دانشجویان: وعده ما 22 خرداد، سراسر ایران

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» عینک آفتابی دردانشگاه ممنوع

در حالی که ستاره دار شدن دانشجویان بار دیگر به خبر مورد بحث رسانه ها تبدیل شده و سخت گیری ها درباره نوع پوشش در دانشگاه ها ادامه دارد و به عینک آفتابی نیز رسیده است، دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور با صدور بیانیه هایی، از مردم برای حضور در راهپیمایی بیست و دوم خرداد دعوت کرده اند.

دانشجویان دانشگاه های تبریز در بیانیه خودبه همین مناسبت آورده اند: “حمایت خود را از مواضع جنبش سبز و چهره های شاخص آن یعنی میر حسین موسوی و مهدی کروبی اعلام میداریم و امیدواریم پیش از آنکه دیر شود حاکمیت به راه مردم باز گشته و دست از برخوردهای خشن و امنیتی با مردم و فعالین سیاسی بردارد.”

در بخشی دیگر از این بیانیه با اشاره به سخنان آیت الله جنتی پیرامون برخورد با بدحجابی در دانشگاه آمده است: “چگونه میتوان از مردم خواست تا نتایج انتخاباتی را بپذیرند که دست اندرکارانش به هیچ کدام از شبهات مطرح شده پیرامون صحت آن پاسخ ندادند و چگونه میتوان نتایج انتخاباتی را پذیرفت که مـؤیّدش حرف از ندادن نمره به دانشجویان بدحجاب میزند؟ گویی ملاک سنجش دانشجویان در دانشگاهها به جای سطح علمی، پوشش و حجاب آنهاست!”

این بیانیه می افزاید: “ما جمعی از دانشجویان دانشگاههای تبریز در آستانه نخستین سالگرد حماسه 22 خرداد و 25 خرداد خواستار آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی، به ویژه زندانیان حوادث پس از انتخابات سال 88، و پایان یافتن برخوردهای امنیتی و نظامی با منتقدین و فعالین مدنی هستیم. چرا که معتقدیم تنها راه بازگشت آرامش به کشور، باز کردن فضای سیاسی و به رسمیت شناختن حقوق منتقدین و مخالفان است. همچنین خواستار اجرای بدون تنازل قانون اساسی هستیم و معتقدیم تنها راه برون رفت از بحران حاضر تمسک به قانون اساسی و پرهیز از برخوردهای گزینشی و دلبخواهی با اصول آن است.”

 

اهواز: دانشگاه زنده است

جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز نیز با صدور بیانیه ای اعلام کردند با وجود همه تهدیدها در مراسم روز 22 خرداد شرکت خواهند کرد.

این دانشجویان در بیانیه خود آورده اند: “از طرف دانشجویان سبز دانشگاه آزاد اهواز اعلام می کنیم با وجود محرومیت ها و اخطار به کمیته انضباطی های سال گذشته ما همچنان سبز هستیم و هیچ جای تردیدی نداشته باشید که 22 خرداد در کنار هموطنان مان در شهر اهواز و در کنار رئیس جمهور موسوی و همه ایرانیان خواهیم بود.”

این بیانیه می افزاید: “احضار بیش از 100 نفر از دانشجویان به کمیته انضباطی فقط در آستانه 16 آذر برای سرکوب دانشجویان اهوازی بود. اعتراضات گسترده و در پی آن محرومیت از تحصیل و احضار به کمیته انضباطی دانشگاهمان در 13 آبان بود.”

دانشجویان اهوازی همچنین اعلام کرده اند: “با صدائی بلند فریاد میزنیم ما دانشجویان سبز دانشگاه آزاد اهواز بیداریم و استوار ایستاده ایم و اجازه نخواهیم داد دولت کودتا به اهداف شوم خود برسد و کشور را فدای هوس بازیهای قدرت طلبان کند. و از پدران و مادران خود میخواهیم ما را در 22 خرداد تنها نگذارند و همراه فرزندان خود برای کشور خود و احقاق حقوق از دست رفته خود در کنار فرزندان خود باشند.”

