نامه ۲۱ سوالی از وزیر اطلاعات

نویسنده
نازنین کامدار

» تنش جبهه پایداری با دولت بیشتر شد

یک هفته پس از آنکه علی لاریجانی رئیس مجلس از “رضایت نمایندگان از سربا زان گمنام” خبر داد، ۴۱ نماینده که به جبهه پایداری وابسته اند در نامه ای به محمود علوی وزیر اطلاعات، او و وزارتخانه اش را در برابر ۲۱ سوال از جمله “رژیم حرامزاده صهیونیستی”، “سبد کالا”، “تغییر مدیران دولتی”، “توافق هسته ای” و… قرار دادند.

بنا به نوشته ایسنا، متن این نامه را محمد جواد کریمی قدوسی، فرمانده سابق سپاه سبزوار و نماینده کنونی مجلس منتشر کرده و مدعی شده است که ۴۰ تن از همفکران اش نیز آن را امضاء رده اند.

او گفته است: “جمعی از نمایندگان سوالی را از وزیر اطلاعات طرح کرده‌اند که در مورد اقدامات این وزارتخانه در جلوگیری و برخورد با مصادیق تهدیدات امنیت ملی کشور است. این طرح سوال با ۴۱ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد اما قطعا تعداد امضاهای این طرح افزایش می‌یابد”.

بر اساس این گزارش، در متن کامل این نامه آمده است: “در مدت کوتاه تشکیل دولت یازدهم که امید می‌رفت دولت با حفظ محکمات انقلاب اسلامی و پرهیز از ناهنجاری‌های سیاسی و فرهنگی در حوزه مسائل داخلی و خارجی و تقویت امنیت ملی و همبستگی انقلاب اسلامی گام بر دارد، متاسفانه مشاهده شد که در مصادیق ذیل امنیت ملی جمهوری اسلامی در مواردی تهدید، تضعیف و مورد بی‌مهری واقع شده است. از جنابعالی که وزیر محترم اطلاعات دولت جمهوری اسلامی و عضو شورای عالی امنیت ملی کشور هستید و از اشراف لازم و مسئولیت در این حوزه نیز برخوردار هستید، لازم است با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به این دغدغه ملت انقلابی که صاحبان اصلی این انقلاب هستند، پاسخ دهید: ۱- دنبال نمودن عادی‌سازی رابطه با آمریکا که مصداق نظام سلطه است، توسط وزارت امور خارجه و شخص رئیس‌جمهور۲- بیان اینکه آمریکا کدخدای جهان است توسط مسئولین کشور و پرداختن عملی به این دیدگاه اشتباه ۳- پیشنهاد درخواست نظرسنجی برای برقراری رابطه با آمریکا توسط مسئولین دولتی۴- اجابت خواسته‌های آمریکایی‌ها در ممانعت از سفر هیئت‌های فرهنگی و نظامی دیگر کشورها به ایران۵- ناتوان خواندن قدرت دفاعی کشور از سوی وزیر امور خارجه در سخنرانی دانشگاه تهران ۶- ممانعت و عدم حمایت از برگزاری رزمایش‌های موشکی نیروهای مسلح ۷- عدم شفافیت مواضع مسئولین دولتی در موضوع رژیم حرام‌زاده صهیونیستی ۸- عدم جدیت در حمایت از تفکر مقاومت در منطقه ۹ - تعهدات فراتر از قانون در موافقتنامه ژنو که باعث لطمه زدن به استقلال و امنیت کشور شده است ۱۰- اقدامات و انتصابات در سازمان انرژی اتمی کشور که منجر به حذف نیروهای موثر و تبدیل تفکر و شعار “ما می‌توانیم” به “ما نمی‌توانیم” می‌شود ۱۱- برخورد و ترور شخصیتی منتقدین به سیاست‌های دولت در حوزه‌های داخلی و خارجی توسط مسئولین دولتی۱۲- قضایی نمودن فضای رسانه‌های عمومی که به نقدهای منصفانه از سیاست‌های دولت می‌پردازند ۱۳- بی‌توجهی به راهبرد اقتصاد مقاومتی و اثربخشی جملاتی چون خزانه خالی است بر امنیت ملی کشور ۱۴- شهادت و گروگانگیری فرزندان رشید ملت در مرزهای شرقی در حالی انجام می‌شود که در مرز مورد توجه واقع می‌شوند ۱۵- عبور از خط قرمزهای دین و ارزش‌های مذهبی در فضای فرهنگی که به دنبال آن اعتراض مراجع عظام را به همراه داشته است ۱۶ - عدم اعمال صلاحیت‌ها در پاسخ استعلام‌ها در واگذاری مسئولیت‌های کلیدی و عدم توجه برخی از وزرا به پاسخ استعلام‌ها در انتصابات ۱۷ - تهدیدات جدی در حوزه علم و فناوری با انتصاب افراد افراطی در دانشگاه‌ها و امنیتی کردن فضای دانشگاه‌ها ۱۸- توزیع نامناسب سبد کالا که باعث هتک حرمت به مردم شریف ایران اسلامی و سوء استفاده رسانه‌های خارجی شد۱۹ - بازگشت عناصری که در طرح براندازی نظام در فتنه ۸۸ مشارکت فعال داشتند به مسئولیت‌ها و پست‌های مهم و کلیدی کشور۲۰- تهدید و زیر سوال بردن مجلس شورای اسلامی توسط مشاورین و معاونین رئیس جمهور که باعث اختلاف بین قوا می‌شود۲۱- عدم توجه به اساس وحدت و انسجام ملی که بر پایه اسلام و ایران عزیز می‌باشد و اتخاذ سیاست‌هایی مغایر با اصول توسط معاون اقوام رئیس جمهور محترم”.

در ادمه این نامه از محمود علوی خواسته شده تا علاوه بر جواب به ۲۱ سوال بالا، تکلیف دو نکته را نیز مشخص کند:” ۱- نقش اتاق‌های فکر خارج از کشور و روابط دیرینه بعضی از عناصر موثر و تاثیرگذار امروز که سعی در بسیج کردن چهره مصادیق نظام سلطه، آمریکا و انگلیس دارند، در وقوع این حوادث و موارد ذکر شده در این زمان چقدر است؟ کما اینکه در زمان فتنه ۸۸ نیز بخشی از اتاق فکر طرح براندازی، خارج از کشور بود. ۲- جنابعالی که عضوی از شورای عالی امنیت ملی هستید برای جلوگیری و برخورد با این دغدغه‌ها که تنها بخشی از دغدغه‌های مردم و نخبگان کشور است چه اقدامی نموده‌اید؟ قطعا بر اساس وظایف تشریح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی که در اصول ۸۶، ۸۵، ۷۷، ۷۶، ۹۰، ۸۹، ۱۵۲، ۱۵۳ و ۱۵۴ به آن توجه داده شده است، نمایندگان ملت به وظیفه تاریخی خود عمل خواهند کرد.آقای وزیر، این سوالات جدی نمایندگان ملت از سر واقع‌بینی در عرصه داخلی و خارجی و مشاهدت‌های عینی است و حمایت از دولت منتخب با شرط تمسک به محکمات انقلاب که توسط حضرت امام (ره) و ملت نستوه بیان شده است، جزو وظایف مسلم نمایندگان و همه نخبگان است”.

بر اساس این گزارش، با وجود ادعای کریمی قدوسی درباره تعداد امضاء ها، خبرگزاری های نزدیک به جریان پایداری از انتشار اسامی امضاء کنندگان طفره رفته اند.

