برگزاری سالگرد 22 خرداد در سراسر کشور

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» صف کشی مردم و نیروهای سرکوبگر در برابرهم

مردم ایران سالگرد انتخابات مخدوش 22 خرداد را با پیامک های وزارت اطلاعات آغاز کردند؛پیامک های تهدید آمیزی که  مضمون آن چنین بود: “شهروند گرامی، شما مورد فریب رسانه‌های بیگانه قرار گرفته اید و برای آنها فعالیت می‌کنید. در صورت تکرار مجدد این عمل از سوی شما بنابر قوانین مجازات اسلامی با شما برخورد خواهد شد”. کاری که وزارت اطلاعات پیش از این هم کرده بود اما این بار هم باعث نشد تا معترضان به تقلب انتخاباتی 22د خرداد به خیابان نیایند.

در حالیکه در روزهای منتهی به سالگرد انتخابات مخدوش 22 خرداد، دولت مستقر و نیروهای نظامی  با ایجاد فضای امنیتی و پادگانی  تمام تلاش خود را به کار بردند تا از حضور مردم معترض در خیابان ها جلوگیری کنند، روز گذشته تهران و سایر شهرهای ایران، برای چندمین بار در یک ساله گذشته شاهد درگیریهای پراکنده میان مردمی بود که خشم یکساله خود را با شعار “مرگ بر دیکتاتور” فریاد می زدند و نظامیانی که تلاش داشتند مانع تجمع مردم شوند.

مردمی که شب 21 خرداد همچون روزهای اولیه کودتا، یکصدا بر پشت بام ها فریاد الله اکبر سرداده بودند دیروز با وجود فضای به شدت امنیتی تهران به خیابان ها آمدند و به گفته سردار رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران، حضورشان چنان بود که تعدادی از آنها هم بازداشت شدند. بازداشت شدگانی که رادان به عنوان مظنون از آنها یاد کرده اما توضیح نداده است آنها مظنون به چه چیزی بودند.

حضور مردم و درگیری های پراکنده دیروز در حالی روی داد که در پی عدم صدور مجوز از سوی وزارت کشور برای راهپیمایی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعلام کرده بودند راهپیمایی برگزار نخواهد شد. ساعاتی بعد از این اعلام، وب سایت کلمه که دیدگاههای میرحسین موسوی را منتشر میکند از مردم و فعالان جنبش سبز خواست که “در این شرایط حساس متوجه توطئه قدرت طلبان و خشونت طلبان باشند و کوچکترین فرصت و امکانی را برای آنها فراهم ننمایند تا با بهره گیری از آن به مقاصد شوم خود دست پیدا کنند و با استفاده از نیروهای تحت امر خود دست به خشونت زده و سپس به بهانه ی آن مردم بی دفاع را مورد تهاجم و کشتار و اسارت قرار دهند و به این نکته توجه کنند که دولت دراین برهه اساسا به حرکات رادیکال نیاز مبرم دارد.”

 

حضور هوشمند مردم

به گزارش خبرنگاران “روز” دیروز تهران امنیتی ترین روز خود را طی ماههای گذشته پشت سر گذاشت و مملو از ماموران نظامی، گارد ویژه، نیروهای لباس شخصی و بسیجیانی بود که آمده بودند تا همچون یک سال گذشته، مردمی را سرکوب کنند که به دنبال رای خود بودند و به کشتار هموطنان خود اعتراض داشتند؛ در مقابل مردمی که علیرغم همه تهدیدات به خیابان آمده بودند بی توجه به حجم نیروهای نظامی، در نقاط مختلف شهرشعار  مرگ بر دیکتاتور سر دادند و با ایجاد ترافیک شدید در خیابان ها، حضور خود را به رخ نیروهای امنیتی و نظامی کشیدند.

گزارش “روز” از میدان ونک حاکیست این میدان عصر روز گذشته از شدت ترافیک قفل شده  بود و هیچ تحرکی از سوی ماشین ها امکان پذیر نبود. براساس این گزارش،  یک سرهنگ نیروی انتظامی که به شدت عصبانی شده بود، در خیابان میرداماد پشت بی سیم فریاد میزد: تمام چراغها را سبز کنید این ترافیک باز شود من ببینم چه کسی نمی رود تا ماشین او را آتش بزنم!

یکی از خبرنگاران “روز” در تهران نوشته است: “مردم کاملا رندانه توی خیابان ها بودند و راه می رفتند و می خندیدند، پلیس را عصبانی میکردند اما بهانه  نمی دادند و نظامی ها کاملا عصبانی وکفری بودند.”

موتورسواران بسیجی نیز در دسته های چند نفره در نقاط مختلف شهر در حرکت بودند و ماشین های گارد ضد شورش و نیروی انتظامی به تعداد زیاد در میادین اصلی و کوچه های فرعی پارک شده بودند.

به این ترتیب بود که در اقصی نقاط شهر تهران درگیری های پراکنده  روی داد. در میدان ونک، ملاصدرا و خیابان جردن درگیریهای پراکنده ای روی داد و مردم به سر دادن شعار “یا حسین، میرحسین” و هو کردن نظامیانی پرداختند که قصد متفرق کردن آنها را داشتند. یکی از خبرنگاران “روز” بازداشت سه دختر جوان را در ابتدای خیابان جردن تایید کرده که در داخل ماشین فریاد الله اکبر سر داده بودند و توسط ماموران نظامی از ماشین پایین کشیده شدند و به ماشین های مخصوص نگاهداری دستگیرشدگان انتقال یافتند.

آن سو تر و در میدان انقلاب، خبرنگار “روز” خبر از حضور قاضی صلواتی در ابتدای خیابان 12 فروردین داده است. به گفته خبرنگار “روز” که ساعت 3 به انقلاب رفته بود، قاضی صلواتی به اتفاق چند لباس شخصی، سر خیابان 12 فروردین در کنار یک ماشین پرشیا ایستاده بود.

در این منطقه از تهران، یک شاهد عینی به “روز” گفته است: صبح اصلا خبری نبود و انگار گرد مرگ در  خیابانها پاشیده بودند؛ خیابان انقلاب که خصوصا حالت نیمه تعطیل داشت؛ اما حدود ساعت یازده،  20 ماشین یگان ویژه در میدان  انقلاب مستقر شدند و هلی کوپترها رفت و آمد  راشروع کردند. حدود ظهر میدان انقلاب پر از نیرو شد، حتی وسط میدان و روی چمن ها هم بودند. به تدریج سرو کله مردم هم پیدا شد و تعداد جمعیت زیادتر شد. هرچه بیشتر از میدان انقلاب بطرف پارک دانشجو می رفتیم، جمعیت  بیشتر می شد اما ماموران اجازه نمیدادند بایستیم؛ ما هم به روی خودمان نیاوردیم، تظاهر کردیم در حال گذر هستیم.  اما بعد از مدتی پیاده روها دیگر جای سوزن انداختن نداشت و اتوبوس های بی آر تی هم پر از جمعیت از راه می رسیدند و مردم پیاده می شدند. حدود ساعت 5 فاصله کالج – میدان انقلاب پر از مردم و نیروهای سرکوبگر بود. تمام محوطه مسدوده شده بود. اتوبوس ها خارج از ایستگاه می ایستادند ومردم راپیاده می کردند و وقتی نیروی انتظامی و سپاه به سه اتوبوس حمله کردند و شیشه ها راشکستند اولین شعارهای  مرگ بر دیکتاتور از داخل اتوبوس ها شنیده شد.

خیابان بهبودی، مقابل دانشگاه تهران، طالقانی، میدان آزادی و خیابان های مرکزی تهران، شاهد ضرب و شتم مردمی بود که هیچ شعاری سر نمیدادند اما ماموران گارد ویژه با ضربات باتوم و در مواردی با استفاده از گاز اشک آور تلاش داشتند مانع شکل گیری هسته اولیه برای هر گونه تجمعی شوند.

یک شاهد عینی که برادرش روز گذشته بازداشت شده به “روز” گفته است: از سر خیابان مطهری تا چهار راه ولی عصر، ترافیک اتوبوس بود و مردم در ضلع شمالی خیابان انقلاب جمع شده بودند. من به چهارراه ولیعصر رفتم. از دیدن آدم هایی که آمده بودند، حیرت کرده بودم.می دیدم که مردم چگونه دوباره روحیه می گیرند. خودم دیدم که یک خانمی به ماموران می گفت شانس آورده اید که میرحسین گفته کاری نکنیم و…

در دانشگاه تهران و دانشگاه شریف اما اعتراض ها و درگیریها شدید تر بود. براساس ویدئو هایی که بر روی یوتیوب و برخی وب سایت ها قرار گرفته دانشجویان دانشگاه تهران با فریاد های “یا حسین، میرحسین”، “مرگ بر دیکتاتور” و “مرگ بر این دولت مردم فریب” به برگزاری تجمع پرداختند. تجمعی که با یورش لباس شخصی ها و نیروهای حراست دانشگاه مواجه شده و بسیاری از دانشجویان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اما از ساعت ۱۲ظهر در محوطه این دانشگاه تجمع کردند و  در حالی که شعار می دادند “یا حسین، میرحسین” به سمت مسجد و در اصلی دانشگاه حرکت کردند تا به مردمی که در خیابان بودند، بپیوندند اما مامورین حراست دانشگاه مانع از خروج آنان شدند. پس از ایجاد درگیری از سوی نیروهای بسیج، فریاد “دروغگو” از سوی دانشجویان شنیده می شد. از تعداد بازداشت شدگان این دانشگاه خبری در دست نیست.

