درصد متوقف کرده. حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امور خارجه مجلس، دراین خصوص گفت: “هیچ تولیدی انجام نمی شود، زیرا درحال حاضر نیازی به تولید اورانیوم ۲۰ درصد نیست.”

دولت، سازمان انرژی اتمی ایران، و هیأت مذاکره کننده ایرانی نسبت به این اظهارات عکس العملی نشان نداده اند. این اظهارات همچنین ازسوی منبع مستقلی مورد تأیید قرار نگرفته. اظهارنظرهای اعضای کمیسیون که به طور مرتب از پیشرفت برنامه اتمی ایران مطلع می شوند، چندین بار ازسوی دولت مورد تکذیب قرار گرفت. تصمیم گیری های مربوط به برنامه اتمی تهران ازسوی رهبر انقلاب علی خامنه ای اتخاذ می شود.

فعالیت های غنی سازی ایران در بطن نگرانی کشورهای غربی و اسراییل قرار دارد. این کشورها بیم آن دارند که علی رغم تکذیب های تهران، اورانیوم غنی شده تا میزان ۲۰ درصد برای مصارف نظامی مورد استفاده قرار گیرد. ایران براین مسأله تأکید می ورزد که این اورانیوم غنی شده در رآکتور تحقیقاتی تهران استفاده خواهد شد و ایران حق دارد غنی سازی را در خاک خود انجام دهد. این درحالی است که سازمان ملل از ایران خواسته برنامه اتمی خود را متوقف سازد.

 

“هیچ تولیدی وجود ندارد”

سخنگوی کمیسیون مجلس گفت رآکتوری که به ویژه ایزوتوپ های پزشکی تولید می کند، “درحال حاضر دارای سوخت لازم است و نیازی به تولید احساس نمی شود”. او خاطرنشان ساخت: “تهران خود تصمیم می گیرد که باید اورانیوم را بیش از ۵ درصد غنی کند یا خیر. ولی مسأله تعلیق یا توقف فعلاً در دستور کار نیست، زیرا هیچ تولیدی انجام نمی شود.”

گروه شش کشور که درحال مذاکره برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک برای بحران اتمی است، از تهران خواسته غنی سازی اورانیوم را تا مرز ۲۰ درصد متوقف سازد. ولی ایران براین باور است که حق غنی سازی در خاک کشور “خط قرمز” مذاکرات محسوب می شود.

مذاکرات که از ماه آوریل متوقف شده بود، در اواسط اکتبر در ژنو از سر گرفته شد. ایران طرحی را برای خروج از بحران پیشنهاد کرده و طرفین موظف شده اند آن را محرمانه نگاه دارند. نشست دیگری برای تاریخ ۷ و ۸ نوامبر برنامه ریزی شده است. تمامی فعالیت های غنی سازی تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد.

منبع: لوموند، ۲۴ اکتبر