کریمی قدوسی در یک اظهارنظر مجزا به خبرنگار مهر می گوید: “ممکن است آقای علوی بگوید که بسیاری از این سؤالات در حوزه وظایف من نیست و در حوزه وظایف رئیس‌جمهور و معاونین وی است که اگر پاسخگو نباشد و چنین توجهی بیاورد، بنده پیگیر سؤال از رئیس‌جمهور خواهم بود. مجلس مصرر است بر اساس وظایف تصریح شده خود، دولت را ملزم بنماید روی ریل محکمات نظام اسلامی حرکت کند”.

موضع گیری تند حلقه پایداری در مجلس بر علیه وزارت اطلاعات پس از آن صورت می گیرد که علی لاریجانی هفته گذشته در سخنانی در” همایش سراسری مدیران وزارت اطلاعات” گفته بود: “اغلب نمایندگان نگاه مثبتی به فعالیت‌های وزارت اطلاعات دارند زیرا این وزارتخانه کار اطلاعاتی را به صورت حرفه‌ای انجام می دهد و همچنین برای حجت الاسلام و المسلمین دکتر علوی به عنوان فردی خوش فکر و توانمند که در جلسه رای اعتماد از رای بالایی برخوردار شد آرزوی توفیق روزافزون کرد”.

او افزوده بود: “وزارت اطلاعات و کار اطلاعاتی از ارکان مهم حفظ نظام در مقاطع مختلف انقلاب بوده و نقش وزارت و پرسنل آن که بدون هیچگونه چشم‌داشتی فداکارانه تلاش می‌کنند، بسیار برجسته است. کار وزارت اطلاعات در عین حال که بسیار سخت است اما مهم و اساسی در کشور محسوب می‌شود و حساسیت‌ها و ظرافت‌هایی هم دارد که باید به آن توجه کرد”.

به نوشته انتخاب، محمود علوی نیز روز شنبه هفته جاری در جلسه شورای اداری فارس در دفاع از عملکرد خود و وزارت اطلاعات گفته بود: “وزارت اطلاعات را وسیله تضعیف یک جناح و جریان خاص یا تقویت یک جناح و جریان دیگر قرار نمی دهیم. اقتدار و پنجه پولادین وزارت اطلاعات برای چنگ انداختن به گلوی دشمنان است، اما در مقابل، دست نوازش و حمایت خود را نصیب ملت بزرگ ایران خواهیم کرد. سربازان گمنام امام زمان در عمل به وظایف خود با مقوله مهم حق الناس مواجه هستند و در این راه تلاش خواهند کرد که کوچکترین حقی از کسی ضایع و پایمال نشود. وزارت اطلاعات صیانت و حمایت از مدیران را همواره مد نظر خواهد داشت و تلاش می کند ضمن عمل به وظایف خود شرایط و فضایی آرام برای فعالیت و تلاش خدمتگزاران به نظام، مردم و انقلاب فراهم کند”.

گفتنیست جبهه پایداری که به طیف تندرو محافظه کاران شهرت دارد، پس از انتخابات خرداد ماه با طیف های کمتر تندرو جناح محافظه کار از جمله طیف نزدیک به علی لاریجانی دچار تنش های پررنگ تری شده است. این طیف در سال گذشته و در مراسم ۲۲ بهمن در قم، مقدمات حمله فیزیکی به علی لاریجانی را فراهم کرد. این جریان که چهره های شاخص آن در مجلس را حداد عادل، روح الله حسینیان، حمید رسایی، جواد کریمی قدوسی، زاکانی، بذرپاش، کوچک زاده و… تشکیل می دهند، در تمامی جلسات علنی با لاریجانی و دیگر محافظه کاران کمتر تندرو دچار تنش های کلامی می شوند.

این طیف خود را به مصباح یزدی نزدیک می داند و در انتخابات نیز از سعید جلیلی به عنوان کاندید خود یاد کرد. طی هفته های اخیر علاوه بر نمایندگان وابسته به این طیف، شخص مصباح یزدی نیز انتقادات تندی را نسبت به حسن روحانی و محافظه کاران نزدیک به او ازجمله علی لاریجانی مطرح کرده است.