 

 لاهیجان: وعده ما 22 خرداد، سراسر ایران

دانشجویان دانشگاه آزاد لاهیجان نیز با صدور بیانیه ای از مردم خواستند در راه پیمایی روز 22 خرداد شرکت کنند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: “از طرف جمعی از دانشجویان سبز دانشگاه آزاد لاهیجان سخن دل را با هم میهنان عزیز مطرح می کنیم… یک سال گذشت در حالی که سال پیش در چنین  زمانی با شادی فراوانی سعی داشتیم تا با دستان سبزمان کشور عزیز و پر افتخار ایران را بار دیگر از نو بسازیم, اینبار نسل جدیدی قدم در در راه جدیدی گذاشت, با تمام نا امیدی هایی که داشتیم ولی باز امیدوار بودیم ایران ما آباد و آزاد می شود… با افکاری مختلف گرد هم آمدیم و به یک هدف واحد رسیدیم با حضور خود در انتخابات نشان دادیم که ما بی شماریم و ما میخواهیم ایران را دوباره ایران ببینیم اما…”

در ادامه این بیانیه می خوانیم: “اگر نخست برای پس گرفتن رای خود مقابل زور ایستادیم، بعد از اتفاقاتی که با چشم خود دیدیم و با گوش خود شنیدیم مسئولیت سنگین تری را به دوش خود می کشیم؛ برادران و خواهرانمان جان خود را فدا کردند چون کشورشان را دوست داشتند. اکنون با افتخار اعلام می کنیم جنبش سبزی که با امید وارد عرصه شد هنوز بیدار است و تا گرفتن حق کامل خود دست از تلاش بر نخواهد داشت، چون این جنبش در دلهای ما نقش بسته و تا وقتی زنده ایم امیدوارانه برای رسیدن به اهدافمان تلاش می کنیم.”

این دانشجویان، بیانیه خود را چنین پایان داده اند: “از همه دانشجویان سبز و هموطنان عزیز درخواست می کنیم که روز 22 خرداد امسال را مثل سال پیش سبز کنید تا نشان دهیم جنبش سبز هنوز بیدار و امیدوار است و به طرفداری از نمایندگان مان همچنان خواهان حق خود هستیم و تا گرفتن حقمان کنار نمی کشیم”

 

 مازندران: استاد دانشگاه، زندانی گمنام

بر اساس خبرهای رسیده، طاهری عضو هیات علمی دانشگاه مازندران چند ماهه اخیر را در بازداشت نیروهای امنیتی به سر برده است.

به گزارش دانشجونیوز، طاهری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود ولی به علت عدم دسترسی به منابع آگاه خبری و همچنین تهدید های نیروهای امنیتی استان مازندران، مدت بازداشت وی در زندان اداره اطلاعات مازندران به اطلاع رسانه ها نرسید.  همچنین منابع آگاه گزارش می دهند که این استاد دانشگاه مازندران هم اکنون  دوران بازداشتش را در زندان متی کلای بابل در کنار دانشجویان دربند زندان بابل می گذراند. این استاد دانشگاه دارای سابقه عارضه قلبی می باشد و وضعیت جسمی وی بسیار وخیم گزارش شده است.

 پیش از این نیز علی اکبر سروش و احمد میری، از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم و فنون بابل و دانشگاه مازندران توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده و دوران بازداشت شان را در زندان اداره اطلاعات مازندران و متی کلای بابل سپری کرده بودند.

همچنین گزارش ها از زندان متی کلای بابل حاکی از آن است که 5 دانشجوی دربند زندان بابل دارای وضعیت نامناسبی هستند و در چند روز اخیر از هرگونه تماسی با خانواده های خود محروم شده اند و حال برخی از آنها به علت عدم امکانات بهداشتی نامناسب گزارش شده است.

 

عینک آفتابی ممنوع

در حالی که فشارها بر دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور برای رعایت حجاب، افزایش یافته است، مسئولان دانشگاه آزاد لاهیجان استفاده از عینک آفتابی را در این دانشگاه ممنوع کردند.

آن گونه که یکی ازدانشجویان این دانشگاه به “روز” گفته است، در هفته های اخیر و پس از برخورد با عده ای از دانشجویان به بهانه بدحجابی، مسئولان دانشگاه اعلام کرده اند که استفاده از عینک آفتابی در محیط دانشگاه از مصادیق بدحجابی است و کسانی که از عینک آفتابی استفاده کنند، توبیخ خواهند شد.

طی هفته های اخیر، حداقل 48 دانشجوی دانشگاه ازاد لاهیجان به دلیل بدحجابی به کمیته انضباطی احضار شده اند، اما هنوز از احکام صادره برای آنها اطلاعی در دست نیست.