 

گزارش فرهاد رجبعلی از سالگرد 22 خرداد  در تهران

فرهاد رجبعلی، روزنامه نگاری که دیروز در تهران حضور داشته و اوضاع تهران را از نزدیک شاهد بوده در گزارشی که در اختیار سایت “روز” قرار داده نوشته است:

تعداد نیروهای یگان ویژه ضد شورش و نیروهای بسیجی بسیار گسترده و چشمگیر بود. در خیابان های مرکزی تهران جایی وجود نداشت که ماموران حضور نداشته باشند و تمامی مدارس در مرکز تهران، مقر استقرار نیروهای لباس شخصی و بسیجی شده بود.آنطور که از شواهد آشکار بود نیروهای امنیتی به دستوری، سختگیری در نهایت را در دستور کار خود قرار داده بودند. پیر و جوان و زن و مرد مورد شدیدترین حملات و ضربات باتوم و تیرهای ساچمه ای قرار می گرفتند

از ساعت های اولیه بعد از ظهر پیاده روهای خیابان انقلاب و خیابان های اطراف رفته رفته شلوغ و بر تعداد مردم افزوده شد. مغازه ها نیزبا شلوغی و افزایش جمعیت در ساعت 16 بعد از ظهر به دستور و هجوم نیروهای انتظامی بسته شدند. درب تمامی پاساژ های اطراف میدان انقلاب نیز به زور ماموران بسته شد. حجره داران پاساژی در ضلع شمال میدان انقلاب حاضر به بسته شدن مغازه های شان نشدند و مقاومت کردند که با یورش ماموران و خرد شدن چند شیشه و لوازم آنها مجبور به تعطیلی حجره های شان شدند.بسته شدن مغازه های خیابان انقلاب از میدان فردوسی تا تقاطع توحید، حضور معترضان

به نتیجه انتخابات و طرفداران جنبش سبز چشمگیرتر شد. اما نیروهای امنیتی با نصب نرده های آهنین در تقاطع های خیابان انقلاب مانع رفت و آمد عابران می شدند و مردم را به کوچه و خیابان های اطراف هدایت می کردند.در خیابان آزادی از تقاطع میدان توحید به سمت میدان آزادی عملا تمام راه مسدود و هیچ عابری حق حرکت به سمت دانشگاه شریف و میدان آزادی را نداشت.اما خطوط بی.آر.تی از موارد دسترسی آسان مردم به نقاط مختلف خیابان انقلاب بود که آنان به ناچار چندین بار طول خیابان انقلاب را با اتوبوس های شرکت واحد طی می کردند و در رفت و برگشت بودند. معترضان به نتایج انتخابات در اتوبوس ها مبهوت به انبوه ماموران امنیتی و یگان ویژه خیره می شدند و گاه با دیدن صحنه دستگیری شروع به اعتراض و شعار دادن از داخل اتوبوس می کردند که این امر موجب یورش ماموران به چند دستگاه اتوبوس شد که تعدادی نیز در این جریان دستگیر شدند.ماموران در نتیجه استفاده بیش از حد جمعیت از خطوط حمل و نقل شهری بی.آر.تی به ناچار در ساعت 17 مجبور به بستن ایستگاه های چهار راه ولیعصر، وصال شیرازی و میدان انقلاب شدند تا مانع رفت و برگشت مردم با اتوبوس شوند. همچنین از ساعت 19 تمامی مسیرهای منتهی به خیابان انقلاب مسدود و از ورود خودرو از چهار راه ولیعصر به سمت میدان انقلاب جلوگیری شد.

رجبعلی در ادامه این گزارش می نویسد:به دلیل ممانعت ها و در پی آن مقاومت های مردمی تعداد بسیاری مورد ضرب شتم واقع شده و ده ها تن دستگیرشدند. اوج دستگیری ها در اطراف میدان انقلاب و روبروی دانشگاه تهران بود. ده دستگاه خودرو “ون” نیروی انتظامی در ضلع جنوبی میدان انقلاب مستقر بوده و دستگیرشدگان را به محل های نامعلومی منتقل می کردند. در بین دستگیرشدگان تعداد زیادی دختر جوان دیده می شدند که توسط نیروی انتظامی دستگیر شده بودند. میدان های امام حسین و ولیعصر تهران نیز همانند میدان انقلاب مملو از نیروهای امنیتی بود اما رفت و آمد عمومی در این میادین عادی بود.

