22 بهمن و سیاست خارجی جنبش

سعید قاسمی نژاد
سعید قاسمی نژاد

جنبش سبز سیاست خارجی خود را در سیزده آبان و روز قدس به صراحت مشخص کرده است. شعار “نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران” در روز قدس و شعارهای “اوباما، اوباما، یا با اونا یا با ما” و “نه شرقی، نه غربی، دولت سبز ملی” سیاست خارجی جنبش را تا حدود زیادی مشخص کرده است. از سوی دیگر تظاهرات روز 22 بهمن بیش از آنکه در پی تعیین تکلیف سیاست خارجی جنبش باشد در پی تعیین تکلیف سیاست داخلی جنبش، نمایش قدرت به حکومت و برداشتن گام بلند دیگری به سوی گذاربه دموکراسی در ایران خواهد بود.

از این رو تعیین شعار محوری جنبش در حیطه سیاست خارجی در روز 22 بهمن با حساسیت کمتری روبروست. نگارنده معتقد است جنبش در روز 22 بهمن در حیطه سیاست خارجی بهتر است بر یک مطلب تاکید کند. آن یک مطلب هشدار به چین به خاطر حمایتهای بی دریغش از حکومت کودتا، نه فقط در عرصه سیاست هسته ای، بلکه در سرکوب مردم ایران است. چین تا به امروز نه تنها به حکومت ایران ابزار سرکوب و به خاک و خون کشیدن مردم بی گناه را فروخته، بلکه صریحا تظاهرات مردمی و جنبش سبز دموکراسی خواهانه مردم ایران را متهم به وابستگی به ایالات متحده کرده است.

روزنامه “خلق” چین (که انعکاس‌دهنده دیدگاه‌های حزب کمونیست این کشور است) در سرمقاله‌ خود به قلم “وانگ شیائویانگ” نوشت: “آمریکا با ایجاد یک ارتش سایبری و تشکیلات هکری و همچنین سوءاستفاده از رسانه‌های اجتماعی نظیر توییتر ویوتیوب ناآرامی‌ها در ایران را تحریک کرده است.”
این نشریه چینی با اشاره به درخواست اخیر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا برای آزادی‌های بیشتر اینترنت در کشور چین و دیگر نقاط جهان افزود: “آمریکا کنترل اینترنت را به نام آزادی اینترنت در اختیار خود گرفته است.”
بنا بر این گزارش، چین روز جمعه هشدار داد که فشار واشنگتن علیه سانسور اینترنت می‌تواند به روابط میان دو کشور آسیب برساند.
در سرمقاله  این روزنامه همچنین آمده است: “پشت آنچه که آمریکا آزادی بیان می‌نامد، طرح‌ریزی سیاسی پوچی نهفته است.”
شیائویانگ در ادامه با طرح این سئوال که “ناآرامی‌های پس از انتخابات ایران چگونه اتفاق افتاد؟” می نویسد: “این [ناآرامی‌ها] اتفاق افتاد چرا که نبرد آنلاینی که آمریکا از طریق فیلم‌های ویدئویی یوتیوب و میکروبلاگ توییتر  (نرم‌افزاری که به کاربران این امکان را می‌دهد تا متن‌های کوتاه به‌روز شده‌ای را بر روی سایت ارسال کنند)، برای انتشار شایعات و همچنین ایجاد شکاف در جامعه ایران آغاز کرده است، اختلافاتی را میان طرفداران احزاب محافظه‌کار و اصلاح‌طلب [در ایران] ایجاد کرده و گسترش داده است.“(اکونیوز)

شاهد بوده ایم که پس از واکنشهای شدید مردم به حمایت روسیه از دولت کودتا، دولت روسیه رویه منطقی تری را اتخاذ کرده است و آشکارا به صورت ملت ایران پنجه نمی کشد. به نظر می رسد اعتراض مشابه به دولت چین با شعارهایی مناسب (که به جای کلیت کشور چین دولت سرکوبگر و دیکتاتور چین را هدف قرار دهد) می تواند سیگنال های لازم را به دولت چین ارسال کند تا بیش از این به حمایت اشکارا از سرکوب ملت ایران نپردازد.