نائینی: هر قاضی در تهران ۲۰۰ پرونده دارد

نویسنده

حمیدرضا طباطبایی‌نائینی٬ عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با وب‌سایت «خانه ملت» گفت که در مجموعه دستگاه قضا تعداد پرونده‌ها با میزان پرسنل دادگستری «تناسبی ندارد». طبق اظهارات وی در شهرهای بزرگ مانند تهران «به ازای هر قاضی حدود ۲۰۰ پرونده وجود دارد».

طباطبایی‌نائینی گفت: «آنچه مسلم است اینکه هم اکنون در مجموعه دستگاه قضا تعداد پرونده‌ها با میزان پرسنل اداری و قضایی دادگستری تناسبی ندارد یعنی اگر ما بخواهیم سرانه پرونده را به نسبت کارمندان و قضات در نظر بگیریم به ویژه در کلان شهرهایی چون تهران یا مراکز استان‌ها این تعداد غیر استاندارد است. در شهرهای بزرگ همچون تهران به ازای هر قاضی حدود ۲۰۰ پرونده در دستگاه قضایی وجود دارد که این به هیچ وجه با استانداردها همخوانی ندارد و خود به اطاله دادرسی منجر می‌شود».

وی در ادامه ضمن اعلام این‌که جرم‌انگاری در ایران «۱۰ برابر» سایر کشورهاست افزود: «در امور کیفری تعداد جرایمی که در کشور ما جرم انگاری شده به نسبت استاندارهای دنیا یا حتی در قیاس با کشورهای همسایه ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر است که این از نظر جزایی باعث افزایش حجم پرونده‌ها و تاخیر در رسیدگی به آن‌ها می‌شود. تعداد پرونده‌هایی که ما  در کشور داریم با حجم پرونده‌های دستگاه قضا در کشور هند برابر است در حالی که جمعیت این کشور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر و جمعیت ما ۷۵ میلیون نفر است».