نیروهای لباس شخصی دو پایگاه مقداد در خیابان آزادی و همچنین دبستان دخترانه قدس در ضلع شرقی دانشگاه تهران را پایگاه اصلی و بازداشتگاه موقت کرده بودند و بسیاری از دستگیرشدگان توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی به این مکان ها منتقل شدند. یک زن و مرد جوان در حضور عابران به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. یک بسیجی که از دست زدن به زن جوان ابایی نداشت با نشستن بر روی دختر و پسر جوان در محوطه مدرسه قدس زن جوان را همچنان مورد ضرب و شتم قرار می داد.
ده ها تن از دانشجویان دانشگاه تهران نیز در حوالی ساعت 16 دست به تجمع در کنار درب جنوبی دانشگاه تهران زدند که با دخالت حراست دانشگاه پراکنده شدند. تعدادی از دانشجویان با در دست داشتن پارچه های سبز رنگ در کنار نرده های دانشگاه با سر دادن شعار خواستار پیوستن مردم به جمع آنان شدند که ماموران امنیتی و نیز حراست دانشگاه آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده و مجبور به ترک محوطه درب اصلی دانشگاه کردند. پلیس ضد شورش نیز بلافاصله اتوبوس هایی را جلوی در اصلی و روبروی محوطه دانشگاه تهران قرار داد تا از تجمع در این منطقه جلوگیری شود.از نکات قابل توجه در تدابیر امروز نیروی انتظامی، تجهیز اکثریت ماموران به ماسک شیمیایی بود که در صحنه حضور داشتند. نیروهای بسیجی نیز با حمل اسلحه ای جدید و غول پیکر مردم را تهدید به شلیک می کردند. تعدادی از آنها نیز با پوششی تمام قد مشکی رنگ و نقابهای سیاه رنگ بر صورت، باتوم ها را درهوا می چرخاندند و سوار بر موتورسیکلت سعی در ایجاد رعب و وحشت داشتند.درگیری و تشنج در خیابان های مرکزی تهران تا ساعت 21 ادامه داشت.

 

بازداشت دهها تن و درگیری در شهرهای مختلف

به گزارش یک  شاهد عینی اعتراضات پراکنده ودرگیری در اطراف پارک ملت و دانشگاه فردوسی مشهد هم رخ داده و تعداد از مردم نیز دستگیر شده اند اما اطلاعات دقیقی درمورد تعداد افراد دستگیر شده در دست نیست. اگر چه یکی دیگر از شاهدان عینی از دستگیری حداقل ده تن در پارک ملت مشهد خبر داده است. وی به کمپین گفته: “از ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح دانشگاه های مشهد از جمله دانشگاه های فردوسی، آزاد، سجادو پیام نور مشهد شاهد حضور گسترده نیروهای پلیس و لباس شخصی ها بود.”

 او گفته  این نیروها از تجمع دانشجویان جلوگیری می کردند و خود وی شاهد درگیری بین دانشجویان و نیروهای پلیس بوده است.

در مشهد فضای این شهر در سالگرد کودتای انتخاباتی به شدت امنیتی و شبیه به حکومت نظامی اعلام نشده بود.سایت ندای سبز آزادی گزارش داده است که در روز 22 خرداد 89 خیابان های احمد آباد، وکیل آباد، ملک آباد، آزادی، آزادشهر، معلم، نخریسی و میادین تقی آباد، فلکه پارک و اطراف همه دانشگاه های مشهد در محاصره کودتاچیان قرار داشت و حکومت نظامی اعلام نشده در اکثر نقاط مشهد حاکم بود.
بنا به این گزارش علی رغم حضور بسیار گسترده نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی دولت کودتا در سطح شهر مشهد، سبزهای مشهد به طور گسترده ای در اطراف دانشگاه فردوسی و پارک ملت این شهر حاضر شدند.
این گزارش حاکیست نیروهای سرکوبگر از هر گونه جمع شدن مردم جلوگیری میکردند. با این حال در برخی از مناطق پارک ملت مشهد تعدادی از سبزها موفق به تشکیل تجمعات پراکنده و سر دادن شعارهایی در حمایت از جنبش سبز شدند که منجر به درگیری سرکوبگران با مردم شد.
همچنین از اصفهان خبرهای تایید نشده حکایت از درگیری‌های پراکنده‌ میان مردم و نیروهای گارد ویژه و لباس شخصی‌ها در خیابان مسجد سید و چهارباغ اطراف دروازه دولت دارد.

از شیرازنیز گزارش شده روز بیست و پنجم خرداد حامیان جنبش سبز ساعت هجده در بیت آیت الله دستغیب تجمع خواهند کرد.

گفتنی است مردم شهرهای اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، اهواز و سنندج که شب گذشته همزمان با تهران، فریاد الله اکبر و شعارهایی در حمایت جنبش سبز سر دادند، از اولین ساعات بامداد روز 22 خرداد با حضور گسترده ماموران امنیتی در خیابان‌ها رو‌به‌ رو شدند.