زندانیان بند 209 را آزاد کنید

نویسنده

مریم دستگیر

جمعی از فعالان سیاسی واجتماعی ودانشگاهی داخل و خارج از کشور خواستار آزادی زندانیان بازداشتگاه بند 209 اوین شدند. دربیانیه ای که به امضای بیش از سیصد تن رسیده آمده است: “اینک چندین ماه از بازداشت و حبس انفرادی آقایان خیرالله درخشندی فعال دانشجویی، ابوالفضل جهاندار وبلاگ نویس، دکتر کیوان انصاری استاد دانشگاه و فعال سیاسی، کیوان رفیعی فعال حقوق بشری و دیگر بازداشت شدگان می گذرد و مقامات قضایی تا کنون از بیان دلایل بازداشت آنها خودداری کرده اند.”

نویسندگان این بیانیه افزوده اند: “آنها در شرایط سختی به سر می برند و از حق دسترسی آزادانه به وکیل محروم هستند و همچنین از ملاقات و تماس تلفنی متعارف زندانیان سیاسی نیز برخوردار نیستند. چون افراد فوق بر اساس حقوق شهروندی خود به فعالیت های مدنی مسالمت آمیز پرداخته اند و کار های آنان همه به صورت علنی بوده و صرفا عقاید سیاسی و فرهنگی خود را بیان داشته اند، لذا بازداشت موقت آنان و حضور طولانی مدت در سلول های انفرادی وجاهت قانونی و اخلاقی ندارد. مگر آنکه مشابه تجربه های قبلی سلول انفرادی و حضور در فضای آزار دهنده بازداشگاه امنیتی وسیله ای برای اجبار آنان به اعتراف دروغ بر مبنای سناریوهای مورد نظر باشد.

امضا کنندگان بیانیه یاد شده با اشاره به اینکه تمدید بازداشت موقت و حضور در سلول انفرادی برای اتهامات سیاسی مغایر با موازین قانونی و اعلامیه جهانی حقوق بشر است و عملکرد دستگاه قضایی برخوردی سیاسی را به ذهن متبادر می کند، ضمن ابراز نگرانی شدید خود نسبت به وضعیت زندانیان فوق از مقامات قضایی خواسته اند هر چه سریع تر زمینه آزادی آنها ر افراهم سازند و اجازه دهند پرونده های آنان مطابق معیار های فرایند دادرسی عادلانه در دادگاهی صالح مورد بررسی قرار گیرد.

درپایان این بیانیه آمده است: “در این میان با توجه به ارجاع پرونده آقایان دکتر کیوان انصاری، ابوالفضل جهاندار و خیرالله درخشندی به شعبه 6 دادگاه انقلاب موجبی برای تداوم بازداشت ایشان وجود ندارد. بی شک وضعیت بحرانی کشور و ضرورت رعایت حقوق انسانی و خدادادی افراد حکم می کند که مسئولان امر مفتون کرسی های قدرت نشوند و به جای ادعا و شعار در عرصه عمل، عدالت را پاس بدارند.عمر مناصب گذرا است و سعادتمند کسی است که پس از خروج از قدرت در پیشگاه خداوند، وجدان و مردم سربلند باشد و مجبور به فرار از پیشگاه مردم و انظار عمومی نشود.”