یارانه پر؛ سنگک ۲۰۰۰ تومان

نویسنده
نازنین کامدار

» هزینه ماهانه نان یک خانواده ۴ نفری: ۷۲۰ هزار تومان

دولت که طی دوسال زمامداری‌اش ، گرانی کالا‌ها و خدمات ضروری را “اصلاح قیمت” نامیده، روز گذشته تازه‌ترین مورد از این اصلاحات را با آزادسازی قیمت نان سنگک اجرایی کرد تا قیمت نوع ویژه آن را به ۲۰۰۰ هزار تومان برساند.

به نوشته ایسنا، محمدرضا نظرنژاد رییس اتحادیه نانوایان نان سنگکی دیروز گفته است: “هر کیلوگرم آرد در نانوایی‌های آزاد‌پز ۳۰۰۰ تومان و هر نیم کیلوگرم ۱۵۰۰ تومان است. اگر در آزاد‌پز‌ها به درخواست مشتری، کنجد به نان اضافه کنند هر عدد نان ۱۳۰۰ تومانی به قیمت ۱۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. اگر به درخواست مشتری وزن نان در نانوایی‌های آزادپز ۵۵۰ گرمی و کنجد به آن اضافه شود به قیمت ۲۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد که نان سنگک ویژه محسوب می‌شود. هر کیسه ۴۰ کیلویی آرد دولتی ۳۴ هزار تومان و هر کیسه آرد آزاد ۵۳ هزار تومان است. در حال حاضر ۸۰۰ نانوایی سنگکی در تهران داریم که ۷۰۰ واحد دارای مجوز هستند و بقیه نیز باید مجوزهای لازم را بگیرند که اخطارهایی هم در این زمینه داده شده و اقدامات مورد نیاز برای دریافت مجوز در حال انجام است”.

اعلام رسمی گرانی نان سنگک درحالیست که رسانه ها پیش از این از افزایش پنهان قیمت ها خبر داده بودند.علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در گفت و گویی اعلام کرده بود: “چون نان قوت غالب مردم به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر است، به دنبال راهکاری هستیم که با کمترین آسیب یارانه نان را در آینده‌ای نزدیک حذف کنیم. باید به سمت حذف یارانه نان حرکت کنیم، تا نان به‌صورت غیریارانه‌ای در کل جامعه توزیع شود، چراکه یارانه در این بخش به نانوایی‌ها جز ایجاد رانت غیرمعقول چیزی در پی ندارد. مضاف بر آنکه دولت بودجه‌ای را برای کاهش قیمت نان درنظر می‌گیرد، اما در این بین برخی نانوایی‌ها با فروش آرد یارانه‌ای به قنادی‌ها و نانوایی‌های آزادپز تمام این زحمات را هدر می‌دهند. در عین حال هدف ما در کنار قیمت معقول حفظ کیفیت نان است، نه آنکه هر چه یارانه بدهیم، دوباره از وزن چانه نان و کیفیت آن هم کاسته شود”.

او افزوده: “با آزادپزشدن نانوایی‌ها دیگر بهانه‌ای برای فشارهای افزایش هزینه نیروی انسانی و حامل‌های انرژی وجود نخواهد داشت. به ‌زودی همه نانوایی‌ها آزادپز می‌شوند”.

مجتبی خسروتاج قایم‌مقام بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم روز پنجشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که قیمت نان تا تیرماه امسال به طور آزاد خواهد شد.

او در توضیح این تصمیم گفته: “شرایط فعلی موجب شده است که کارخانه‌های آرد با ۵۰ درصد ظرفیت کار کنند و فرصت صادرات آرد به عراق و افغانستان که بازارهای مستعدی‌ هستند از دست برود”.

سایت تابناک هم در گزارشی نوشته: “هنوز گرانی دست از سر نان برنداشته بود که یارانه نان هم پر کشید و رفت؛ حالا این نرخ‌های بی‌حساب و کتاب با جیب خالی خانوار‌ها نمی‌خواند و این گونه است که نرم نرمک نان هم غذای از ما بهتران می‌شود!به خیلی‌ها هنوز برای خرید نان، کلی دو دو تا چهار تا می‌کنند تا مبادا کم نیاورند، حتی تا پیش از این نسیه بر‌ها نان نسیه می‌بردند اما حالا مدت‌هاست که دیگر از این خبر‌ها نیست و تازه باید با یارانه نان هم بدرود بگویند، انگار قرار نیست گرانی به این سادگی‌ها دست از سر نان بردارد”.

تابناک افزوده: “تا بوده همین بوده، مثلا نان قوت غالب مردم است اما دولت از گران کردن آن ابایی ندارد و حالا صدای خیلی‌ها از این وضعیت درآمده، سال گذشته ۲۰ درصد از نانوایی‌ها آزاد شدند و به‌‌‌ همان میزان حدود ۳۰ درصد نرخ نان گران شد، امسال هم قرار است ۲۰ درصد دیگر نانوایی‌ها آزادپز شوند اما اکنون ماجرا با گذشته فرق دارد چرا که همه نانوایی‌ها سربرداشته‌اند و سودای آزادپز شدن دارند. در این میان مردم، اصلا با آزادپزشدن همه نانوایی‌ها و گرانی نان موافق نیستند و معتقدند؛ یکی از وظایف اصلی نانوایی‌ها حتی بدون افزایش نرخ‌ها، ارتقاء کیفیت نان است و اینکه دولت کیفیت را بهانه‌ای برای افزایش قیمت قرار داده، امری غلط و استراتژی اشتباه است”.

 دولت پس از قطع یارانه نان، وعده بهبود کیفیت نان را داده است.

روز گذشته رسانه ها به نقل از محسن فرهادی، معاون وزیر بهداشت از ضرب الاجل به نانوایان برای بهبود کیفیت نان خبر دادند؛ موضوعی که از سوی قاسم زراعتکار، رییس اتحادیه نانوایان تکذیب شده: “هنوز ابلاغیه یا اعلامی مبنی بر رتبه بندی نانوایی ها به ما اعلام نشده و از این موضوع اطلاعی نداریم. تا به حال هیچ موضوعی مبنی بر رتبه بندی به ما گزارش نشده است و در صورتی که به ما اعلام شود موضوع را بررسی خواهیم کرد”.

گفتنی است با افزایش قیمت نان سنگک ۵۵۰ گرمی به ۲۰۰۰ تومان، هم اکنون در صورتی که یک خانواده ۴ نفره کارگری در طول ماه که هر عضو خانواده ۹۰ وعده غذایی دارد، فقط نان سنگک ویژه بخورند، هزینه آن معادل ۷۲۰ هزار تومان می‌شود. این رقم در حالیست که دستمزد‌ها با ۱۷ درصد افزایش امسال به ۷۱۲ هزار تومان رسیده است.