گفتگوهای مخفیانه سال ۲۰۰۹ تائید شد

نویسنده

» گزارش گاردین از اوباما که درهای گفتگو با ایران را باز کرد

جولیان بورجر

سرانجام اوباما گفت که بحران اتمی ایران را می توان از طریق گفتگو دوجانبه بین دو کشور، حل کرد. به نظر می رسد که او در جریان سومین و آخرین مناظره اش با رقیب جمهوریخواه، میت رامنی، در های گفتگو با ایران را باز گذاشت.

در چند سال گذشته، شش قدرت بزرگ جهان، با ایران گفتگو می کردند. پنج عضو دائمی شورای امنیت بعلاوه آلمان. آمریکا دیدار های اتفاقی و حاشیه ای با ایران داشته اما به دلیل اختلاف نظر شدید و شکاف در داخل ایران، سه سال است که این روند متوقف شده است.

اوباما، در مناظره اش در فلوریدا، خبر نیویورک تایمز مبنی بر توافق دو کشور برای گفتگو رسمی را تکذیب کرد. اما چند دقیقه بعد، آن را به نوعی پس گرفت و این زمانی بود که از اینکه رامنی سیاست های دولت او را تکرار می کرد و آن را بعنوان سیاست های خودش جا می زد، عصبانی شده بود.

وی گفت: “من خوشحالم از اینکه شما بر سیاست های دولت ما و رویکرد دیپلماتیک و گفتگوی احتمالی با ایران را صحه می گذارید.” این درحالی است که رامنی در این مورد بحثی نکرده بود.

درحالی که کاخ سفید گزارش نیویورک تایمز را تکذیب کرد، اما مهم ترین بخش آن را نادیده گرفت و آن دیدار مخفیانه سال ۲۰۰۹ بود.

مارک فیتزپاتریک، کارشناس سابق منع تولید سلاح هسته ای که در حال حاضر در موسسه مطالعات استراتژیک کار می کند، می گوید: “من از کسانی شنیده ام که دو کشور گفتگوهای خصوصی داشته اند و حالا این گفتگو ها دارد علنی می شود.”

مقامات غربی می گویند که در آستانه انتخابات آمریکا دور جدید گفتگو های ایران و شش قدرت بزرگ جهان، پیشنهاداتی برای ایران دارند که در صورتی که ایران بپذیرد، ممکن است در محدودیت های ایران تجدیدنظر هایی بشود.

شش قدرت بزرگ جهان، برای ایران مشخص خواهند کرد که اگر دست از غنی سازی ۲۰ درصد بردارد، تحریم های شدید را بر می دارند. اورانیوم ۲۰ درصد براحتی تبدیل به اورانیوم مورد نیاز بمب اتمی می شود.

مقامات آمریکایی گفته اند گفتگوهای گروه ۱+۵ از سر گرفته می شود اما همانطور که اوباما در مناظره دوشنبه اعلام کرد، احتمال دارد دیدار دوجانبه ای با ایران صورت بگیرد.

فیتزپاتریک، گفت: “دور جدید گفتگو ها اواخر ماه نوامبر آغاز می شود و من فکر می کنم ایران موافقت کرده است که در حاشیه این نشست با آمریکا گفتگو کند. درنهایت این موضوعی است که باید بین ایران و آمریکا حل شود. آنها دو بازیگر اصلی این ماجرا هستند. هر چیزی که دو کشور بر سرش توافق کنند، انجام می شود.”

دورنمای مرحله جدیدی از گفتگو ها، منجر به تغییر بزرگی در نتایج آرای انتخابات ۶ نوامبر آمریکا دارد.

هنوز کاملا مشخص نیست که رامنی با توجه به سیاست هایی که دارد و رابطه نزدیکش با بنجامن ناتنیاهو، نخست وزیر اسرائیل، وارد چنین گفتگویی بشود. تعهد او به اسرائیل بیشتر از آن است که وارد گفتگویی بشود که در بهترین حالت به ایران اجازه می دهد که مقدار محدودی اورانیوم را غنی سازی کند. تضمینی هم وجود ندارد که رهبر سالخورده ایران، علی خامنه ای، آنقدر اعتماد بنفس داشته باشد که چنین چیزی را بپذیرد.

منبع: گاردین، ۲۳ اکتبر