کن ۲۰۱۵ به روایت تصویر

نویسنده

» جشنواره

شصت و هشتمین جشنواره سینمایی کن روز یکشنبه پس از ۱۱ روز به پایان رسید و جوایز بخش های مختلف توزیع گردید.

 

 

اسامی برندگان روز یکشنبه در شرایطی مأیوس کننده از دید منتقدان اعلام شد. داوران شصت و هشتمین جشنواره کن در ویلایی دور از جوش و خروش کاخ جشنواره گردهم آمدند تا برندگان را انتخاب کنند که البته این مسأله به دلیل نبود فیلم‌های به واقع قابل توجه کار آسانی نبود.

منتقدان بین المللی که هر روزه به فیلم های حاضر در رقابت ها نمره می دهند و آنها را رتبه بندی می کنند، نظر مساعدی نسبت به برخی آثار، ازجمله فیلم های “دریای درختان“، ساخته کارگردان آمریکایی “گاس ون سنت“، “مارگریت و ژولین“، ساخته کارگردان فرانسوی “والری دونزلی“، و “پادشاه من“، ساخته کارگردان فرانسوی “مایوین” داشتند.

 

با این حال، برخی فیلم ها توجه منتقدان را جلب کردند: فیلم های “بازار کار” ساخته استفان بریزه، با موضوع بیکاری؛ “دیپان” ساخته “ژاک اودیار“، با موضوع مهاجرت؛ و “پسر شائول” ساخته لاسلو نمس، کارگردان مجارستانی، با موضوع اردوگاه های اجباری. و همچنین فیلم های مربوط به روابط زوج ها مانند “کارول” ساخته تاد هینز، “مادر من” ساخته نانی مورتی یا “کوه ها حرکت می کنند” ساخته کارگردان چینی “جا جنکی”.

ولی مشخص بود که هیأت داوران به ریاست برادران کوئن به سمت فیلم هایی مانند “جوانی” ساخته پائولو سورنتینو، کارگردان ایتالیایی، گرایش داشته باشند.

یک روزنامه نگار آلمانی در راهروهای کاخ جشنواره می گوید: “این بدترین انتخاب در کل تاریخ کن بود.” فابیو فرستی، روزنامه نگار ایتالیایی روزنامه “ایل مساجرو” نیز دراین خصوص گفت: “سال خیلی بدی بود. البته فیلم های خوبی دیدیم و بسیاری از فیلم ها نیز بودند که نفهمیدیم به چه دلیل به جشنواره راه پیدا کرده اند. امسال سطح جشنواره را بسیار پایین گرفته بودند.”

 

اسامی برندگان

جایزه نخل طلایی به ژاک اودیار بخاطر فیلم “دیپان” اهدا شد.

جایزه بزرگ جشنواره به فیلم “پسر شائول” به کارگردانی لاسلو نمس اهدا گردید.

هو شیائو شین، کارگردان تایوانی، جایزه بهترین کارگردان را بخاطر فیلم “قاتل” از آن خود کرد.

 

جایزه ویژه هیأت داوران نیز به فیلم “خرچنگ” ساخته یورگوس لانتی موس کارگردان یونانی رسید.

بازیگران زن؛ جایزه و مد

جایزه بهترین بازیگر زن به طور مشترک به “رونی مارا” و “امانوئل برکو” بخاطر فیلم های “کارول” و “شاه من” تعلق یافت.

 

 

جشنواره ی مد بازیگران زن

 

 

ونسان لندون، بازیگر فرانسوی، جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد.