دعوت همه رهبران معترض به شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن

نویسنده
نازنین کامدار

» با صدور بیانیه مجمع روحانیون مبارز تکمیل شد

مجمع رو حانیون مبارز، تشکلی که ریاست آن را محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران و یکی از رهبران جنبش سبز برعهده دارد، شب گذشته با انتشار بیانیه ای علاوه بر پافشاری بر خواسته های مطرح شده از سوی هاشمی رفسنجانی در سخنان نماز جمعه ۲۶ تیرماه گذشته و نیز بیانیه شماره ۱۷ میر حسین موسوی، از هواداران جنبش سبز خواست ضمن حضور در راهپیمایی پنجشنبه هفته آینده، “از هر گونه خشونت پرهیز کنند و رعایت اخلاق مدنی حتی در برابر خشونت خشونت گران سعه صدر و تحمل را به نمایش بگذارند”.

بنا به نوشته پایگاه خبری این تشکل روحانی، در این بیانیه از مردم هوادار جنبش سبز خواسته شده است که “بر شعارهای بنیادین برآمده از متن انقلاب و وجدان مردم همچون استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی” تکیه کنند و از شعارهای انحرافی در راهپیمایی ۲۲ بهمن پرهیز داشته باشند.

در فرازهای دیگری از این بیانیه علاوه بر دعوت معترضان به شرکت در راهپیمایی و تاکید بر حق برگزاری تجمعات مسالمت آمیز بر اساس ماده ۲۷ قانون اساسی، آزادی تمامی زندانیان سیاسی، اطمینان دادن به مردم برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و اصلاح ساز و کارهای برگزاری انتخابات، به رسمیت شناختن حق حاکمیت ملی از طریق عدم مخالفت با برگزاری تجمعات آزاد  و به رسمیت شناختن حق آزادی بیان، محاکمه و پیگیری عوامل تجاوزهای رخ داده به بازداشت شدگان پس از انتخابات در زندان ها، پیگیری و محاکمه عوامل جنایات کهریزک و کوی دانشگاه، پرهیز از توهین به شخصیت های انقلابی معترض و حفظ بی طرفی از سوی صدا و سیما و نیز پرهیز از دروغ گویی به مردم به عنوان برخی از خواسته های این تشکل از «همه حاکمان» مطرح شده است.

این درحالی است که روز دوشنبه، محمد خاتمی دبیر کل مجمع روحانیون مبارز نیز در سخنانی در جمع اعضای خانه احزاب ضمن دعوت مردم و هواداران جنبش سبز به شرکت در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن خواسته های مشابهی را از ”حاکمان” مطرح کرده بود.

بنا به گزارش سایت پارلمان نیوز، محمد خاتمی در واپسین سخنرانی خود با اشاره زندانی بودن برخی از “چهره های انقلابی و خدمتگذار به انقلاب” گفته بود که “چقدر خوب بود همه عزیزانی که امروز در زندان هستند در جمع ما بودند و همه با هم در راهپیمایی 22 بهمن شرکت می کردیم”.
او در سخنان روز دوشنبه خود با بیان اینکه “ما همیشه مردم را به آرامش دعوت کرده‌ایم”، افزوده بود: “مردم حق دارند اعتراض کنند، حق دارند اطمینان داشته باشند که رای آنها موثر است، مردم حق دارند که آزادی مطلوب و معیشت خوب داشته باشند.آیا حالا واقعا این طوری است؟ امروز بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی، معیشتی و وضع زندگی ناگوار مردم و آینده نگران کننده کشور پشت وضعیت سیاسی پنهان مانده است.اموری که خود می‌توانند منشا بحران‌های بزرگ اجتماعی شود”.
رئیس بنیاد باران ادامه داده بود که: “سئوال این است که چرا به برنامه چهارم عمل نشد؟ چرا حتی گزارش کار به مجلس داده نشد؟ چرا به جانب اهداف چشم انداز حرکت نکردیم؟ و چرا زندان و چرا فشار و چرا زدن و بستن و خیلی چراهای دیگر”.
او همچنین دعا کرده بود که در راهپیمایی ۲۲ بهمن “خدا کند که با مردم  با خشونت رفتار نشود”.

بیانیه تشکل متبوع وی درست در بعد از ظهر روزی منتشر شد که میر حسین موسوی، اصلی ترین رهبر جنبش سبز نیز در گفت و گو با سایت کلمه از مردم برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه دعوت کرد و نیز از هواداران جنبش سبز خواست تا “فاصله خود را با بقیه مردم کم کنند”.

میرحسین موسوی نیز همچون محمد خاتمی از احتمال بروز بحران های غیر قابل کنترل به دلیل انحراف دولت از قانون برنامه چهارم و اتخاذ سیاست های اقتصادی اشتباه ابراز نگرانی کرده است. نکته ای که در بیانیه شب گذشته مجمع روحانیون مبارز اینچنین به آن پرداخته شد: “با کمال تأسف طی چند ساله اخیر در اثر برخی بی تدبیری ها و تنگ نظری های مخرب علی رغم برخورداری دولت از درآمدهای بی سابقه و افسانه ای نفت و زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری فراوان ایجاد شده در دولت های قبل، روند شتابان توسعه دچار نقصان و انحراف از سیاست های کلی نظام در تدبیر امور و برنامه ریزی ها شده است که نتیجه قهری آن سقوط بسیاری از شاخصه های رشد و توسعه از جمله تورم، گرانی، اشتغال، رشد اقتصادی، سلامت اداری، فضای کسب و کار، آزادی های سیاسی، مطبوعاتی و اجتماعی و… بوده است. به گونه ای که دلسوزان نظام و کارشناسان برجسته کشور ادامه روند کنونی را بسیار نگران کننده و حتی تهدید جدی برای آینده نظام و کشور می دانند”.

بنا به اعتقاد کارشناسان، پافشاری دولت محمود احمدی نژاد بر ادامه سیاست های اقتصادی تورم زا و نیز انحراف دولت وی از برنامه چهارم توسعه که بنا به گفته معاون سازمان بازرسی کل کشور “75 درصد از برنامه زمین مانده است”، رهبران معترض به دولت را وادار به توجه بیشتر به مباحث اقتصادی و دعوت از مردم برای حساسیت داشتن به روند تخریب زیربناهای مالی و اقتصادی دولت کرده است.

این آگاهان بر این باورند که ناکارآمدی های دولت در حوزه های اقتصادی و زیر بنایی، در کنار استفاده از روش های خشونت بار و قهر آمیز نهادهای امنیتی و انتظامی با معترضان، جامعه ایرانی و سرنوشت نظام را در معرض تهدیدی بی سابقه قرار داده است.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در اوایل هفته گذشته از “مردم با هر سلیقه ای” خواسته بود تا در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن شرکت کنند و هشدار داده بود که “هرگونه تعارض و خشونت در جهت خواست دشمنان خواهد بود”.

او خواستار برگزاری راهپیمایی با “آرامش و عظمت خاص” شده بود.

مهدی کروبی نیز در مصاحبه روز شنبه هفته گذشته خود با روزنامه فایننشال تایمز از حضور در راهپیمایی 22 بهمن، حتی در صورت سوء قصد به جان اش خبر داده بود.

به این ترتیب با نزدیک شدن به روز راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه، تمامی رهبران مستقیم جنبش سبز و چهره های سیاسی همسو با این جنبش به طور رسمی از مردم برای شرکت در راهپیمایی دعوت کرده اند.

این در حالی است که بنا به گزارش ها از تهران و در واپسین دقایق تنظیم این گزارش، روزنامه کیهان با انتشار گزارشی درباره دعوت رهبران جنبش سبز به شرکت مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن این اقدام آنان را “خیانت” و “اقدامی منافقانه” دانست و نوشت: “در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب، موسوی، خاتمی و مجمع روحانیون مبارز در اظهارنظرها و بیانیه های جداگانه بر ادامه مشی خائنانه و منافقانه خود در روز ۲۲ بهمن اصرار ورزیدند”.

کیهان دلیل این “خیانت” را اینچنین توضیح داده است: “نکته مشترک در تمامی این اظهارنظرها همانطور که قبلا کیهان با جزئیات پیش بینی کرده بود دعوت به تداوم آن چیزی است که آن را “اعتراض” خوانده اند وآن نیز جز یک اسم مستعار برای آشوب نیست. این در حالی است که اولا؛ اعتراض بدون خشونت و آشوب به شهادت رفتارهای این جماعت در چند ماه اخیر فقط یک شوخی بی معناست و ثانیا؛ باید پرسید اعتراض به چه ؟”

روزنامه وابسته به آیت الله خامنه ای در این گزارش، راهپیمایی ۲۲ بهمن را  “آخرین فرصت سران فتنه” دانسته و نوشته است:“سران فتنه اقدامات ویژه “آخرین فرصت” خود برای مانور خیابانی را با صدور بیانیه ها و انجام مصاحبه هایی آغاز کرده اند”.