۲۰ نماینده: اجرای برجام را متوقف کنید

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» همزمان با اعلام "کاهش تعداد سانتریفیوژها"

هم‌زمان با اعلام علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر اجرای بخشی از تعهدات ایران در برجام و کاهش تعداد سانتریفیوژها، بیست نماینده مجلس در تذکری به حسن روحانی خواستار توقف این روند شدند.

رئیس سازمان انرژی اتمی که به ژاپن سفر کرده، در گفت‌وگو با یک خبرگزاری ژاپنی خبر از آن داد که مقدمه روند کاهش تعداد سانتریفیوژها را آغاز کرده و این مساله “نخستین اقدام عملی ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک پس از توافق هسته‌ای” است.

این سخنان صالحی اما با واکنش انتقادی اصول‌گرایان به اجرای برجام از سوی دولت هم‌زمان شد. بیست نماینده مجلس - که عموما عضو یا نزدیک به جبهه پایداری هستند - در تذکری خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری خواستار توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها شدند.

این نمایندگان مجلس نوشته‌اند که در روزهای گذشته “چند پیمانکار برای جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو” به این مکان رفته و ضمن جمع‌آوری “زیرساخت‌های” این تاسیسات، گفته‌اند: “دو هفته اینجا می‌مانیم تا کار را تمام کنیم”. 

آیت‌الله خامنه‌ای پس از پایان تصمیم‌گیری پیرامون برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، با نوشتن نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، ضمن تایید مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای پذیرش برجام، ۹ شرط جدید برای اجرای این توافق‌نامه از سوی جمهوری اسلامی تعیین کرده بود. 

رهبر جمهوری اسلامی در تعیین شرط‌ برای اجرای برجام، از جمله نوشته بود که “پذیرش مذاکرات” از سوی ایران اساسا “با هدف لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است” و به همین دلیل خواستار تضمین‌های کافی برای جلوگیری از تخلف در این زمینه شده بود. او همچنین با اشاره به “اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها”، اضافه کرده بود که این دو نهاد باید اعلام کنند که “این تحریمها بکلّی برداشته شده” و هر اظهاری درباره این‌که “ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است”. 

روزنامه کیهان، که مدیرمسئول آن توسط آیت‌الله خامنه‌ای انتخاب می‌شود در گزارشی با اشاره به عدم اخذ تعهد کتبی پیش از آغاز اجرای برجام، درباره دلایل اهمیت این مساله نوشت‌: “کمتر از دو سال دیگر اوباما از کاخ سفید می‌رود و نامزدهای ریاست‌جمهوری این کشور مواضع قابل تاملی درباره برجام اتخاذ کرده و آن را توافقی میان ایران و اوباما دانسته‌اند که با رفتن او، دیگران تعهدی به ادامه اجرای آن ندارند. از این منظر اخذ تضمین‌های کتبی و معتبر اهمیتی مضاعف می‌یابد چرا که دو سال دیگر ایران تمام امتیازات خود را واگذار کرده و دبه کردن طرف مقابل در اجرای تعهداتش و بازگشت تحریم‌ها، منافع ایران را به خطر می‌اندازد”. 

هم‌زمان رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری نیز این اقدام دولت را “خودسرانه” توصیف کرد و نوشت: “هنوز کمیته بررسی اجرای برجام که طبق فرمان رهبر انقلاب قرار بود با مصوبه شورایعالی امنیت ملی شکل بگیرد، تشکیل نشده و روال داخلی انجام تعهدات طی نشده است”. 

براساس متن برجام، ایران تعداد سانتریفیوژهای خود در تاسیسات نطنز را به ۵۰۶۰ عدد کاهش می‌دهد. در تاسیسات فردو نیز تنها ۱۰۴۴ عدد از سانتریفیوژهای نسل اول باقی خواهند ماند و سطح غنی‌سازی در تاسیسات ایران نیز به ۳.۶۷ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.