زندگی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد گران‌تر شد

نویسنده
نازنین کامدار

» قیمت ها در سال ۹۳

در حالی که گزارش‌های رسمی دولت از کاهش نرخ تورم در سال ۹۳ حکایت دارد، بررسی گزارش‌های رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی در کنار اظهارات و سخنان مقامات مسئول نشان می‌دهد که گرانی و افزایش قیمت کالا‌ها در سال رو به اتمام۹۳ کماکان ادامه داشته وموج جدید گرانی‌ها نیز منتظر است تا با آغاز سال جدید، بر دوش مردم سنگینی کند.

اگر چه مرکز آمار در آخرین گزارش خود در سال ۹۳ در باره تورم و گرانی کالاهای اساسی از تورم ۲.۱۵ درصدی خبر داده اما در همین سال قیمت کالاهای انحصاری‌ای نظیر آب، برق، گاز به طور میانگین بین ۲۵ تا ۳۰ درصد و کالا‌ها و خدماتی چون نان و کرایه بین ۲۵ تا ۴۰ افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

مرگز آمار ایران در گزارش اسفندماه خود درباره نرخ تورم آورده است: “افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل به (تورم نقطه به نقطه) ۴. ۱۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۴.۱۴) بدون تغییر است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲.۱۵ درصد است که نسبت به همین اطلاع در دی ماه ۱۳۹۳ (۸.۱۵) کاهش یافته است. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم ۶.۲۴۰ رسید که نسبت به ماه قبل ۵.۰ درصد کاهش داشته است. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد ۶. ۲۳۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۶.۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۷.۱۰ درصد است. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸. ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶. ۱۰ درصد است که نسبت به همین اطلاع در دی ماه ۱۳۹۳ (۹. ۱) کاهش یافته است. شاخص گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در بهمن ماه ۹۳ به رقم ۷.۱۹۱ رسید که ۳.۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵.۱۶ درصد بوده است و نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه سال ۱۳۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۴.۱۷ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۹۳ (۶.۱۷) کاهش یافته است”.

این آمار در حالی منتشر شده که در بهمن ماه، دولت آب و برق را بر اساس تصمیم مشترک با مجلس به ترتیب ۲۰ و ۲۴ درصد گران کرد.

خبرگزاری مهر در اینباره نوشت: “معاون اول رئیس جمهور در ششم اسفندماه جاری مصوبه افزایش ۲۰ درصدی نرخ تعرفه‌های آب شهری و روستایی و خدمات دفع فاضلاب و اعمال آن از اول بهمن ماه امسال را برای اجرا به وزارت نیرو و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ کرده است. پیش از این، دولت به صورت ناگهانی قیمت برق را ۲۴ درصد گران کرد که قرار است در قبوض جدید اعمال شود”.

علیرضا دائمی، معاون وزیر نیرو هم در اینباره گفته بود: “دولت اجازه تنها ۲۴ درصد افزایش تعرفه‌های برق را در ابتدای اسفندماه سال ۱۳۹۲ صادر کرد و متوسط تعرفه‌های برق به سطح ۴۹۴.۱ ریال افزایش یافت”.

افزایش ۲۰تا ۳۰ درصدی قیمت گاز شهری نیز از‌‌ همان اوائل فروردین سال ۹۳ ابلاغ شد.

در‌‌ همان زمان، خبرگزاری‌ها این افزایش را چنین اعلام کردند: “در یازدهمین روز از فروردین ماه ۱۳۹۳ تعرفه گاز برای مصارف خانگی، عمومی و صنعتی اعلام شد. بر اساس تصمیم هیئت وزیران، برای مصارف خانگی به میزان ۲۰ درصد و برای مصارف عمومی (دولتی، کسب و خدمات) به میزان ۳۰ درصد افزایش می یابد”.

در همین حال، قیمت نان نیز در طی سال ۹۳، با وجود آنکه دولت تنها اجازه افزایش ۳۰ درصدی آن را داده بود، عملا ۴۰ درصد گران شد.

سایت “جام نیوز” در اینباره نوشت: “در حالی که مسئولان صحبت از افزایش حداکثر ۳۰ درصدی قیمت نان می‌کنند، اما نرخهای اعلامی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران با یک مقایسه سر انگشتی قیمت‌های جدید نشان می‌دهد که قیمت نان ۴۰ درصد افزایش یافته نه ۳۰ درصد! پیش از این، قیمت هر قرص نان لواش ۱۶۰ تومان بود که اکنون ۲۲۵ تومان اعلام شده است. نان بربری از ۵۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان، نان تافتون از ۳۰۰ تومان به ۴۲۵ تومان و نان سنگک از ۶۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان رسیده است”.

در حوزه حمل و نقل نیز کرایه تاکسی ها در سال ۹۳ افزایش ۲۵ درصدی را تجربه کرد و از اول اردیبهشت در سراسر کشور اعمال شد.

در‌‌ همان زمان، حسین کریمی معاون عمرانی استاندار تهران گفته بود: “شورای شهر تهران افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه‌ تاکسی در سال ۹۳ را مصوب و فرمانداری نیز آن را تایید کرده است که این نرخ‌های جدید از همین حالا اجرایی می‌شود”. 

از دیگر اقلامی که قیمت آنها، اوایل سال ۹۳ افزایش یافت، بنزین و گازوئیل بود. به این ترتیب که در اردیبهشت ماه، قیمت بنزین یارانه‌ای از لیتری ۴۰۰ تومان به لیتری ۷۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد از لیتری ۷۰۰ تومان به لیتری ۱۰۰۰ تومان رسید. همچنین قیمت گازوئیل یارانه‌ای از ۱۵۰ تومان در هر لیتر به ۲۵۰ تومان افزایش یافت و نرخ گازوئیل با عرضه آزاد از ۳۵۰ تومان به ۵۰۰ تومان در هر لیتر رسید.

در سال ۹۳ میوه اما رقم باورنکردنی ۵۰.۷ درصد گرانی را تجربه کرد،در گزارش اسفند ماه بانک مرکزی درباره افزایش قیمت خرده فروشی کالاها آمده است: “قیمت ۵ قلم کالای مورد بررسی نسبت به هفته مشابه ماه قبل افزایش، ۵ قلم کاهش و یک قلم نیز ثابت مانده است. لبنیات نسبت به هفته مشابه سال قبل ۱۱ درصد، برنج ۶.۲ درصد، حبوبات ۵.۵ درصد، میوه های تازه ۵۰.۷ درصد، گوشت قرمز ۵.۸ درصد، گوشت مرغ ۱۱.۴ درصد، قند و شکر ۵.۱ درصد و چای نیز ۹.۴ درصد افزایش قیمت نشان می دهد”.

مرغ نیز امسال یادآور گوجه فرنگی در دوران احمدی نژاد بود به طوری که در همین روزها نرخ هر کیلو ۹ هزار تومان را تجربه می کند.

البته گوجه فرنگی سعی کرد از مرغ عقب نماند و در پاییز امسال به کیلویی هشت هزار تومان رسید.

افزایش قیمت ها آنطور که مقامات دولت و مجلس می گویند و همچنین بر اساس مصوبات مجلس در بودجه ۹۴، قرار است در سال آینده نیز ادامه یابد. هرچند که حسن روحانی نرخ رشد تورم در بهمن ماه را “صفر” می داند.