۲۰ هزار مراجعه به بیمارستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آلودگی هوا و آب هزاران خوزستانی را بیمار کرد

آلودگی هوای خوزستان به مرحله‌ای رسیده که یکی از نمایندگان این استان به نقل از تیم اعزامی مجلس و دولت به شهر اهواز گفته است این آلودگی از طریق بارش باران به آب نیز سرایت کرده و در حدود دو ماه گذشته ۲۰ هزار نفر به بیمارستان مراجعه کرده که در میان آنها ۱۰۰ نفر بستری شد‌ه‌اند.

گزارش تیم اعزامی مجلس و دولت از آلودگی های استان خوزستان قرار است روز سه شنبه، ۵ آبانماه در صحن علنی مجلس قرائت شود.

 ناصر سودانی، نماینده اهواز در مجلس روز شنبه، اول آذرماه با اعلام این خبر به خبرگزاری مجلس شورای اسلامی٬ خانه ملت گفته است: “با توجه به اعزام این کمیته برای بررسی آلودگی هوای استان خوزستان و تبعات و اثرات ناشی از آن، بازدیدی از مراکز آلودگی مانند صنعت فولاد و کارخانه‌هایی که در مسیر این آلودگی بودند انجام شد.”

به گفته این نماینده مجلس طبق گزارش‌ تیم اعزامی آلودگی هوا و بارش باران به آلودگی آب در استان خوزستان نیز سرایت کرده است.

به گفته ناصر سوادنی “از تاریخ ۱۱ آبان ۹۲ حدود ۲۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا به بیمارستان رفتند که بیش از صد نفر آن‌ها در بیمارستان بستری شده‌‌اند و ۱۱ نفر آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بودند.”

ساسان موگهی٬ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خوزستان، نیز ۳۰ آذرماه به خبرگزاری فارس گفته بود در اولین بارش باران میکروبی در شهر اهواز ۲ هزار و ۹۹۶ نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کرده که ۱۰۰ نفر دیگر در سایر شهرهای استان راهی بیمارستان شده‌اند.

وزارت بهداشت هم در گزارشی آمار افرادی را که پس از بارندگی اخیر دچار تنگی نفس شدند را حدود دو هزار نفر اعلام کرده بود.

در روزهای میانی آبان‌ماه بارندگی و آلودگی هوا در اهواز حدود سه هزار نفر از شهروندان را که دچار مشکلات تنفسی شده بودند راهی مراکز درمانی کرد.

آنزمان احمد رضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت از محیط زیست در استان خوزستان “فراوانی نیترات معلق در هوا و بارش باران اسیدی” را عامل احتمالی افزایش بیماری‌های تنفسی این استان دانسته بود.

او همچنین گفته بود که “فعالیت‌های نفتی و صنعتی و حتی آتش‌زدن مزارع” در افزایش نیترات معلق در هوا موثر بوده است.

پاییز فصل برداشت نی شکر در استان خوزستان است. کارشناسان محیط زیست گفته‌اند سوزاندن ساقه‌های نی‌شکر، ممکن است سبب تنگی نفس و مشکلات متعدد می‌شود.

 خوزستان همچنین پنجمین استان پرجمعیت کشور است و بسیاری از میادین فعال نفتی و گازی ایران در این استان قرار دارد و آلودگی محیطی ناشی از تراکم جمعیت و فعالیت کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها باعث مشکلات محیط زیستی فراوانی در این منطقه شده است.

همچنین گرد و غبارهایی از کشورهای عربستان و عراق وارد ایران می‌شوند نیز به آلودگی هوا در شهرهای جنوبی و غربی دامن زده است.

 شهر اهواز در جنوب غربی ایران برای دومین بار از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان آلوده ترین شهر جهان شناخته شده است.

بر اساس گزارش همین سازمان شهرهای سنندج، کرمانشاه و یاسوج نیز میان ۱۰ شهر اول آلوده دنیا جای گرفته‌اند.

در ماه های گذشته آلودگی هوا در شهرهای تهران، اصفهان و اهواز، باعث تعطیلی مدرسه‌ها و برخی ادارات دولتی شده است.